• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Underhållsladdning

Puzzel

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
32701
Medlemskap
2024
Nu till hösten när resorna blir mer sällan och bilen ibland blir stående några veckor, så min fråga till er där ute är hur ofta och hur länge kopplar ni upp på elnätet?
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.818
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Jag har alltid bilen uppkopplad på laddning när den inte används.
Hur ofta beror ju på hur mycket ström den drar när den är i vila och hur mycket du stänger av.
Tar du av -polen så kan den stå flera månader.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
474
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Viktigt är att kolla så att bilens laddare är av den typ som går ner på stby laddning när batterierna är full, dvs står på 13,8 V.
Och att bilen laddare sköter både startbatteri och bodelsbatteri.
Nyare bilar verkar ha en enklare laddare som inte uppfyller dessa önskemål.
Det är lätt tt kolla genom att läsa specifikationerna på laddaren som finns i bilen, eller att ha koll på manöverpanelens Voltmeter.

Tänk även på att en husbil med sladden inkopplad lätt kan skadas vid åska.
Laddaren är full med elektronik och kan få en dödssmäll av åska.
Åska förekommer även på vintern.

Det är viktigt att verkligen dra ur sladden om man vill skydda mot åska, En brytare kopplar ej bort jordledningen vilket kan vara nödvändigt för att skydda bilen helt från åska.

Roy
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Jag har fördelen att ha bilen på tomten och med elinkoppling.

Bilens originalladdare (Schaudt) kopplar jag bort eftersom den inte är lämplig för underhållsladdning längre perioder.
Den är en synnerligen enkel konstruktion med bara 2 - 3 laddsteg, utan temperaturkompensering och för hög spänning i sista steget (13.8 V).

Tidningen Husbilen Test (som tyvärr inte finns längre) hade ett par artiklar om batteriladdning i nr två och tre 2020.

De kallar den inbyggda laddaren för "nödladdare".
Det finns några nyare premiumbilar i prisklassen uppemot 2 miljoner som har bra system för laddningen, men de flesta har tyvärr inte det.

Jag kopplar bort bodelsbatterierna med strömbrytaren "Batteri Trennschalter" på EBL:en och stödladdar en gång under vintern.

Till startbatteriet använder jag en ctek MXS 5.0 (med 8 laddsteg) som har en slutspänning på knappt 13 V i sista steget och där den laddar med pulser.
 

Bilagor

  • FelLaddnig-blybatteri.jpg
    FelLaddnig-blybatteri.jpg
    1,4 MB · Visningar: 36
  • FelLaddning-2.jpg
    FelLaddning-2.jpg
    1,2 MB · Visningar: 36
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
..................................................................

Till startbatteriet använder jag en ctek MXS 5.0 (med 8 laddsteg) som har en slutspänning på knappt 13 V i sista steget och där den laddar med pulser.

Med knappt 13 volt har du inget fulladdat batteri. Du behöver minst 13,92 V. 12,72 V för fulladdat batteri och 1,2 volt i spänningsfall internt i batteriet.
Jag använder endast den i husbilen inbyggda laddaren, Bodelsbatterierna är nu 10 år (GEL) och still going strong. Startbatteriet dog för ett par månader sedan
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Med knappt 13 volt har du inget fulladdat batteri. Du behöver minst 13,92 V. 12,72 V för fulladdat batteri och 1,2 volt i spänningsfall internt i batteriet.
Jag använder endast den i husbilen inbyggda laddaren, Bodelsbatterierna är nu 10 år (GEL) och still going strong. Startbatteriet dog för ett par månader sedan
Naturligtvis laddar man upp batteriet till 100% först, sedan räcker 13 V för underhållsladdning som kompenserar för självurladdningen.
Du kanske inte läste texten på bilderna?
 
Toppen