• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värmare Trumatic c6002

Nettan Cedergren

FD HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Håbo
HBK-Nr
30418
Medlemskap
2021
Hej!
För en månad sen blev jag lycklig ägare till min första husbil, efter att ha haft husvagn.
Det är en Mirage Africa från 1996. I den sitter en Trumatic c 6002 (alltså går den bara på gasol) som enligt märkningen är från 2004. Den tänder upp, men slår ifrån strax efter att jag hör att det flammar. Jag har haft den urmonterad och isär plockad för rengöring etc, jag har också blåst helt rent i alla värmeslangar. Det som verkar hända är att förbränningsfläkten slår ifrån och då slocknar den ju såklart. Som ni ser på bilderna så verkar förbränningsfläkten ha gått varm så kåpan över kretskortet har sjunkit ihop. Min fråga är nu om det finns något mer jag kan prova, eller om det bara är att bita i det sura äpplet och köpa en ny förbränningsfläkt för typ 3000:- Jag har såklart demonterat förbränningsfläkten och den snurrar fint och utan missljud. Den går som sagt igång, men stannar en stund efter att pannan har tänts. Vad jag kan förstå av etiketten på förbränningsfläkten så är den från 2012, vilket tyder på att den gått sönder en gång (minst) efter att pannan var ny. Är detta ett vanligt fel? Blir det för varmt i botten på garderoben där den sitter kanske? Behöver man ventilera bättre där, räcker det med en ventil i väggen, eller ska man komplettera med en liten fläkt (typ så som man kan göra bakom kylen)?
 

Bilagor

  • IMG_20200907_183217.jpg
    IMG_20200907_183217.jpg
    2,2 MB · Visningar: 78
  • IMG_20200907_183210.jpg
    IMG_20200907_183210.jpg
    2 MB · Visningar: 74
  • IMG_20200907_183201.jpg
    IMG_20200907_183201.jpg
    2 MB · Visningar: 75
  • IMG_20200907_062148.jpg
    IMG_20200907_062148.jpg
    2,4 MB · Visningar: 70

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
904
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Hej. jag bytte flakt motor i min truma for nagra ar seda, den kopte jag i England for 1350:- ungefar.

Truma 6002 flakt motor


Dock kan det ju vara andra fel pa din panna, jag bytte aven gas solenoiderna da den inte ville starta eller slog ifran ibland.
Normalt skall ju flakten ga en stund efter att brannaren stannat, vilket den inte verkar gora i din, eftersoim den inte kyls ner som det verkar.

kan ju vara nagot med elektroniken som gor att den inte "purging" (ventilerarar och kyler) systemet efter forbranning...


//Freddy
 

Nettan Cedergren

FD HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Håbo
HBK-Nr
30418
Medlemskap
2021
Jag tror tyvärr att själva fläkten fungerar, men att det är effektstyrningen i kretskortet som är knas. Det bästa vore kanske att få tag på ett nytt kretskort, men det verkar svårt att köpa löst tyvärr.
 

Nettan Cedergren

FD HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Håbo
HBK-Nr
30418
Medlemskap
2021
Värmekanalerna är rengjorda med både tryckluft och en hemmagjord typ flaskborste i lagom dimension för rören. Satte fast den i en dragfjäder. Så alla värmekanalerna är helt fria, även skorstensrörets både inre och yttre...
 

Nettan Cedergren

FD HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Håbo
HBK-Nr
30418
Medlemskap
2021
ja, kretskortet blir dyrare att byta...

CCG 274031 Truma Combi C6002E PCB


alternativt skicka in det for reparation, sag en del annonser pa ebay som erbjod reparationer for runt 1000:-


//Freddy
Jag har sett det också, men vill ju ha igång värmaren nu så jag kan åka och plocka svamp... Barnen och frun blir så gnälliga när det är kallt...
 

