• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trygg Hansa chock höjning av årspremien

hansolo

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
14117
Medlemskap
2024
Äntligen dags att börja årets turer med husbilen men först måste den ju ställas på och besiktigas. Sagt och gjort bilen påställd inga problem och snabbt fick jag tid för dyr besiktning inte heller där problem. Sedan bar det iväg ut och i helgen som var. I dag kom försäkringsbeskedet från Trygg Hansa...vilken chock. Dom hade höjt årspremien från 7500 kr till 12500 kr. Ringde direkt men dom sa bara att premien var höjd. Bara att byta...hm inte så enkel då huvudförfallodagen var 2016-05-01. Ringde till IF-försäkring där jag fått ett pris på 7400 kr och dom sa åt mig att ställa av bilen direkt så kunde dom fixa med en ny försäkring redan i morgon. Sedan kan jag ställa på igen om två dagar. Helt ok!
Säger bara Trygg Hansa, hur kan dom bara höja så kraftigt
 

hansolo

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
14117
Medlemskap
2024
Sv: Trygg Hansa chock höjning av årspremien

Låter konstigt, eller kan det bero på storleken av hbn? För oss är TH klart billigast.

Jag använde ju Trygg Hansa fram till i går och dom hade ingen förklaring till höjningen och killen jag pratade med tyckte själv det var en pinsam höjning. Jag har en Rapido 7066 årsmodell 14 och den är 7,8 meter lång. Hoppas ni inte råkar ut höjning när er huvudförfallodag inträffar
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Trygg Hansa chock höjning av årspremien

Det kan inte bero på var man bor heller eftersom vi bor i dyrområde.Vi får vara vakna till nyår när årsförfallodagen kommer.
Anders
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Trygg Hansa chock höjning av årspremien

Jag flyttade försäkringen till Motormännens försäkring, det blev nästan en halvering av premien till 3291 kr och det till i vissa fall bättre villkor.
Bilen är en Rapido 3,7 ton,08
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Trygg Hansa chock höjning av årspremien

Hel eller halv försäkring? Tänkte på oss som inte har vagnskadegarantin längre.
Har svårt att se att man kan få en helförsäkring till det priset.
/Pelle
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Trygg Hansa chock höjning av årspremien

Får nog kolla upp det, nästan 2000kr billigare och då är jag helkund hos Folksam.
Låter otroligt att det ska vara så olika på bolagen.

/Pelle
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.499
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Trygg Hansa chock höjning av årspremien

Jag tog offert utav Motormännen ... övre bild Folksam som jag har idag.
M har dyrare självrisker och om man vill köpa reseförsäkring så kostar det 2000kr från dag 46 till 90 dagar hos Folksam ingår 183 dagar..assistans ingår ej kan köpas för 145 kr/år två ggr / år och självrisk 1000kr (i Folksam utan självrisk 4ggr/år. Offerten hos M gäller om jag blir medläm.. avg. 440kr/år och blir jag helkund så blir offerten 500kr billigare ..
M skriver inget om bodelen och elektronik .
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    391,2 KB · Visningar: 60
Senast ändrad:

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Trygg Hansa chock höjning av årspremien

Hel eller halv försäkring? Tänkte på oss som inte har vagnskadegarantin längre.
Har svårt att se att man kan få en helförsäkring till det priset.
/Pelle

Det är en helförsäkring.
Sen är det som Sacce påvisar i sitt inlägg skillnader i villkor. Vilket man här prioriterar är naturligtvis olika.
T.ex så är en reseförsäkring på 183 dagar helt meningslös för oss som bara kan vara borta max 14 dagar åt gången och oftast ändå mindre.
Däremot kunde jag med M:s försäkring få bilen transporterad ända hem vid ett ev större haveri och det är av högsta prioritet för min del. De flesta andra transporterar bara till närmsta verkstad.
Med det vill jag bara säga - läs igenom villkoren ordentligt, vi har olika prioriteringar och ta den försäkring som stämmer bäst med villkor / pris.
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Trygg Hansa chock höjning av årspremien

Det där med Trygg Hansa lät konstigt Min års premie är 1879 kr Trygg Hansa/Fiat Professional och bilen är på 5 ton. Så när jag såg era premier så ringde jag TH för att kolla att jag hade fullt skydd speciellt eftersom premien var 3360 kr förra året.
TH uppger att jag har det skydd jag behöver och kunde ej förklara sänkningen De tyckte istället jag skulle vara glad för de flesta som ringer är arga. Men man kan ju undra över varför det är så stora skillnader.

Giltighetstid
2015-03-01 - 2016-02-29
Avser
FIAT XL-I 7850 2013

Försäkringstagare
Persson, Kaj
Försäkringsnummer
Huvudförfallodag2016-03-01

Pris per år inklusive skatt
1 864 kr

Varav skatt på trafikförsäkring
274 kr.


Betalningssätt
Helår

Betald till
2016-03-01

Avtal/medlemsskap
Medlemskod: 000

Halvförsäkring
Omfattning
Självrisk
Trafikförsäkring
1 000 kr
Halvförsäkring
Krishjälp
se villkor
Reseavbrott
se villkor
Drulle
1 500 kr
Motor och elektronik
se villkor
Brand
1 500 kr
Rättsskydd
20% av skadebelopp
Glasrutor
1 500 kr
Bärgning
1 500 kr
Stöld och Inbrott
1 500 kr
 
F

F.d. 53133

Guest
Sv: Trygg Hansa chock höjning av årspremien

Känns som om du har enbart halvförsäkring...i så fall finns det kanske läge för att tänka om...
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Trygg Hansa chock höjning av årspremien

Det där med Trygg Hansa lät konstigt Min års premie är 1879 kr Trygg Hansa/Fiat Professional och bilen är på 5 ton. Så när jag såg era premier så ringde jag TH för att kolla att jag hade fullt skydd speciellt eftersom premien var 3360 kr förra året.
TH uppger att jag har det skydd jag behöver och kunde ej förklara sänkningen De tyckte istället jag skulle vara glad för de flesta som ringer är arga. Men man kan ju undra över varför det är så stora skillnader.

Halvförsäkring står det när man kollar ditt citat.

/Pelle
 

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Sv: Trygg Hansa chock höjning av årspremien

Kaj o Gisela ni har bara halvförsäkring. Ni saknar vagnskada. Skulle ni krocka eller köra på något så kan det kosta otroligt mycket. Att köra omkring med ett så pass dyrt ekipage utan helförsäkring känns för mig overkligt.
Min trygg Hansa verkar ligga på samma nivå i år dvs 4500 på helår.
Däremot är jag lite tveksam till deras villkor. Känns inte längre som man försäkrar i ett tryggt speciellt avsett försäkringsbolag för husbil/husvagn som Caravan utan vilket försäkringsbolag som helst.
If ringer f.n. Runt och erbjuder bra villkor till ett par hundra dyrare men bättre
Assistans, och skador på inredning vid vattenläckage vid läckage av det inre vattensystemet.
Ställde på husbilen idag så måste teckna i eftermiddag. Har läst deras TH och IF komplette villkor i två timmar nu men ger upp. Det är omskrivningar på omskrivningar. Nackdel med If är att du måste etsa in regnr i samtliga rutor då du skall till Kroatien och flera andra öststater. Verkar lite ålderdomligt. Det var så på kommunisttiden. Någon som tycker man skall vara kvar eller byta och i så fall anledning?
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.499
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Trygg Hansa chock höjning av årspremien

Glömde skriva att Motormännens försäkring går via Gjensidige ... Norsk försäkringsbolag..
 
Toppen