• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Tvättborste

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Snart kommer husbilen fram igen :p
Skall köpa en ny tvättborste, den gamla har gjort sitt.
Funderar på borste med svamp eller mikrofiberduk
Någon som har rekommendationer på en skonsam borste som gör ett bra jobb?
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Har en sån här med i bilen, för att tvätta bort insekterna i fronten.
Lite för klen för riktig tvätt hemma, har då en borste som liknar föregående inlägg.

 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag använder denna med svamp,lätt att komma åt i vinklar och runt fönster tex.,har även Julas borste men tycker denna är bättre.
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Jag använder denna med svamp,lätt att komma åt i vinklar och runt fönster tex.,har även Julas borste men tycker denna är bättre.
Den såg mycket intressant ut!
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Köpte en liknande som Rörets borste.
Provade idag och är mycket nöjd, klart bättre än en med borst.
Blir också drygare med tvättvattnet.
Skall nog fixa en ”liten” borste för att komma åt där svampmoppen inte kommer åt
Svampsoppa rekommenderas:)
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Jag gillar inte att det finns metall så nära husbilen när jag tvättar, i fel vinkel så tar metallen i karossen, jag skulle aldrig ens tänka på att tvätta husbilen med en svampmopp trots att jag får dom gratis.
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Jag gillar inte att det finns metall så nära husbilen när jag tvättar, i fel vinkel så tar metallen i karossen, jag skulle aldrig ens tänka på att tvätta husbilen med en svampmopp trots att jag får dom gratis.
Min mopp har platshållare för svampen, så det finns ingen metall som är nära lacken
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Min mopp har platshållare för svampen, så det finns ingen metall som är nära lacken
Nja, då har du inte den varianten som finns i länken!.

Alla jag har använt har två metallbyglar som används för att pressa ur vattnet ur svampen, det är dessa metallbitar jag inte gillar och jag vet att vid fel vinkel så kommer dom komma åt husbilsväggen
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nja, då har du inte den varianten som finns i länken!.

Alla jag har använt har två metallbyglar som används för att pressa ur vattnet ur svampen, det är dessa metallbitar jag inte gillar och jag vet att vid fel vinkel så kommer dom komma åt husbilsväggen
Det är nog inte så bra med en cellulosasvamp, smuts från bilen sitter på ytan på svampen och repar. På en riktig tvättsvamp kan smutsen gå längre upp i svampen och repar inte så mycket.

Jag använder en äldre variant av denna: Tvättborste | Justerbar mellan 70-96 cm | KAYOBA | Jula
Fungerar bra tycker jag, bara viktigt att man tvättar ur den ordentligt. Spolar alltid av bilen med högtryckstvätten före så att det inte är
en massa skräp som repar bilen.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Vill inte vara en messersmitter men en sådan använde jag på en svart nypolerad BMW. Den var full med solar efteråt.
Är ingen expert på lack och dess ömtålighet.
Men vad är skillnaden att tvätta bilen för hand med svamp vs att svampen sitter på en pinne?
Kommer givetvis nu ha en extra koll om jag ser något negativt, men dagens tvätt såg riktigt bra ut,
Spolade av bilen innan jag tvättade
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vill inte vara en messersmitter men en sådan använde jag på en svart nypolerad BMW. Den var full med solar efteråt.

I sådant fall var borsten inte ren eller så var det en massa skräp på bilen. Man måste ju alltid spola av ordentligt innan man
börjar med någon mekanisk rengöring.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Är ingen expert på lack och dess ömtålighet.
Men vad är skillnaden att tvätta bilen för hand med svamp vs att svampen sitter på en pinne?
Kommer givetvis nu ha en extra koll om jag ser något negativt, men dagens tvätt såg riktigt bra ut,
Spolade av bilen innan jag tvättade
Beror ju på hur petig man är naturligtvis. Den svampen som visades i inlägget är en sk cellulosa svamp, tror att de används av kakelsättare, ingen vanlig tvättsvamp.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag har använt den borsten i flera år, inga repor då är det handhavande fel,mycket vatten och skölj svampen ofta.
 
Toppen