• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tyska Avstickare

HBK

HBK
Inlägg
28.290
Kommun
-Internationell
Ny bok om tyska resmål
av Anders Witt

Omslagx.jpg

— Efter framgången med min bok Husbil i Europa förra året har jag nu skrivit boken Tyska Avstickare som mest är reportage från olika tyska resmål. Det berättar journalisten och fotografen Anders Witt. I mitten av maj kom den nya boken ut på marknaden.
— Det här är ingen guidebok i vanlig mening - det finns redan gott om sådana som resenärer i Tyskland bör skaffa sig, säger han.
— I stället är det en blandning av inspiration, stämningar och lite praktiska tips. Jag funderar också en hel del över det som jag ser och upplever. Jag läser på historien och ibland försöker jag dra en och annan slutsats.
— Bokens läsare kanske drar helt andra slutsatser - och det är väl bra. I vårt moderna Europa är vi vana vid tankefrihet och yttrandefrihet. Det är friheter som måste försvaras och kanske återvinnas då och då.
— Mina avstickare för dig till världsstaden Berlin. Men också till den lilla sömniga småstaden Fritzlar. Eller till Point Alpha, friluftsmuseet som påminner om järnridån som låg över landskapets mjuka kullar för ett par decennier sedan. Trettioåriga kriget, 1900-talets världskrig samt historien om hur Tyskland repade sig och till slut enades och nu åter funnit sin roll i Europa, det är en historia värd att berätta och begrunda.
— Jag gillar historia och geografi och snokar gärna efter mina egna rötter i det förflutna, erkänner Anders Witt. Men jag reser förstås också i nutiden. Inte minst när jag sätter mig till bords på ett trivsamt värdshus.
Tyska Avstickare innehåller, förutom resereportagen, också massor av nyttig information för dem som reser med campingfordon eller vanlig bil. Praktiska tips om att åka på Autobahn, att campa eller stå på ställplats, om försäkringar, säkerhet, om att handla och mycket annat.
— Jag måste ju också erkänna att, förutom den handfull avstickare i Tyskland som jag presenterar i den här boken, så finns det förstås ytterligare tusentals. Men det här är mitt urval som till stor del är slumpmässigt.
— Tanken är att inspirera till egna upptäckter, egna äventyr. Att inte alltid sikta långt och bara åka förbi, slutar Anders Witt.

Boken Tyska Avstickare har 148 sidor, den är limbunden med mjuka pärmar.
Den kan beställas direkt från förlaget via webbsajten Tyska avstickare.

Boken kostar 155 kr vilket inkluderar moms och porto. En faktura biläggs boken.
Tyska Avstickare finns också i bokhandeln och via nätbokhandlarna.

En ny och reviderad utgåva av Husbil i Europa planeras utkomma på sensommaren 2008. Mer information kommer på Husbil i Europa.

Ruttkartax.jpg
 
F

F.d. 55258

Guest
Sv: Tyska Avstickare

Hej

I fredags 16 maj fick jag de första lådorna med böcker från tryckeriet. Jag kunde glädja mig åt att boken såg ut ungefär som jag tänkt...
-
I morgon måndag skickar jag en stor bunt böcker till alla dem som redan beställt. Eftersom jag är snål och använder den billigare b-posten tar det någon dag extra på väg hem till adressaten. Men ha tålamod - böckerna är på väg!
-
Nu är det särskilt spännande för mig att få omdömen och åsikter från mina läsare. Det ser jag verkligen fram emot.

Kör försiktigt!

Anders Witt
 

Johnny&Lisbeth

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16822
Medlemskap
2023
Sv: Tyska Avstickare

Har idag fått boken Tyska Avstickare från Anders Witt
Så den går att beställa nu igen
 
F

F.d. 14038

Guest
Sv: Tyska Avstickare

Ett stort tack Anders, fick boken idag så nu blir det till att läsa den redan ikväll,

Det blir säkert en underbart trevlig kväll.

Hls Laika.
 
F

F.d. 18190

Guest
Sv: Tyska Avstickare

Nu släcker jag ned datorn och går och lägger mig med dagens fynd i brevlådan :) Ola
 
F

F.d. 29781

Guest
Sv: Tyska Avstickare

Tack Anders för ytterligare en inspirerande bok. Den första boken har varit en inspirationskälla, och nu ser vi fram emot mera. Tyskland är verkligen ett land för husbilsåkare. Du borde belönas av Tyska Turistbyrån. M.v.h. 773- Egon.
 

Chris o Benny

HBK Medlem
Inlägg
383
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
729
Medlemskap
2024
Sv: Tyska Avstickare

Tack för ännu en inspirerande bok och ett lika inspirerande föredrag på Elmia. Hoppas att det blir fler böcker i liknande stil.
Christina
 
Toppen