• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tvättmedel

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Jag köpte en flaska Abnet eftersom så många lovordade det. Har har tvättat med det några gånger, doserat enligt instruktionen på flaskan. Jag har ännu inte märkt någon bättre effekt jämfört med de billigare medel jag använt innan.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Det jag märkt med Abnet är att bilen måste vara helt torr för att det skall fungera. Är bilen det minsta blöt efter t.ex. en avspolning blir effekten inte alls lika bra.
Torr bil sen spraya på lösningen och svampa eller borsta försiktigt sen spola av. Jag brukar ta sektionsvis för att det inte skall hinna torka in.
Hittills har jag inte provat något annat som får svarta streck och t.ex dieselkladd under tanklocket att släppa så lätt. Detta också helt utan det där sliriga feta som det ofta blir med avfettningsmedel.
Efter en sväng med Abnet brukar jag bara ta Biltemas vaxshampo och slabba på. Billigt och bra.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Det jag märkt med Abnet är att bilen måste vara helt torr för att det skall fungera. Är bilen det minsta blöt efter t.ex. en avspolning blir effekten inte alls lika bra.
Torr bil sen spraya på lösningen och svampa eller borsta försiktigt sen spola av. Jag brukar ta sektionsvis för att det inte skall hinna torka in.
Hittills har jag inte provat något annat som får svarta streck och t.ex dieselkladd under tanklocket att släppa så lätt. Detta också helt utan det där sliriga feta som det ofta blir med avfettningsmedel.
Efter en sväng med Abnet brukar jag bara ta Biltemas vaxshampo och slabba på. Billigt och bra.
Spolar du av bilen först och låter den torka innan du applicerar Abnet? Och låter den också torka ”mellan sektionerna”?
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.550
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Globex 80 tycker jag fungerar skapligt. Inte lika skarpt för händerna som Abnet om man inte använder handskar. Tar bort de svarta ränderna om de inte har suttit på allt för länge.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Spolar du av bilen först och låter den torka innan du applicerar Abnet? Och låter den också torka ”mellan sektionerna”?
Det beror på hur skitigt det är. Är det mycket skit/grus så blåser jag av det värsta med vatten först och tar Abnet när vattnet runnit av ordentligt. Jag använder mest Abnet när det är ingrott, svarta ränder eller annat som sitter ordentligt. Som vanligt bilschampo tycker jag inte det är så smidigt att använda så därför blir det ändå alltid en vanlig vända med svamp/borste med det efteråt.

Med Abnet brukar jag t.ex. spraya fronten först, svabba och spola av den, sen bakdelen, sen främre halvan på ena sida, ena halvan på andra sidan o.s.v.
Med för stora ytor hinner medlet torka in innan man spolar av och tar man det sektionsvis så hinner det vatten man stänker "utanför" när man spolar av torka innan man kommer tillbaka.
Som sagt, smidigt att använda för heltvätt är det inte tycker jag men det är grymt på att få envist skit att släppa. Lika fascinerande varje gång när allt skit bara rinner av helt utan att man får den där känslan av kemikalier eller avfettningsmedel.
 
Toppen