• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

TV via GSM

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Har i flera år sett TV genom att strömma via appen Telia Play
Vår surfpott började att ta slut så jag kollade hur mycket som går åt
Telia Play har ingen justering av bildkvaliteten och nu går det åt 3 GB per timme - detta är mer än tidigare
Testade SVT Play här finns justering av kvaliteten och jag förbrukar 0,4 GB per timme
Har försökt diskutera med Telia en det är som att prata med en vägg
Någon som har erfarenhet av andra leverantörer?
 
F

F.d. 32985

Guest
Canal Digital som vi använder har varianten låg eller hög förbrukning.
Vet tyvärr inte vad detta innebär i GB.
 
F

F.d. 4220

Guest
ComHem Play appen har fyra nivåer från Låg (2,5 tim/Gb), medium (1 timme/Gb), hög (45 min/Gb) till obegränsad (Kollade på Android).
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Jag använder Nordisk IP-TV. De har oftast alla kanaler i tre kvaliteter: Standard, HD, och full-HD. Jag har inte mätt hur många MB per timme varje alternativ innebär. Men det finns ju en enkel lösning på ditt problem: Skaffa ett abonnemang med obegränsad surfmängd. Själva har vi Telenor Familj Obegränsad.
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
701
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Jag använder Nordisk IP-TV. De har oftast alla kanaler i tre kvaliteter: Standard, HD, och full-HD. Jag har inte mätt hur många MB per timme varje alternativ innebär. Men det finns ju en enkel lösning på ditt problem: Skaffa ett abonnemang med obegränsad surfmängd. Själva har vi Telenor Familj Obegränsad.
Har samma. Dock begränsad utanför Sverige.
100Gb/Mån, räcker bra för mig.
 

marjanders

FD HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Lomma
HBK-Nr
27466
Medlemskap
2023
En relaterad fråga: vi har ComHem TV abonnemang och kan köra deras app på iOS. Vill dra signalen från paddan till husbilens TV via vanlig HDMI-kabel för större bild. Bara ljudet hörs, svart bild. Kör jag SVT play eller Youtube funkar allt perfekt. Bara Comhem appen som inte kan skicka bilden. Någon som känner igen detta och har lösning?
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
En relaterad fråga: vi har ComHem TV abonnemang och kan köra deras app på iOS. Vill dra signalen från paddan till husbilens TV via vanlig HDMI-kabel för större bild. Bara ljudet hörs, svart bild. Kör jag SVT play eller Youtube funkar allt perfekt. Bara Comhem appen som inte kan skicka bilden. Någon som känner igen detta och har lösning?
Jag gör på samma sätt men TV via Telenor. Jag har även Telenor i mobil och padda med obegränsad surf i Sverige och 100Gb utomlands. Då drar de ingen surf om jag tittar i realtid. Det har funkat bra länge men plötsligt för ca ett år sedan kan jag bara spegla bilden med sladd till TVn på vissa program. Andra får jag bara en svart skärm. Har försökt få svar på varför från Telenor utan framgång.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Fick svaret att det har med upphovsrätten att göra. Vad skillnaden är att skicka bild via sladd eller Wi-Fi kunde han inte förklara.
 

Morgontrött

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Vara
HBK-Nr
35614
Medlemskap
2024
Har i flera år sett TV genom att strömma via appen Telia Play
Vår surfpott började att ta slut så jag kollade hur mycket som går åt
Telia Play har ingen justering av bildkvaliteten och nu går det åt 3 GB per timme - detta är mer än tidigare
Testade SVT Play här finns justering av kvaliteten och jag förbrukar 0,4 GB per timme
Har försökt diskutera med Telia en det är som att prata med en vägg
Någon som har erfarenhet av andra leverantörer?
Ett alternativ är att köra via en router som klarar att begränsa bandbredden. Där kan man oftast dela ut bandbredd till dom enheter man ansluter.
Nackdelen kan ju vara att man behöver en egen enhet för tv-tittande om man inte vill hålla på att ändra inställningarna. Men man behöver i alla fall inte oroa sig för leverantörernas olika inställningar.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Samma konstigheter här hos oss vi ser många svenska kanaler i hela Österbotten och betalar lite för det men ska vi se dem på SVT play så går det inte skyller på upphovsrätt.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag fick samma problem med svart bild och bara ljud.
Fick tips på någon hemsida att ta bort appen och sedan uppdatera telefonen (inklusive omstart) och sedan ladda ner senaste appen igen.
Och då fungerade det.
 
F

f.d. 53452

Guest
Jag gör på samma sätt men TV via Telenor. Jag har även Telenor i mobil och padda med obegränsad surf i Sverige och 100Gb utomlands. Då drar de ingen surf om jag tittar i realtid. Det har funkat bra länge men plötsligt för ca ett år sedan kan jag bara spegla bilden med sladd till TVn på vissa program. Andra får jag bara en svart skärm. Har försökt få svar på varför från Telenor utan framgång.
Vi har också Telenor obegränsad och det fungerar alldeles utmärkt. Tar in via "telenorpucken" och skickar med chromecast till TV'n. Vi har filmkanalen Netflix och därutöver ser vi Svt-play. Så mycket mer TV blir det inte eftersom det finns så mycket annat trevligt att göra när man är ute med huset.
Telia är sedan några år på min svarta lista då de lurat mig att komplettera med onödiga saker (med motiveringen det blir bättre då) till dyra pengar och noll kvalitet. Telenor var risiga för 10 - 15 år sedan men har arbetat konsekvent med kvalitet och är enligt mitt förmenande överlägset bästa bredbandsleverantör (tillika telefonbolag). Men lita inte för mycket på deras personal i butikerna, där varierar kvalitén betänkligt.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Vi har också Telenor obegränsad och det fungerar alldeles utmärkt. Tar in via "telenorpucken" och skickar med chromecast till TV'n. Vi har filmkanalen Netflix och därutöver ser vi Svt-play. Så mycket mer TV blir det inte eftersom det finns så mycket annat trevligt att göra när man är ute med huset.
Telia är sedan några år på min svarta lista då de lurat mig att komplettera med onödiga saker (med motiveringen det blir bättre då) till dyra pengar och noll kvalitet. Telenor var risiga för 10 - 15 år sedan men har arbetat konsekvent med kvalitet och är enligt mitt förmenande överlägset bästa bredbandsleverantör (tillika telefonbolag). Men lita inte för mycket på deras personal i butikerna, där varierar kvalitén betänkligt.
Även för mig funkar det med Chromecast när jag är hos gladbon. Att det funkar med Chromecast men inte med sladden gör det ännu mer obegripligt. Då kan det inte bero på upphovsrätt.
 
Toppen