• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma trauma, elvärme klickar

Bjerkenwald

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Gullspång
HBK-Nr
25272
Medlemskap
2024
Jag har en truma 6e i en Dethleffs 7057 -16, och ibland när jag skall starta elvärmen händer inget, men jag kan höra ett ständigt klickande ljud från pannan. Emellertid kan den emellanåt starta och fungera helt normalt direkt . Någon som har ide om orsaken?
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.747
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej

Min Truma hade samma beteende. Kyl och spis räknare fungerade.

Felet var en kass gasolregularor. Köpte en bra sådan för drygt 250 kr. Sen fungerar den toppen. Den gamla gav inte nog med gas. Regulatorn ska bytas minst var 10 år.

Många missar nog det


Har en tråd om detta..
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Eftersom du i rubriken skriver elvärme... Då verkar det som att du vill starta elvärme, och då skall nog max 1 klick höras, när reläet slår till. Hör du flera klick så är det säkert gas värmen du försöker starta :rolleyes:. .. Om du inte har typ för låg spänning då kan ett relä klicka
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.747
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Det som klickar är ett relä som slår från när Truman inte får nog med gas för att brinna o högfart. Trodde som du på elfel men det var dåligt med gas.

Börja med det billiga och enkla. Byt gasolregulator
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Jag uppfattade det som att TS skulle starta pannan på enbart el, men det är kanske så att pannan redan går på gas och TS vill öka värmeuttaget med hjälp av elpatronen.

I första fallet så har gasregulatorn inget med saken att göra. I andra fallet kan kanske regulatorn ställa till med problem. Jag hade detta problem för en del år sedan men inte i kombination med elpatronen. Pannan fungerade exemplariskt på gas efter byte till en något större regulator.

//Michael, medlem
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.747
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Trumapannor går att köra på både el och gas. Elen är på 1400-1500w. Orkar inte hålla en husbil varm på vintern med den effekten

På gas är effekten antingen på 4kw/h eller 6 kw/h
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Jag hade samma problem en kväll nere i Kroatien, kylskåpsreläet klickade hela tiden och även trumans elvärme när jag testade den. Kontrollerade spänningen in från elstolpen(10 m elkabel mellan bil och stolpe) och hade endast 200 volt från stolpen. Vid nästa kvällsstopp fungerade allt som det skulle
 
Toppen