• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Underredet

AbbeLena

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
33347
Medlemskap
2025
Hej,

Lite färsk med husbil, är lite orolig för det här med fukt. Underredet på husbilen är ju av plyfa, ska man behandla det med olja eller bara måla med en "bra" färg eller låta vara?

Hälsningar

Lena&Abbe
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, som vanligt lite svårt att ge råd för det finns olika åsikter som med allt annat, men börja måla med färg som täpper till ev. andning som behövs är absolut inte något man bör göra, och det flagnar säkert av med tiden och blir struligt.
Den kanske vanligaste allmänna behandlingen är nog att spruta rå linolja utblandad med kanske 20% balsamterpentin på underredet, kanske två gånger om det är torrt och då med ett par dagars mellanrum så första omgången får suga in och halvtorka innan lager två.
Det är ganska bekräftat att även större husbilsfirmor använder den metoden då de kollar över nyare bilar med sprayflaskor vid lite kontroll och underhåll.
Om man inte vill blanda själv så verkar det att gå lika bra med Biltemas linolja på sprayburk eller deras enlitersburkar som passar på de speciella sprutpistoler som hör till. Utan kompressor så går det bra med en lagom bunt av sprayflaskorna. Det är också lätt att senare eller efter flera år tvätta av, låta torka, lite gnugg med stålborste och sedan bara spraya på mera.
Det funkar också bra att blåsa in där golvet står på balkarna så det kryper in mellan just där trä möter metallbalkar m.m.
Linolja.JPG
Linolja2.JPG
Linolja3.JPG
Linolja terpentin.JPG

Tycker jag, och har gjort i många år. M.v.h. JANKRO.
 

AbbeLena

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
33347
Medlemskap
2025
Hejsan, som vanligt lite svårt att ge råd för det finns olika åsikter som med allt annat, men börja måla med färg som täpper till ev. andning som behövs är absolut inte något man bör göra, och det flagnar säkert av med tiden och blir struligt.
Den kanske vanligaste allmänna behandlingen är nog att spruta rå linolja utblandad med kanske 20% balsamterpentin på underredet, kanske två gånger om det är torrt och då med ett par dagars mellanrum så första omgången får suga in och halvtorka innan lager två.
Det är ganska bekräftat att även större husbilsfirmor använder den metoden då de kollar över nyare bilar med sprayflaskor vid lite kontroll och underhåll.
Om man inte vill blanda själv så verkar det att gå lika bra med Biltemas linolja på sprayburk eller deras enlitersburkar som passar på de speciella sprutpistoler som hör till. Utan kompressor så går det bra med en lagom bunt av sprayflaskorna. Det är också lätt att senare eller efter flera år tvätta av, låta torka, lite gnugg med stålborste och sedan bara spraya på mera.
Det funkar också bra att blåsa in där golvet står på balkarna så det kryper in mellan just där trä möter metallbalkar m.m.
Visa bilaga 222329
Visa bilaga 222330
Visa bilaga 222331
Visa bilaga 222333

Tycker jag, och har gjort i många år. M.v.h. JANKRO.
Tack så mycket för goda råd
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Nej det skall inte torka för fort som kokt gör. Blanda i balsamterpentin i rå linolja för att minska torktiden, eller öka oxidationen.
Den kryper in mycket, mycket bättre och har mindre molekyler samt ökar i princip i volym när den torkar.
Men mest för att den kryper så mycket bättre än kokt linolja.

Här är en någon enklare test som visar krypförmågan på olika oljor och linoljor i 5m.m. olja. Det står dessutom i texten att kokt linolja kom inte längre än på bilden för att den torkade, men den råa hann dränka hela pappret upp innan den började torka.
Linolja4.JPG

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Jag använde Biltemas linolja på sprayburk på plyfan på min HYMER. Har för mig jag såg Biltema sprayen på Hymercenter i Ängelholm när jag fick gå in bakom dörrarna till service lokalen. Såg dock inte var de använde den men fick konspirationsteorier. Minns att fukttestet var gratis men spray behandlingen kostade skjortan.
Det var bara ca två kvadratmeter som var naken plyfa under bilen.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Om vi går in lite på prisbilden utan att bry sig om vad man vill ha till sitt underrede,,,,, :msn_embarrassed: så låg nog faktiskt BAUHAUS bra/bäst till när jag köpte en femlitersdunk med rå linolja senast och de har även balsamterpentin till ok. pris.

Jag letade också reda på i vintras DEKAPHON 9735 till en bekant. Där gäller det att kolla prisbilden, jag har för mig att priset på en sprayburk pendlade mellan 177:- och 465:-. Den "billiga" hittade jag på AMAZON men jag tror inte frakten blev gratis fast man hamnade över gratis fraktpris med några burkar, för det levererades inte från AMAZON utan från en firma i Tyskland.

M.v.h. JANKRO.
 

roker

HBK Medlem
Inlägg
133
Kommun
Gävle
HBK-Nr
25903
Medlemskap
2024
Hej, Linolja och terpentin är utmärkta medel att rostskydda med, eller att behandla obehandlat trä, om plyfaskivorna under bilen är av vattenfast kvalite så lär den lackade ytan inte suga något medel, bara de sågade kanterna på skivan. Tänk också på att det är stor risk för självantändning i trasor , penslar , som lämnas efter användning av linolja/terpentin. tvätta noga ur trasor, verktyg.
mvh. Rolf
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja om bilens underrede är av modernare specialplyfa eller kanske även något ännu bättre material som är intakt, helt tätt och slätt så tar sig ju inte linolja in utan hamnar bara på ytan till ingen större nytta, men ev. kanske där den kan krypa in mellan där balkar och golv möts. Det är väl då som DEKAPHON eller liknande gör nytta för den verkar mera skapa ett ytligt bra skydd om man läser texten, kanske lite som åt tektylhållet på en plåtbil.

M.v.h. JANKRO.
 

AbbeLena

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
33347
Medlemskap
2025
Tack alla för svaren, mycket uppskattat!! Nu blir det lite vårfixa med husis och sedan sommar i Sverige :cool:
 
Toppen