• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tv ogiltigt format

Patrikbaldemark

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
33755
Medlemskap
2024
Jag har en tv 12 volt DMTECH i husbilen. Körde kanalsökning för första gången sedan i september förra året och har stött på problem. Jag har ljud på tvn men ingen bild. Det står ”ogiltigt format” i rutan. Någon som vet vad som hänt?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, det kan ju vara något annat som hänt och lite beroende på när omkoppling skedde i ditt område m.m.
Men om din TV har mycket mer än några år på nacken så kan det vara så att den bara klarar av MPEG2 tekniken som numera har stängts av i alla marksändare tyvärr. I så fall är TV'n för gammal helt enkelt och behöver en lös tråkig box för att fungera, men helst en ny TV för att få de sista finesserna och mottagarmöjligheterna.
Du borde kunna hitta en kanal efter sökningen som heter -Testkanal-. Om du har enbart den synlig så är det helt klart att TV'n inte klarar att ta mot senaste systemet. Där ser du också förklaringen på att alla andra kanaler fattas.
O.B.S. det kan ju vara något annat som krånglar, men det var det första som dök upp i huvudet och lite beroende på när skiftet skedde vid den sändaren som du söker mot. Så kolla om du ev. hittar den ensamma kanalen så är det klarlagt, om inte kolla vidare.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.

Ps. tyvärr så såldes en hel del apparater med enbart äldre system längre än vad som var vettigt med tanke på omställningar som skulle och skall ske, så en TV som inte funkar längre behöver inte vara lastgammal tyvärr.
 
Senast ändrad:
Toppen