• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tvätta taket på husbilen

Happylife

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
25937
Medlemskap
2024
Skulle va kul med lite info om hur och ofta man bör tvätta taket på husbilen. Är ju inte lika enkelt som sidorna. Ett lager med damm på solcellerna minskar väl oxå hur effektiva dom är. Hur gör ni?
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Sköljer alltid av taket när jag tvättar bilen. Knöligt men det blir bra. Damm mm på solpanelen försämrar elalstringen väsentligt. Se till att panelen är ren, även mellan biltvättarna.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
hej ! ja det är lite mek om man inte har en egen gård att stå på ! då kan man ju bygga nåt och har tillgång till vatten o allting ! det är ju det bästa ! vi har tyvärr inte tillgång till dessa faciliteter så får försöka klara oss så gott det går ändå ! brukar försöka att tvätta av taket minst 2 ggr per år och vaxa det 1 ggn ! det blir att släpa med sig stege o attiraljer till nån lämplig tvätthall och försöka så gott det går ! här utfärdas dock en STOR VARNING ! lätt att ramla och skada bilen och ännu värre skada sig själv så försök att vara två så ni kan hjälpas åt ! lycka till och var försiktiga !
 

bomaud

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13273
Medlemskap
2024
Jag lägger på ett tunt lager Rain Off på solpanelen. Det underlättar rengöring utan att effekten minskar. Finns att köpa på bl.a Mekonomen och Biltema. // Bosse
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.064
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag använder stege utan att kliva upp på taket,tvättborste på skaft ,så kommer man åt det mesta,solpanelen får man torka av ganska ofta, jag kommer åt den genom taklucka inifrån.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Skulle va kul med lite info om hur och ofta man bör tvätta taket på husbilen. Är ju inte lika enkelt som sidorna. Ett lager med damm på solcellerna minskar väl oxå hur effektiva dom är. Hur gör ni?
Svår fråga när det gäller hur ofta bör man tvätta taket. Vi gör det åtminstone 2 gånger årligen, vid säsongens start och slut. Vi använder Abnet. Vaxar inte.
 

Emerson

HBK Medlem
Inlägg
255
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Medlemskap
2024
Samma här, stege med gummiskydd på kanten, sen har jag teleskopskaft samt olika sorters moppar (utan microfiber) och en spann med schampo med upp på taket.
På detta sätt når jag hela taket från endast 1-2 positioner från stegen. Har alltid gått på taket på hv/hb tidigare men är det fullt med solceller så det är lite trångt numer.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Sköljer alltid av taket när jag tvättar bilen. Knöligt men det blir bra. Damm mm på solpanelen försämrar elalstringen väsentligt. Se till att panelen är ren, även mellan biltvättarna.

Jag krånglar mig upp med överkroppen genom takluckan ;) och tvättar av solcellerna från damm och pollen med en blöt sådan här då och då:
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Klättrar upp på stegen bak, den måste ju ha satts dit för att man ska kunna nå taket. Sedan kör jag med hetvatten tvätten med lagom högt tryck (roterande borste) och något lämpligt medel.
 
R

RobbeS

Guest
Kan säkert gå på taket utan problem men då jag har ett lagom högt garage med i princip nästan platt tak så står jag på garagetaket och tvättar med förlängd borste.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Klättrar upp genom en av takluckorna, dvs jag står/går på taket och tvättar 2-3ggr/år med vanlig svamp och vattenslang.
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Jag använder en 7 stegs trappstege när jag tvättar och vaxar taket. Tvättar med borste och bilshampo. Solcellen använder jag fönsterputs och gummiskrapa när det så behövs. Köpte trappstegen billigt på Jula.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Det finns två typer av husbilsägare tydligen, dom som har ramlat ner från en stege och dom som kommer att göra det. Hur många har en riktig stege?
 

Bilagor

  • Trappstege.jpg
    Trappstege.jpg
    201,7 KB · Visningar: 72

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Ja ja hur skall du annars flytta den? Men du behöver ingen då du är smart nog och inte klänger på stege.
 
Toppen