• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tysklandsresa

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Tysklandsresa

Fast om man räknar med att man också skall ta sig till en Tüv med allt vad det innebär i form av extra körsträcka, tidspassning, tidsåtgång och tvång så är det rätt skönt att den för futtiga 140 kr extra bara ramlade ner i brevlådan hemma långt innan man ens åkt iväg.
Rekommenderas starkt!
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: Tysklandsresa

I denna tråd finns lite att läsa om miljödekal. http://www.husbilsklubben.se/forums/t92753/

Beställde själv direkt från Tyskland och genomförde beställningen från datorn och bifogade reg-beviset. Efter någon vecka låg dekalen i lådan. Kostade ca 50:- allt som allt, väldigt smidigt och enkelt.
 

GöranH

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
307
Medlemskap
2022
Sv: Tysklandsresa

Fast om man räknar med att man också skall ta sig till en Tüv med allt vad det innebär i form av extra körsträcka, tidspassning, tidsåtgång och tvång så är det rätt skönt att den för futtiga 140 kr extra bara ramlade ner i brevlådan hemma långt innan man ens åkt iväg.
Rekommenderas starkt!

D klart åker man på semester så har man ju inte tid å stanna
Göran
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tysklandsresa

Det tre viktigaste reglerna på Autobahn kunde man tidigare se på stora skyltar efter tyska motorvägar:

1. Abstand
2. Abstand
3. Abstand

Jag har sett otroliga olyckor på Autobahn där bilarna har åstadkommit stora "brötar", högar med förvridna bilvrak, oftast vid dimmigt väder men även vid fint väder. Eftersom jag vid de tillfällena har hållit rejält avstånd till framförvarande bilar har jag liksom suttit på första parkett och sett på när brötarna byggdes upp.

Varningsblinker på, långsam inbromsning, koll i backspegeln för att kunna styra undan för eventuella fortkörare bakifrån. Jag vill inte skrämmas i onödan men det blir mycket trevligare körning om man tar det lugnt, håller avstånd och kollar backspegeln hela tiden.

Jappe
 

Elisyl

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Partille
HBK-Nr
5076
Medlemskap
2024
Sv: Tysklandsresa

Vi brukar planera in några stopp på vägen genom Tyskland för att titta på saker som intresserar oss och för att resan inte skall bli för enformig. Vi åker då helst inte på autobahn.
Vill vi avverka längre sträckor på autobahn i snabbare takt försöker vi planera in de etapperna på lör- och söndagar. Vi måste fortfarande akta oss för bilar, som dyker upp bakifrån och kör i drygt 200 km/tim, men slipper nästan alla långtradare och deras ofta obegripliga omkörningar av varandra. De kan ligga jämsides i många kilometer innan någon av dem lyckas sega sig förbi den andre, det är inte alltid den "omkörande" som vinner.
En fördel med tyska motorvägar, jämfört med svenska, är att det nästan inte förekommer att folk ligger kvar i vänster- eller mittfil efter omkörning.
 
Toppen