• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tung husbil Tyskland

Fridzén70

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Stockholm
Jo jag vet men läste någonstans att husbilar över 7500 räknades som tung lastbil det är det jag inte blir klok av vad som gäller
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
M säjer såhär. /GB

Helgförbud för Lastbilar

sön/helgdagar kl 00.00–22.00. Gäller alla vägar året om. På många vägar förbud även lördagar kl 07.00–20.00 i juli och augusti.

Förbudet avser lastbilar med totalvikt över 7,5 t. Samt lastbilar och varutransportbilar under 7,5 t om de drar ett släp. Specialbyggda släp för fritidsändamål (husvagn eller häst- och båtsläp) omfattas inte av förbudet. Inte heller släpkärror dragna av personbilar.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Förbudet gäller i första hand beroende på syftet med resan, icke kommersiellt är det ok att köra lastbil.

If the purpose of the journey is not for commercial transport of goods, then you can drive without restriction on Sundays and public holidays. So you can go on vacation with your caravan or motorhome without hesitation . Participation in private events (e.g. trucker, classic car meeting) is also possible without any problems.
 
Toppen