• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma S 3002 renovering

F

F.d. 25203

Guest
Hej, jag har just köpt min husbil och aldrig använt en Truma panna förr. Är van med båtar och dieselvärmare som styrs med en termostat. när termostaten slår ifrån så går dieselvärmaren ner på sparlåga för tills termostaten drar igen.

Hur fungerar dessa pannor är de helt manuella? jag har konstaterat att ingen elektronik går till pannan. förutom två kablar från el tändningen. Vad har denna värme sensor 1:a på bilden jag bifoga för funktion?

Jag antar man ställer in effekten på vredet som är markerat 0-10.

bild1.JPGIMAG0077.jpg

IMAG0079.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:
Lösning
F
Sv: Truma S 3002 renovering

Jag köpte en ny termoelement i Tyskland - 16,55 €.;)
Ugnen har nu fungerat bra i 5 dagar.
Flyttade termostat 15 cm, upp längs sidan - monterade på aluminium huset.
Det ger en bättre kontroll av rumstemperatur.
:)

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.569
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Truma S 3002 renovering

Hej HenrikH, nej det är inte mycket elektronik inblandat i en Truma 3002. Till deras försvar kan man väl säga att de funkar rätt länge och då kommer väl följdproblemet att de sällan får någon översyn.
Patronen som du hittade är termostaten som vanligast sitter i golvnivå och ställer om lågan mellan pilotlåga och stor låga (som din dieselvärmare gjorde), beroende på vilken temp/siffra man ställer vredet på. Alltså temperatur inte effekt. Effekten är pilotlåga eller fullt klös, ca.3400W. När man tänder värmaren så drar man vredet till lämplig siffra, och tändgnistan börjar knäppa, när man trycker ner vredet så skall pilotlågan tändas, efter fem/tio sekunder när tändsäkringen är nöjd kan man släppa upp vredet och då skall stora lågan flamma upp och inte gå ner igen förrän termostaten säger till.
Termostaten, vredet och tändsäkringen är en enhet och rörelsen upp ner som man delvis använder när man tänder lågan och som delvis används som termostat brukar kärva och bråka. det kan bli bättre om man smörjer upp funktionen, men i värsta fall finns den att köpa ny som en enhet. Även brännaren kan vara värd att byta till en ny om den ser dålig ut.
Här har du lite instruktioner till olika Truma-värmare.

Truma - Trumatic S 3002

Lycka till. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Truma S 3002 renovering

ska fundera på saken men det är troligen ganska mycket jobb att installera den. den kräver större hål i golvet samt att jag flyttar på varmvatten beredaren som sitter bakom min värmare. så jag är rädd att det kanske inte går.
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Truma S 3002 renovering

Nu har jag svaret på min egen fråga. Genom att plocka isär och studera allt i minsta detalj har jag räknat ut hur det ska fungera. När man vrider på vredet så flyttas termostatens expanderade del uppåt och termostaten måste bli varmare innan den blir så lång att den stänger av gasen. Nu ska jag smörja upp allt men måste och handla gasfett först. Sen får man se om de funkar.
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Truma S 3002 renovering

Nu till en helt ny fråga. Jag är inte säker men det ser ut som det fattas nåt under min Truma panna. I golvet är det ett hål som är 10 x 20 cm och har en 15 cm hög aluminium ram. ska de sitta nåt under brännaren eller ska den va helt öppen neråt. Man ser hur de lyser under bilen när det brinner i pannan.

Jag tycker det borde sitta ett nät och ett luftfilter eller nåt liknande. Hur ser era pannor ut underifrån Nån som har bilder eller kan beskriva?

IMAG0080.jpg
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Truma S 3002 renovering

Mindre gas lägre effekt ingen given temperatur finns bara känna öka eller minska. Som sagt så ser det ut efter vinterkörning som din panna.
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Truma S 3002 renovering

Hej hittade en bild på nätet som påminner om min Truma panna sett underifrån. Men på min så går aluminium lådan som sitter runt brännaren kanske 5 cm nedanför själva brännarens luftintag. På bilden är de ju tvärs om. Ska det faktiskt va så öppet? blåser inte lågan ut när man kör då?

trumaunder.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.569
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Truma S 3002 renovering

Nu har jag svaret på min egen fråga.
------------------------------------------------------------------------------------------

Hej igen HenrikH. Var dag lär man sig något nytt, säger ju ett talesätt och det brukar ju faktiskt stämma :D. Har du tur så kan du nog få igång regleringen av gasen igen. Här har du en sida där du kan beställa reservdelar om du skulle behöva.

