• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

TV för novisen

Courage

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
11889
Medlemskap
2024
Efter 10 år i samma bil, har någon fått för sig att TVn skall användas.
Satellit o dyligt är det inte tal om.
På taket finns nån antenn.
TVn har nog INTE internet - men har hdmi o usb scart ingångar
i hushållet finns både chromecast o appleTV.
Så inbillar jag mig att vissa campingar har TV tillgänglighet - ska man ha med egen sladd? vilka ingångar ska man ha då?
Vi Streamar TV hemmavid på apple TV.


vad används - för o nackdelar
chromecast versus - apple tV - vilket drar minst data?
finns det nån möjlighet att få ut nåt ur TV-antennen - eller är allt nersläckt.

(för chromecast resp apple TV - hur mycket behöver configureras om - password till nätet ? några problem?

Erfarenheter?
 

kocken1

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1702
Medlemskap
2025
Du kan koppla en kabel från iphone/ipad till tv hdmi och streama allt som du kan med apple tv det gör vi och funkar kanon.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.227
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Du kan göra en kanalsökning, klarar tvn mpeg4 så får du in de marksända kanalerna och kan se de fria TV1, TV2, TV4 och kunskapskanalen tror jag det är. Klarar den inte mpeg4 så får du bara in kanal88 som justförklarar att du inte kan se det marksända nätet utan att ha en så kallad box emellan som fixar mottagningen. Det enklaste är väl egentligen att se tv på datorn om man inte har ett stort tvtittarbehohov och det verkar du ju inte ha. Apple-TV och Chromecast funkar annars utmärkt om du har router i bilen, alternativt kör via telefonens "wifi" delning.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Antennen på ditt tak saknar Lte spärr ner till kanal 48. Även om du provar där du bor och det fungerar så kommer du att få problem med mottagningen. Så ny antenn behöver du lägga pengar på.
 

Courage

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
11889
Medlemskap
2024
Du kan göra en kanalsökning, klarar tvn mpeg4 så får du in de marksända kanalerna och kan se de fria TV1, TV2, TV4 och kunskapskanalen tror jag det är. Klarar den inte mpeg4 så får du bara in kanal88 som justförklarar att du inte kan se det marksända nätet utan att ha en så kallad box emellan som fixar mottagningen. Det enklaste är väl egentligen att se tv på datorn om man inte har ett stort tvtittarbehohov och det verkar du ju inte ha. Apple-TV och Chromecast funkar annars utmärkt om du har router i bilen, alternativt kör via telefonens "wifi" delning.
vi flyttade oss - o si där kom kanalerna som ovan. Se på dator har vi alltid gjort, Hade tänkt slänga ut TVn, eftersom den aldrig använts, Så jag vet inte hur länge intresset står sig för resten av familjen
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.227
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
vi flyttade oss - o si där kom kanalerna som ovan. Se på dator har vi alltid gjort, Hade tänkt slänga ut TVn, eftersom den aldrig använts, Så jag vet inte hur länge intresset står sig för resten av familjen
Ja vi har själv ingen TV i bilen just nu iaf. Funderar på att knö in en igen eftersom plats finnes. Ibland är det mysigt att krypa ihop tillsammans och somna till ngt tråkigt :)
 
Toppen