• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma inet

roker

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Gävle
HBK-Nr
25903
Medlemskap
2024
Har funderat på om någon vet hur truma inet fungerar efter att man släcker ner 2G nätet. även många larm fungerar säkert bara över 2G.
det talas inte om saken, och min handlare kunde inte svara på frågan.
mvh. Rolf.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Enl manualen verkar iNet använda SMS via 2G (GSM) vilket då inte kommer att fungera när det nätet släcks ner...
Ytterligare info
 

Bilagor

  • Screenshot_20210417-213910_Google.jpg
    Screenshot_20210417-213910_Google.jpg
    348,3 KB · Visningar: 12

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Jag använder ett Telia-abonnemang som har obegränsad SMS och väldigt lite av alla andra tjänster (tal, bredband etc.). Uppenbarligen avsett för SMS-kommunikation med larm etc. Men jag har för mig att Telenor har motsvarande också.

För att återgå till grundfrågan. Det är som Västkustcamparen säger: det kommer inte att fungera. Det enda man kan göra är att se om Truma tänker erbjuda någon slags utbytesmöjlighet, säkert inte gratis, men ändå.

MVH
Hans
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Senast ändrad:

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.775
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Jag har ett Telia kontantkort i nu. Får väl titta runt lite vad som finns. Fungerar bra men kanske finns billigare. Jag är inte snål men försöker vara ekonomisk.
 

roker

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Gävle
HBK-Nr
25903
Medlemskap
2024
Jag har haft Halebob 100 kr. 50 öre sms. men glömde att fylla på. 1ggr år. så det upphörde. men frågan kvarstår, hur gör man från Truma med uppgradering, vi har beställt en ny bil med inet ingående, men det borde redan nu vara uppgraderat eftersom man säkerligen vet att 2G upphör.
eller blundar man och säljer gamla inet så länge det går och ingen frågar?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Jag vågar en hel del på att Truma inte har uppgraderat iNet. Åtminstone har de inte annonserat något och det skulle de säkert göra i så fall. Det är långt kvar tills 2G upphör ur synvinkeln produktlivslängd på iNet. Skulle ev. kunna tro att de har börjat fundera på hur de skall göra. Betänk också alla P-automater, elmätare och larminstallationer som går på 2G. Att släcka ner 2G kommer att ta tid.

Tekniskt borde en uppgradering vara fullt möjligt. Det som behövs är att byta mobilmodem och mjukvara. Mobilmodemet har de säkert köpt från en underleverantör och det sitter nog på ett eget litet kretskort monterat med kontakter på moderkortet. Mjukvaran måste göras om för att kunna skicka kommandon på något annat sätt än SMS. Något som säkert också innebär att appen måste göras om.

MVH
Hans
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.775
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Jag har haft Halebob 100 kr. 50 öre sms. men glömde att fylla på. 1ggr år. så det upphörde. men frågan kvarstår, hur gör man från Truma med uppgradering, vi har beställt en ny bil med inet ingående, men det borde redan nu vara uppgraderat eftersom man säkerligen vet att 2G upphör.
eller blundar man och säljer gamla inet så länge det går och ingen frågar?
Har ni köpt AC till bodelen också? Jag köpte ny bil våren 2019 och ville ha Aldes iNet installerat och Dometic 2200FJ. När jag fick bilen så hade de monterat Truma iNet i stället utan att höra efter med mig först. Om de meddelat att Aldes inte fanns längre hade jag naturligtvis valt Trumas AC som gått att koppla ihop med iNet.
 

roker

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Gävle
HBK-Nr
25903
Medlemskap
2024
Vi har inte köpt AC, otroligt att de monterat en annan AC utan att först fråga kunden.
 
Toppen