• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Under 5,5 meter med taksäng fram 2-3 resande?

F

F.d. 54380

Guest
Som rubriken säger: känner ni till några kompakta husbilar såväl nya som beg som utnyttjar boendeytan maximalt för dusch, kök därbak och har en nedfällbar taksäng fram och ev extra sovplats under? Har själv sett t ex gamla Hymer Exsis, Bresler, La Strada, Knaus Boxcar City, och ytterligare en helintegrerad Knaus som jag inte minns namnet på som haft denna inredningslösning. Men finns det fler modeller och tillverkare som har eller har haft modeller med denna planlösning? T ex helintegrerade och halvintegrerade modeller andra än plåtisar?
 

61lilwil

HBK Medlem
Inlägg
317
Kommun
Sala
HBK-Nr
16762
Medlemskap
2024
Hymer Van, Concord Compact. Laika har en som är lite större. (599) Finns säkert fler....
 
R

RobbeS

Guest
Chausson har en modell som heter 530 och som har badrum längst bak och en nerhissbar säng över matplats. Var in och tittade på den och tänkte att den är ju perfekt om man åker ensam eller två personer.
Den finns även som lite längre om man vill ha ännu bättre utrymme.

530 - Chausson - Ultra compact and giant inside!
 

Gösen

HBK Medlem
Inlägg
61
Kommun
Österåker
HBK-Nr
27088
Medlemskap
2024
Katalog.jpg Vår husbil är en Westfalia James Cook (från 2004), baserad på MB Sprinter, 5,60 lång. Den har allt det och är förvånansvärt rymlig och väldigt kapabel både vinter & sommar.
 

Conny o Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
14215
Medlemskap
2024
Karmann Dexter 550 motsvarar dina önskemål
Finns en beg i Ludvika. Kurts husvagnar
Lite för högt prissatt tycker jag i det skick den befinner sig i
Den har stått där ganska länge. Prutläge?
Finns några fler exemplar på mobile.de.
Modellen är ursprungligen från Frankrike. Tillverkas av Font Vendome
Verkar välbyggd.
Kolla på youtube
Conny
 
F

F.d. 54380

Guest
Chausson har en modell som heter 530 och som har badrum längst bak och en nerhissbar säng över matplats. Var in och tittade på den och tänkte att den är ju perfekt om man åker ensam eller två personer.
Den finns även som lite längre om man vill ha ännu bättre utrymme.

530 - Chausson - Ultra compact and giant inside!
Den verkar ju jättefin! Men var tittade du på den? Gjorde en sökning på nätet och hittade inga till salu i Sverige...
Bara två saker som hade varit ännu mer perfekt!
1) om dom inte hade gjort lastlucka bakifrån utan från sidan som ett vanligt "garage" (blir svårt nu med cykelställ...)
2) om dom hade utnyttjat utrymmet ovanför förarsätena för taksängen. Du kunde ju sitsgruppen gjorts ändå mindre och totallängden på fordonet hamnat inom mina önskade 5,5 meter! Se t ex den lösning för taksängen som Hymer har på sin B-klass 444 DL
 
F

F.d. 54380

Guest
Karmann Dexter 550 motsvarar dina önskemål
Finns en beg i Ludvika. Kurts husvagnar
.....
Conny
Borttagen från Blocket är den i Ludvika iallafall...
Även denna är såld: Karmann Dexter 550 - Svea Husbilar
Så det är kanske fler än jag därute som ser fördelen med denna sorts planlösning. Synd att det verkar finnas så få bilar med sådan planlösning medan nästan alla försöker trycka in dubbelsängar på tvären längst bak med påföljd att allt övrigt blir trångt i en så kort bil.

Som jag antydde i mitt första inlägg så tycker jag kanske inte heller att just en plåtis är idealisk för att bygga denna planlösning. De är ju smalare. Och man ser inte alls vitsen med bakdörrarna på t ex denna Karmann.
 
F

F.d. 54380

Guest
... och ytterligare en helintegrerad Knaus som jag inte minns namnet på som haft denna inredningslösning.
Knaus Travel Liner 525 hette förresten modellen jag tänkte på! Mycket bra planlösning men den börjar bli lite till åren nu som begagnad...
 
R

RobbeS

Guest
Den verkar ju jättefin! Men var tittade du på den? Gjorde en sökning på nätet och hittade inga till salu i Sverige...
Bara två saker som hade varit ännu mer perfekt!
1) om dom inte hade gjort lastlucka bakifrån utan från sidan som ett vanligt "garage" (blir svårt nu med cykelställ...)
2) om dom hade utnyttjat utrymmet ovanför förarsätena för taksängen. Du kunde ju sitsgruppen gjorts ändå mindre och totallängden på fordonet hamnat inom mina önskade 5,5 meter! Se t ex den lösning för taksängen som Hymer har på sin B-klass 444 DL

Såg på den på Norrkust Caravan i Kalix förra hösten och tänkte att den är perfekt för en eller två personer. Stort utrymme dagtid och på kvällen fäller man bara ner sängen. Vet inte vem som är generalagent i Sverige men den borde ju går att beställa. Minns att den fanns att välja med antingen Ford eller Fiat motor.
 
Toppen