• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

TV-ljud

Miman

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
29066
Medlemskap
2024
Hej,
Har en 22 tums LTC-DTV kopplad till en Vision Plus Digital Antenn, som sedan en tid endast får ljudet att fungera på TV4, men inte på SVTs kanaler???
TV4 kör HE-AAC och SVT Dolby.
Vad göra och har detta något med övergången från MPEG2-teknik till MPEG4?
Mvh Miman
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Jag får in bild, men inget ljud på SVT:kanaler efter omläggningen-vad kan det bero på?
SVT:s kanaler sänds efter omläggningen enbart ut med ljudformat Dolby Digital (AC3). Prova att byta ljudinställning på din mottagare för att få tillbaka ljudet. Om det inte fungerar så kan det bero på att mottagaren inte har stöd för Dolby Digital (AC3). Kontrollera din mottagares manual eller kontakta din återförsäljare.
Not: Alla mottagare som följer den nordiska standarden NorDig för digital-tv har stöd för Dolby Digital AC3.

Detta hittade jag här https://www.teracom.se/globalassets...gration---fragor-och-svar-ver.-2021-10-15.pdf
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Tack alla för positiva kommentarer och konstruktiva förslag

Det är ett alternativ att komplettera med en box istället för att byta TV.

OBS! Bara ett exempel, och enbart för fria kanaler. Ofta ingår en enkel box i ett abbonemang, undersök detta...

 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Kompletterande info
Om man har Boxer abbonnemang kan man få en box som lån för 500 kr, men den kräver även bredband påstås det, tror bara det är för att streama.

Har man en WiFi router i husbilen, löser ju det även kravet på bredband, och isåfall kan man välja att se TV och annat via en app som Boxer Play eller liknande.

Väljer man att streama är troligen bästa alternativet den här, som har inbyggd Chromecast.

 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
345
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Vi har ingen TV-antenn utan streamar bara. Dock skulle jag rekommendera en Microsoft Display Adapter snarare än en Chromecast. Detta då Chromecasten förbrukar rejält med data. Med en MDA speglar man bara sin telefon/surfplattas skärm upp på TVn. Vi har en äldre Androidtelefon med alla streamappar på som då får fungera som "box". Obs att MDA inte fungerar med Iphone/Ipad.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Kompletterande info
Om man har Boxer abbonnemang kan man få en box som lån för 500 kr, men den kräver även bredband påstås det, tror bara det är för att streama.

Har man en WiFi router i husbilen, löser ju det även kravet på bredband, och isåfall kan man välja att se TV och annat via en app som Boxer Play eller liknande.

Väljer man att streama är troligen bästa alternativet den här, som har inbyggd Chromecast.

Ett litet "problem" med Mi tv-stick är att den kräver ett lite kraftigare usb-uttag än de som sitter på de flesta tv, kräver alltså mer ström än en Chromecast, annars är den riktigt bekväm med egen fjärr som har inbyggd Google assistent.
Mi tv-stick har även den inbyggd chromecast.
 
Senast ändrad:

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Vi har ingen TV-antenn utan streamar bara. Dock skulle jag rekommendera en Microsoft Display Adapter snarare än en Chromecast. Detta då Chromecasten förbrukar rejält med data. Med en MDA speglar man bara sin telefon/surfplattas skärm upp på TVn. Vi har en äldre Androidtelefon med alla streamappar på som då får fungera som "box". Obs att MDA inte fungerar med Iphone/Ipad.

Man kan spegla skärmen även via Chromecast, eller i mitt exempel via MI-box som har Chromecast inbbyggt, då via Home-appen.
 

Bilagor

  • _20220208_135621.JPG
    _20220208_135621.JPG
    75,7 KB · Visningar: 20
Toppen