• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips TT-Line Rostock-Trelleborg potentiell försening

Pelita

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
34688
Medlemskap
2023
Hej,
Åkte 17.11 med TT-line från Rostock till Trelleborg. Avgångstid 12:00 med ankomst 18:30. Statusen på nätet visade "on time".
Då vi kommit ombord och klockan tickade över avgångstiden, meddelades det att vi är drygt tre timmar försenade.
Orsaken var den hårda vinden i Trelleborg och att fartyget Nils Holgersson inte kunde angöra vid sin normala kajplats. Istället lade hon till vid vår kajplats, medan vi fick vänta tills hon avgick. Således körde vi av fartyget 21:45.
Nu lär detta inte vara helt ovanligt. Sjögång och vind var inte anmärkningsvärd hård och om Nils Holgersson inte klarar av måttlig bris, så kan man förvänta sig fler förseningar.
Det skulle varit snyggt av TT-Line att informera om detta och erbjuda en alternativ rutt innan avgång. Förseningen var känd före avgång av rederiet.
Ingen ko på isen för den som inte har bråttom, men vi som skulle vidare till Finland, fick boka om vår resa från Kapellskär.
Dessutom blev det ingen lång nattsömn.
Annars var vi nöjda med allt ombord och jag har full respekt för väder och vind, dock kanske lite klantigt hanterat av rederiet.
Men skall ni åka den rutten och har brådis, kan det vara bra att kolla upp ankomsttiden innan ni kör ombord.
 

Andeel

HBK Medlem
Inlägg
70
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
32956
Medlemskap
2024
Hej,
Åkte 17.11 med TT-line från Rostock till Trelleborg. Avgångstid 12:00 med ankomst 18:30. Statusen på nätet visade "on time".
Då vi kommit ombord och klockan tickade över avgångstiden, meddelades det att vi är drygt tre timmar försenade.
Orsaken var den hårda vinden i Trelleborg och att fartyget Nils Holgersson inte kunde angöra vid sin normala kajplats. Istället lade hon till vid vår kajplats, medan vi fick vänta tills hon avgick. Således körde vi av fartyget 21:45.
Nu lär detta inte vara helt ovanligt. Sjögång och vind var inte anmärkningsvärd hård och om Nils Holgersson inte klarar av måttlig bris, så kan man förvänta sig fler förseningar.
Det skulle varit snyggt av TT-Line att informera om detta och erbjuda en alternativ rutt innan avgång. Förseningen var känd före avgång av rederiet.
Ingen ko på isen för den som inte har bråttom, men vi som skulle vidare till Finland, fick boka om vår resa från Kapellskär.
Dessutom blev det ingen lång nattsömn.
Annars var vi nöjda med allt ombord och jag har full respekt för väder och vind, dock kanske lite klantigt hanterat av rederiet.
Men skall ni åka den rutten och har brådis, kan det vara bra att kolla upp ankomsttiden innan ni kör ombord.
Ni kan få en del av ticketpris tillbaka på grund av EU förordning. Skicka e-post till kundservice. Har varit med om det flera gångar
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Ni kan få en del av ticketpris tillbaka på grund av EU förordning. Skicka e-post till kundservice. Har varit med om det flera gångar
Tror inte det!

I de här fallen kan du inte kräva någon ersättning​

Båtbolaget är inte skyldigt att betala ut någon ersättning till dig om båten ställdes in eller blev försenad på grund av en extraordinär omständighet som var utanför båtbolagets kontroll. Det kan exempelvis handla om extrema väderförhållanden.
 

Pelita

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
34688
Medlemskap
2023
Tror inte det!

