• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Turbo J5 2,5 TD

longjohn61

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Trosa
HBK-Nr
30154
Medlemskap
2024
Hej nu fick jag tid att bygga in en intercooler i våran gamla hobby 620.
Den har under den tid vi har haft den alltid varit rädd för att köra uppför backarna.
Har läst många inlägg om just detta en av dom finns ju här med fina bilder och text så det var bara sätta igång.
Hittade en intercooler från en land rover 2,5tdi på bildelsbasen som passar lagom och efter en del pyssel med slangar och rör så sitter den på plats
ganska trångt men det går .
Efter detta monterade jag en tryckmätare för att kunna hålla koll på laddtryck av turbon men så visade det sig att wastegate satt helt fast och efter en del rostlösare
och lagom med våld så rör den sig igen men jag får dock ingen laddtryck över 0,65 och då endast på rätt så höga varv. Har försökt att justera stången till klockan men
utan som helst nån effekt.
Rökgas begränsaren är nybytt av verkstad.
Så frågan är om turbon har gjord sitt eftersom jag har ju körd med den utan att wastegate har kunnat öppna sig.
K-värde vid senaste besiktning låg på 0,5 och efter montering av ic är den nog inte högre.
Hade tänkt mig en laddtryck omkring 0,9 bar och sen öka diesel mängd.
Nån här som har en ide? Eller har jag missad nåt?
Bifogar bild på ic och där jag har kopplad in tryckmätare.
Glad påsk på er.


 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, Hann du kolla laddtrycket innan du lossade på wastegate ventilen. Om inte spänn fast den i stängt läge med en ståltråd eller något och se om du får högre tryck då.
Det kan ju bero på att överströmningsspjället inte stänger helt av någon anledning, sot eller frät/bränskada.
Det sitter väl en mottrycksfjäder inne i tryckklockan. Den kan ev. ha blivit rostig och tappat trycket så att den inte håller mot tillräckligt.
Om du inte får upp trycket med en hjälp av fastspänt spjäll eller plugg i slangen så måste du nog börja med att kolla hur spjället och anligget på det ser ut inne i turbon.

M.v.h. JANKRO.
 

longjohn61

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Trosa
HBK-Nr
30154
Medlemskap
2024
Idag så har jag hunnit prova lite då.
Waste gate rör sig nu bra så på med en bit ståltråd och ut och testa och som max kommer den upp strax över 0,9 detta dock på höga varv.
100km i 4an = 0,9
Känns inte som att det är något fel där längre.
Frugan körde efter mig vid en test runda för att se om det kom nån svart rök men inte nånting alls.
Känns som den inte får tillräckligt med bränsle eller?
Tog även bort slangen till rökgas begränsare och blåste i den och där var det tät.
Vet inte om laddtrycket är kopplat till att den får för lite bränsle kan det va så?
Som jag skrev var ju k-värdet i förra besiktningen rätt låg och efter montering av ic är det kanske ännu lägre.

Mvh Nisse
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det har skrivits en hel del om detta & hur man kan pigga upp en diesel. Länken gäller en 1,9TD men det jag beskriver är en 2,5 TD.
Intercooler till 1.9td ’90-ish
Ja, laddtrycket är är avhängigt bränslemängden (mer bränsle ger högre laddtryck). Laddtrycket som mäts vid full belastning (plattan i botten på 3:an i uppförsbacke) skall vara 0,8 bar original men jag ökade lätt trycket till 1,6 bar. Besiktningen uppmätte k-värdet till 0,5 med uppskrämd motor. På 2,5TD får det vara max 2,5.
 
Senast redigerad av en moderator:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, ja som Bennsan skriver så helst plattan i botten på trean i en lite seg uppförsbacke så motståndet gör att turbon laddar fullt, som brukar vara ett bra sätt för att se max laddtryck. Utan motstånd vid hög fart så är det inte alls säkert att laddtrycket är uppe på max.

Om det inte ser helt hopplöst ut så skulle du kanske skruva loss och kolla så att överströmningsspjället inne i turbon verkligen stänger så att alla avgaser hjälper till att sätta fart på turbon. Lite bökigt och rostigt kan det vara, men om det inte funkar fullt ut så är det ingen bra början och kan förvirra allt annat som man försöker med. För (ja på din fråga) laddtrycket gör att pumpen ger mer bränsle och då blir det inte bra att börja med att "bara" skruva upp vanliga bränslet. Lite hönan och ägget.

M.v.h. JANKRO.
 

longjohn61

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Trosa
HBK-Nr
30154
Medlemskap
2024
Hej igen, har använd mig av det som har skrivits här på våran husbil.
Bäckman har en fin tråd om hur och vad har gjorde och det finns några till.
Waste gate har varit låst i stängd läge hur länge vet jag inte men ett par år.Nu rör den sig dock fint igen.
Vart ute och körde upp en lagom backe i 3ans växel med plattan i mattan och då har jag typ 1,0 bar laddtryck.
Är detta för lite för att öka bränsle?
Det känns inte som att turbon är slut, det är inte pengar på en bytes jag är rädd för men säkert går det av en del pinbultar.
Är mycket tacksam för alla svar jag får:)
Länken funkar dock inte men det kanske beror på att jag inte är betalande medlem än (ska bli nu)

Mvh Nisse
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Som jag skrev så är laddtrycket 0,8 från fabriken. Om man ökar bränslet så ökar laddtrycker men också tomgången. Öka bränslet tills tomgången är 2000RPM, lås ställskruven & sänk sedan tomgången vi gaswiren. Lossa sedan på locket till rökgasbegränsarens kolv, lyft upp membranet (kolven följer med), ta bort den vita plastbrickan mellan kolv & membran. Men innan du tar bort brickan så kolla om kolven är excentrisk. Om den är det så vrid den 180° & återmontera allt. Nu bör du ha fått bättre klös i husbilen.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, skruva upp och gör som Bennsan beskriver så motorn får lite mer bränsle att jobba med, och gör testprovet på laddtryck igen.
Jag har nog en känsla av att även om bilen är lite snålställd just nu så borde du ha högre turbotryck än 1,0 bar med spärrad Wastegate, och då är risken att överströmningsspjället inte är helt täppt. Det är tyvärr svårt att kolla utan att kunna se spjället. Om turbon och resten är ok och du testar med lite mer påställt bränsle så bör du nog kunna se åtminstone 1,5 bar på mätaren för att veta att turbodelen är ok.


WastegatePil.jpg
Spjället som måste vara helt tätt när Wastegaten inte drar eller är spärrad, för att få upp trycket (finns lite olika utseende).

Det kan vara både brända oljerester, sot eller frät/brännskador som gör att det inte blir helt tätt och max. turbotryck uteblir även om själva turbon är rätt frisk.
Jag kan naturligtvis ha fel vilket vore bra :msn_wall: , men lite underligt är det låga maxtrycket som du har.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Även om du inte skall ha mer än kanske 0,9 som maxtryck när du är klar så måste du kunna få kanske + 1,5 bar med spärrad Wastegate, för annars så släpar trycket efter hela tiden och är inte effektivt genom varvtalsregistret, och motorn är onödigt slö.
 
Toppen