• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Udda centrumhål på min Ducato Maxi

Pocket

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Åtvidaberg
HBK-Nr
32061
Medlemskap
2024
Hej.
Köpte en uppsättning vinterhjul från en av de större däckhandlarna som tyvärr inte passade alls.
Det visar sig att min bil har centrumhål 89mm. Enligt hjulleverantören har de aldrig hört talas om att en Ducato haft något annat än 72mm.
Jag har en Ducato Maxi 2018.
Någon som råkat ut för samma sak?
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
627
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Jag har ingen egen erfarenhet men nyfiken av din fråga så kollade jag en del bultcirkelguider på nätet. Alla säger att Lightchassi har centrumhål på 71,1 mm och Maxi (Heavy) har 78,1 mm. Så däckhandlaren har tydligen aldrig råkat ut för Maxichassi.
Men 89 mm? Har du själv mätt upp detta?
 

Pocket

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Åtvidaberg
HBK-Nr
32061
Medlemskap
2024
Jag har mätt upp det till 89mm.
De säljer tydligen mycket hjul till någon lokal husbils/husvagnshandlare och säljer mycket Fiathjul, men har aldrig råkat ut för 89mm. Så min bil måste nog vara en bastard med Renaultaxlar?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Har inte hört talas om vare sig 72 eller 89 mm centrumhål på en Ducato.

Här finns mycket information:



Pålle
 

Pocket

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Åtvidaberg
HBK-Nr
32061
Medlemskap
2024
Jag har ingen egen erfarenhet men nyfiken av din fråga så kollade jag en del bultcirkelguider på nätet. Alla säger att Lightchassi har centrumhål på 71,1 mm och Maxi (Heavy) har 78,1 mm. Så däckhandlaren har tydligen aldrig råkat ut för Maxichassi.
Men 89 mm? Har du själv mätt upp detta?
Jag skrev lite fel, de menade nog 78,1. De fälgarna jag köpte var 78,1. Mycket märkligt. Jag får kolla med firman jag köpte bilen hos.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, en sökning på "Heavy" hos en firma som har massor med fälgar att välja på visar att det finns rätt många med 89.1, men bara ca. en av sju fälgar har 89.1 i stället för det vanligaste 78.1 kan man säga.

Fälgar Ducato stort hål.JPG
Här är en annan firma.... Obs. samma fälgar dyker upp neråt flera gånger om.

M.v.h. JANKRO.
 

Pocket

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Åtvidaberg
HBK-Nr
32061
Medlemskap
2024
Hejsan, en sökning på "Heavy" hos en firma som har massor med fälgar att välja på visar att det finns rätt många med 89.1, men bara ca. en av sju fälgar har 89.1 i stället för det vanligaste 78.1 kan man sä
Här är en annan firma.... Obs. samma fälgar dyker upp neråt flera gånger om.

M.v.h. JANKRO.
Tack! Jag ska ta en ny kontakt med dem imorgon. Förhoppningsvis kan de ordna fram rätt.
 
Toppen