• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tv 12volt

Rimeus

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Västerås
HBK-Nr
33881
Medlemskap
2024
Vi har köpt vår första husbil, vilken tv ska vi ha? Ser när jag läser att de flesta har problem med att se olika kanaler om de inte justerar antennen mellan kanalbyte eller har parabol. Vi vill inte ha detta vi vill ha en skärm att se sådant som streamas med vårt mobila bredband. Tar gärna tips, vi kan få installerat i butik innan vi hämtar husbilen men tyckte det var dyrt för en sån liten tv, är jag dumsnål?
 

Glädjen

HBK Medlem
Inlägg
276
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2025
Jag har en Grundig 22” tv. Väldigt enkel men går stadigt på 12 volt. Kör tv’n med en Xiaomi sticka 399kr. Den gör att tv’n blir en uppdaterad Android av senaste snitt med alla appar du behöver. Har en Netgear M1 router att köra ifrån, med Tele2 kort.
Har också TV2 appen i tv’n. Kan streama obegränsat utomlands inom Eu med Tele2 tv + abonnemang. Annars gäller Max 50GB.
Tror att Telenor har samma upplägg.
Om du köper tv se till att den har åtminstone android 10 installerat. Säljs många med gammal programvara.
Lycka till.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.254
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag har en Grundig 22” tv. Väldigt enkel men går stadigt på 12 volt. Kör tv’n med en Xiaomi sticka 399kr. Den gör att tv’n blir en uppdaterad Android av senaste snitt med alla appar du behöver. Har en Netgear M1 router att köra ifrån, med Tele2 kort.
Har också TV2 appen i tv’n. Kan streama obegränsat utomlands inom Eu med Tele2 tv + abonnemang. Annars gäller Max 50GB.
Tror att Telenor har samma upplägg.
Om du köper tv se till att den har åtminstone android 10 installerat. Säljs många med gammal programvara.
Lycka till.

Själv har vi 2 av dessa men tror inte de tillverkas längre tyvärr. Luxor 24" Husbils-TV m. DVD och USB 12 Volt - recensioner & prisjämförelse - Omnible

Luxor LED24JF men ingen dvd

Edit: Jag tycker inte du är dumsnål, priserna i campingbutiker på elektronik är oftast på tok för höga.
 
Senast ändrad:

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Är man bara 2 pers har en 15" laptop större skärm än en 24" TV som sitter en bit bort. En projektor kan också vara ett alternativ.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.254
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Vi har köpt vår första husbil, vilken tv ska vi ha? Ser när jag läser att de flesta har problem med att se olika kanaler om de inte justerar antennen mellan kanalbyte eller har parabol. Vi vill inte ha detta vi vill ha en skärm att se sådant som streamas med vårt mobila bredband. Tar gärna tips, vi kan få installerat i butik innan vi hämtar husbilen men tyckte det var dyrt för en sån liten tv, är jag dumsnål?
Sedan finns många till bra pris på Amazon.se
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.254
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Är man bara 2 pers har en 15" laptop större skärm än en 24" TV som sitter en bit bort. En projektor kan också vara ett alternativ.
Håller med dig, vi tittar väldigt sällan på TV när vi är iväg men om det är "dåligt" väder så är det ganska mysigt att kura tillsammans och titta på ngt onödigt :D och då är det gött att ha bra plats på bordet för en vinflaska eller ngt annat gott ;)
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Har i år köpt en Andersson 32” smart TV
Fungerar utmärkt
Har Telia TV hemma och appen i TV:n ger samma utbud
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Finns det bara ett TV-fäste och 12V-uttag i närheten sätter man lätt upp en TV själv. Man får kontrollera vilken storlek som får plats.
Det är en fördel om det även finns ett USB-uttag i närheten (för ev. TV-stick, se nedan).
Jag föreslår en smart-TV eller Xiamo TV-stick för att streama. Chromecast rekommenderar jag inte, den är betydligt krångligare än en TV-stick.

Om ni skaffar en smart-TV bör ni se upp så att inte Androidversionen inte äldre än ver 9. Apparater med version 7 säljs ibland ut, men det blir problem att installera appar som inte stödjer denna gamla version.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag tycker ni skall överväga att installera antenn också,denna fungerar mycket bra sällan man behöver ändra riktning.

 

Rimeus

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Västerås
HBK-Nr
33881
Medlemskap
2024
Stort tack för alla svar med tips, ska ta detta med gubben ikväll och se vad vi hittar för tv.
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Om du tänker köra på 12V (som blir mest strömsnålt) bör du veta att en del är känsliga för överspänning så som när batteriet laddas. Hads problem med Andersons modell för några år sedan. Bytte till LTC som enligt spec tål > 12 V och som fungerade utmärkt ,ed antenn. Tycker dock den är bökig att köra med apparna (wifi). Ingen erfarenhet med sticka. Hjertman brukar ha bra pris.
 

Rimeus

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Västerås
HBK-Nr
33881
Medlemskap
2024
Ok vi ska åka mest kring olika fiskeplatser och leva på våra dubbla bobatterier och solceller, så antar att laddning pågår hela tiden.
 

Hasse o Annika

HBK Medlem
Inlägg
225
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29150
Medlemskap
2024
Vi använder sällan tv. Men när vi gör detta deler vi Mobil som hottspott och använder apparna i tven (stremar allt ingen antenn eller parabol). Fungerar bra för oss. Under helgen som gick var den på för att se Vasaloppet
Mvh Hasse
 

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
LTC har en bra 32-tummare som går på 12 volt!!
Men varför inte en så'n här som jag köpte förra året: KODAK LUMA 450!!
Dra'r ner en projektorduk från taket. Simsalabim 60 tum perfekt HD-bild och Smart.
 

Bilagor

  • TV1.JPG
    TV1.JPG
    4,5 MB · Visningar: 54
  • KodakLuma450 (2).JPG
    KodakLuma450 (2).JPG
    4,9 MB · Visningar: 55
Toppen