• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

TV som extra bildskärm

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Min fina extraskärm har havererat; inga röda färger längre! Bara blågrå sörja. Jag försökte på alla sätt och vis att få hela spektrat att återuppstå men det var omöjligt. En död skärm är tydligen en död skärm. Det är bara att ge upp och bege sig på shoppingrunda igen. Slug som jag trodde mig vara så köpte jag en Andersson TV med samma upplösning som min tidigare "fotoskärm".

Det är fullständigt omöjligt att använda den här TV-skärmen som extra skärm! Hur jag än försöker med med alla till buds stående inställningsmedelsmöjligheter så blir det "inge bra". Blir det att krypa till korset och återgå till verkligheten: TV-SKÄRM DUGER INTE SOM FOTOSKÄRM??

Eller?

Jappe
 
4

4 JO

Guest
Sv: TV som extra bildskärm

Att den röda färgen försvinner brukar vara ett tecken på kabeln eller kontakterna är felande. Kan vara så enkelt att ett av stiften i kontakten vikt sig och inte hamnar där den ska.
 
F

F.d. 54123

Guest
Sv: TV som extra bildskärm

En TV-skärm saknar ofta några hundratusen färgnyanser jämfört med en datorskärm som klarar sRGB, web-standard, eller helst AdobeRGB, utskriftstandard, i färgomfång.

Köpte nyligen en 12V tvskärm för ca 2000:- med HD-upplösning för att testa redigera bilder på. Tyvärr ingen bra skärm för fotoredigering. Försökte färgprofilera den men det hjälpte inte.

Det slutade med att jag installerade min färgprofilerade sRGB-skärm i husbilen för att se vad jag överhuvudtaget höll på med under bildredigeringen. Tyvärr går denna bara på 220V så det är bara att starta elverket...
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen