• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ugnen fungerar dåligt

D

Deleted member 11118

Guest
I ugnen finns längst bak en avlång låga. Ibland slocknar den efter någon minut. När vi i bland får lågan fungera så är styrkan samma på lågan hela tiden oavsett om vi använder siffran 1 eller siffran fem. Någon som ha en idé om vad som spökar. Något man själv kan åtgärda, trots tummarna mitt i handen.

Ställ nu inte bara frågan har du gasol på och fram till ugnen. För svaret är JA.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Om lågan slocknar efter ett tag, beror det vanligtvis på att tändsäkringens termoelement inte hunnit bli varmt. Vissa ugnar kräver att man har luckan öppen under den första minuten efter att man tänt.

Är "siffervredet" en termostat eller ett gaspådrag? Om det är en termostat har lågan två lägen: full effekt eller sparlåga. Om det är ett gaspådrag ska lågans storlek ändras.

Pålle
 
D

Deleted member 11118

Guest
Om lågan slocknar efter ett tag, beror det vanligtvis på att tändsäkringens termoelement inte hunnit bli varmt. Vissa ugnar kräver att man har luckan öppen under den första minuten efter att man tänt.

Är "siffervredet" en termostat eller ett gaspådrag? Om det är en termostat har lågan två lägen: full effekt eller sparlåga. Om det är ett gaspådrag ska lågans storlek ändras.

Pålle

Gaspådrag.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Kolla så inget "pöst över" så något hål i brännaren är blockerat. På vår ugn måste vi ha luckan lite öppen ett par minuter efter tändning.
Det kan ta lång tid innan ugnen nått rätt temperatur och under det tiden går den på "fullt blås"
Vi har temperaturreglering med ratt, graderad från 0 till 5 vill jag minnas.
 
Toppen