I de här fallen kan du inte kräva någon ersättning​

Båtbolaget är inte skyldigt att betala ut någon ersättning till dig om båten ställdes in eller blev försenad på grund av en extraordinär omständighet som var utanför båtbolagets kontroll. Det kan exempelvis handla om extrema väderförhållanden.
Det var inga extraordinära omständigheter gällande vädret, men vågorna låg på och det andra fartygets befäl tog det säkra före det osäkra. Det kan jag förstå, men poängen är att rederiet hade kunnat informera oss innan vi var ombord. Då hade vi kunnat utvärdera alternativ, t.ex. till Gedser , eller från Puttgarden alt. Travemunde.
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det var inga extraordinära omständigheter gällande vädret, men vågorna låg på och det andra fartygets befäl tog det säkra före det osäkra. Det kan jag förstå, men poängen är att rederiet hade kunnat informera oss innan vi var ombord. Då hade vi kunnat utvärdera alternativ, t.ex. Puttgarden eller Travemunde.
Det här är samma princip som inom flyget, man informerar inte passagerarna om förseningar på någon/ några timmar, resultat blir då att många passagerare inte kommer i tid utan senare till incheckning, detta gör att man inte har möjlighet att avgå tidigare om förutsättningarna ändras.
Som passagerare kan man ha synpunkter på detta sätt att hantera förseningar.
 

Pelita

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
34688
Medlemskap
2023
Det här är samma princip som inom flyget, man informerar inte passagerarna om förseningar på någon/ några timmar, resultat blir då att många passagerare inte kommer i tid utan senare till incheckning, detta gör att man inte har möjlighet att avgå tidigare om förutsättningarna ändras.
Som passagerare kan man ha synpunkter på detta sätt att hantera förseningar.
Kanske, men jag har inte gjort annat en rest med både färjor och flyg under de senaste decennierna och har flera gånger fått information om förseningar i båda fallen. Men jag kollar med rederiet och hör vad de har att säga. Tack i alla fall.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det var inga extraordinära omständigheter gällande vädret, men vågorna låg på och det andra fartygets befäl tog det säkra före det osäkra. Det kan jag förstå, men poängen är att rederiet hade kunnat informera oss innan vi var ombord. Då hade vi kunnat utvärdera alternativ, t.ex. Puttgarden eller Travemunde.

Frågan är ju om vi som passagerare är kvalificerad att bedöma väderförhållandena och åtgärderna för färjor som dessa?
 

redtop2

HBK Medlem
Inlägg
127
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
25674
Medlemskap
2024
Det var inga extraordinära omständigheter gällande vädret, men vågorna låg på och det andra fartygets befäl tog det säkra före det osäkra. Det kan jag förstå, men poängen är att rederiet hade kunnat informera oss innan vi var ombord. Då hade vi kunnat utvärdera alternativ, t.ex. Puttgarden eller Travemunde.
Vet inte var du skulle ha befunnit dig i Tyskland och fått informationen om förseningen, för att komma fram i tid till Kappelskär.
Din resa var den snabbaste i förhållande till övriga alternativ (Puttgarden eller Travemünde), d v s trots förseningen.
 

Pelita

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
34688
Medlemskap
2023
Vet inte var du skulle ha befunnit dig i Tyskland och fått informationen om förseningen, för att komma fram i tid till Kappelskär.
Din resa var den snabbaste i förhållande till övriga alternativ (Puttgarden eller Travemünde), d v s trots förseningen.
Alternativet vi såg på innan vi bestämde oss för Rostock-Trelleborg var Rostock - Gedser. Om vi tagit den färjan som avgick 13:00 hade vi hunnit bra, den vägen är endast 10 minuter längre i tid. Men vi tänkte att vi skulle få lite mer sömn med TT-Line till Trelleborg.
 

Pelita

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
34688
Medlemskap
2023
Vill även tillägga att vi förutom förseningen var nöjda med TT Line. Bra pris, ren hytt och hyfsat käk.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
840
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Vet inte var du skulle ha befunnit dig i Tyskland och fått informationen om förseningen, för att komma fram i tid till Kappelskär.
Din resa var den snabbaste i förhållande till övriga alternativ (Puttgarden eller Travemünde), d v s trots förseningen.
?? Rutten över Gedser finns alltid när det är fullt eller något krånglar med båtarna till Trelleborg som faktiskt är ganska vanligt! Och varför skulle inte TT kunna skicka mejl eller meddelande i sin app att det blir förseningar?
 
Toppen