Nettan Cedergren

FD HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Håbo
HBK-Nr
30418
Medlemskap
2021
Uppdatering: igår monterade jag återigen bort förbränningsluftfläkten. Den sitter ju som bekant längst ner till vänster/bakom pannan. Jag tröttnade och tog upp en servicelucka från sidan (under sängen bak). På så sätt slipper jag montera ur hela pannan för att komma åt. Nu på morgonen sågade jag försiktigt bort det smälta plasthöljet och kan konstatera att kretskortet vid en första anblick ser friskt ut. Däremot börjar jag misstänka att det lilla NTC 100k som sitter till höger på fläktkåpan inte mår så bra. Den är dock kvar hemma så jag får mäta den ikväll.
Är det möjligen någon som har ett elschema för truman? Jag har hittat ett på finska och ett på tyska, men är inte helt nöjd eftersom jag inte kan språket..
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Uppdatering: igår monterade jag återigen bort förbränningsluftfläkten. Den sitter ju som bekant längst ner till vänster/bakom pannan. Jag tröttnade och tog upp en servicelucka från sidan (under sängen bak). På så sätt slipper jag montera ur hela pannan för att komma åt. Nu på morgonen sågade jag försiktigt bort det smälta plasthöljet och kan konstatera att kretskortet vid en första anblick ser friskt ut. Däremot börjar jag misstänka att det lilla NTC 100k som sitter till höger på fläktkåpan inte mår så bra. Den är dock kvar hemma så jag får mäta den ikväll.
Är det möjligen någon som har ett elschema för truman? Jag har hittat ett på finska och ett på tyska, men är inte helt nöjd eftersom jag inte kan språket..
Jag kan ha ett liggande i någon låda. Kollar och återkommer.
 

Nettan Cedergren

FD HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Håbo
HBK-Nr
30418
Medlemskap
2021
Nu så verkar jag vara något på spåren. Ohm-mätte komponenter igår som en tok, och kan konstatera att VBTLF i schemat ovan mycket riktigt är trasigt. Det är på svenska alltså en temperaturmätare för förbränningsluften och består av ett NTC 10KOhm som jag har hittat för strax under 8:- i en butik nära mig. Kommer att köpa inte bara 1 utan 4 så jag har i reserv. Samtidigt kommer jag att sätta dit en kontakt på kabeln så jag slipper plocka ur hela Truman om/när det strular igen. Jag öppnade ju en inspektionslucka från garderobs-sidan så jag kan komma åt förbränningsfläkten för att hålla koll på hur den beter sig. Nu börjar jag känna mig lite lycklig och nöjd :msn_hot: När allt har kommit och har monterats på plats så återkommer jag med besked om hur det har gått
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.787
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Nu så verkar jag vara något på spåren. Ohm-mätte komponenter igår som en tok, och kan konstatera att VBTLF i schemat ovan mycket riktigt är trasigt. Det är på svenska alltså en temperaturmätare för förbränningsluften och består av ett NTC 10KOhm som jag har hittat för strax under 8:- i en butik nära mig. Kommer att köpa inte bara 1 utan 4 så jag har i reserv. Samtidigt kommer jag att sätta dit en kontakt på kabeln så jag slipper plocka ur hela Truman om/när det strular igen. Jag öppnade ju en inspektionslucka från garderobs-sidan så jag kan komma åt förbränningsfläkten för att hålla koll på hur den beter sig. Nu börjar jag känna mig lite lycklig och nöjd :msn_hot: När allt har kommit och har monterats på plats så återkommer jag med besked om hur det har gått


Hur gick det?

Tomas
 

Nettan Cedergren

FD HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Håbo
HBK-Nr
30418
Medlemskap
2021
Jobb och sjukdom har kommit emellan, men ntc är utbytt. Nu ska jag bara få till lite tid för att koppla ihop kabeln igen, med en kontakt på för att kunna koppla loss bara förbränningsluftfläkten via serviceluckan som jag har tagit upp från lastluckan. Känns som att man vill slippa ta ut hela truma när något strular.
 

Nettan Cedergren

FD HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Håbo
HBK-Nr
30418
Medlemskap
2021
Så, en liten uppdatering. Äntligen lyckades jag få till en stund för att pilla lite med värmaren. Den går bättre, men slår ifrån efter kanske 3 minuter. Lite närmare undersökning visar 3 halvdåliga lödningar på kretskortet. Får fixa det på lunchen i morgon. Och sen mäta upp lite komponenter som ser tveksamma ut. Och för säkerhets skull beställa nya säkringar så vet jag med säkerhet att de fungerar optimalt. Ska mäta upp rumstempgivaren också.
 
Toppen