CGTR30050-58000.jpg

Campnet | camping tlt husvagnstillbehr husbilstillbehr husvagn husbil

Angående golvgenomföringen så verkar det inte vara någon bestämd vetenskap. det finns nog lika många varianter som tillverkare av karosser (jag vet inte om Truma har någon spec. på genomföringen mer än hålstorlek). Det enda man kan göra är nog att köra och testa om det funkar. Det lär även finnas en viss risk för drag med undertryck som följd så lågan vänder neråt men jag vet inte om det stämmer. Bortsett från olika höjder på ramen så brukar det vara öppet under, men många gånger så sitter det ett finmaskigt rostfritt nät fastnitat över hålet för att hålla flygfän och möss ute.

JANKRO.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Truma S 3002 renovering

Hadde for lenge siden en bil med 3002, det satt rester av et fluenett over åpningen under gulvet. Laget et nytt nett av rustfri fluenett. Det var som på ditt bilde langt opp til brenneren.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Truma S 3002 renovering

Här finns olika värmare med teckningar och vad delarna heter.Movera HYMER MOVE CONTROL
Delarna brukar vara billigare i Tyskland. Det är bara att Googla på delarnas namn och nummer. Fortsätt gärna med att lägga upp foton och en beskrivning hur du går tillväga. Det är bra för oss andra om vi får problem
Lycka till
Lade till. Glöm inte att kolla om du har 30 eller 50 mbar. Det blir svårare och svårare att hitta delar till 50mbar
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Truma S 3002 renovering

Test körning. Dock misslyckat, brann inte när man släppte upp vredet. Tog bort Spolen (A på bilden) som håller gasventilen öppen när den blir varm. Då fungerade det. Så felet sitter i spolen eller i den grejen som sitter uppe vid lågan och känner av värmen.
Grejen som sitter uppe vid lågan skapar nån microvolt när den blir varm. Vet någon här hur många microvolt den ska ge? Den ger ju också + i skärmen det verkar ju inte klokt efter som den inte är isolerad och ligger emot brännaren. Någon som vet vad för värden en sån grej ska ge ut.

IMAG0083.jpgspole.JPG
 
Senast redigerad av en moderator:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.569
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Truma S 3002 renovering

Hej, med risk för att trampa lite i klaveret :) för jag har klarat mig från fullständig slakt av Truman de gånger jag har meckat med tjuriga brännare. Terma har nog ändrat lite på konstruktionen flera gånger men.... Spänningen som skapas i lågan används väl bara till att släcka/stänga av tändgnistan. Det som tillåter lågan att fortsätta brinna är väl ett termoelement av samma typ som termostaten, och som skapar ett övertryck i lågan som håller säkerhetsventilen öppen liksom på kylskåp och spislågorna??

Som dessa, men finns i flera utföranden.
CGTR30080-41100.jpg
CGTR30050-13900.jpg

Strumpan leder nog bara spänningen och skyddar kapilärröret. Slutar tändgnistan ticka när pilotlågan tänder så funkar "microvolten" ok.

Fundersam JANKRO.
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Truma S 3002 renovering

Hej. Det är inget kapilärrör utan en vanlig ledare och en skärm. Grejen som troligen har fel är den du har på bild men den skapar en liten ström som går till en spole som håller en liten elektromagnet dragen. så fort lågan slocknar försvinner spänningen och elektromagneten släpper gasen stängs.
Håller man spolen A på bilden tidigare mot en lampa så ser man magneten och spolen. Har beställt delen nu så får jag se hur det går sen.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Truma S 3002 renovering

Hej, med risk för att trampa lite i klaveret :) för jag har klarat mig från fullständig slakt av Truman de gånger jag har meckat med tjuriga brännare. Terma har nog ändrat lite på konstruktionen flera gånger men.... Spänningen som skapas i lågan används väl bara till att släcka/stänga av tändgnistan. Det som tillåter lågan att fortsätta brinna är väl ett termoelement av samma typ som termostaten, och som skapar ett övertryck i lågan som håller säkerhetsventilen öppen liksom på kylskåp och spislågorna??

Som dessa, men finns i flera utföranden.
Visa bilaga 22466
Visa bilaga 22467

Strumpan leder nog bara spänningen och skyddar kapilärröret. Slutar tändgnistan ticka när pilotlågan tänder så funkar "microvolten" ok.

Fundersam JANKRO.

Hej Jankro
Problemet med min Truma S 3002 synes vara termoelementet.
Ugnen startar normalt men efter ca. et minut stängar av brännaren och går in start.
Termoelementet är ett liten rör med skydd runt - som jag ser det.
Rören läcker ut.

trumavarmlock.jpg , termoelement.jpg

Tror den inte är rätt : Campnet | camping tält husvagnstillbehör husbilstillbehör husvagn husbil
Är det nån som vet var en ny sensor kan köpas t. ex. i Sverige eller Danmark ?

PS. bra tråd
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen