• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma iNet box?

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Hej!

Är det någon av er som har erfarenhet av kombinationen Truma iNet box med intern antenn monterad i bil med plåt invändigt (ex. plåtis, Carthago mfl.)

Då GSM-signalen skall utanför plåtskalet funderar jag på signalstyrkan påverkas?

Kort och gott upplever ni dålig täckning eller funkar det med intern antenn.

All min tidigare erfarenhet av Ra-kommunikation säger mig att man här nog bör montera extern antenn. Men kan man undvika ett hål till i taket är ju det bara bra.

Med vänlig hälsning,!
// Niklas
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Har iNet monterad utan extern antenn i min husbil och det är inga problem med dålig mottagning. Ser inte att avskärmnjngsproblematiken skall vara större i en plåtis än en traditionell husbil. Båda har ett plåtskal runt.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Har iNet monterad utan extern antenn i min husbil och det är inga problem med dålig mottagning. Ser inte att avskärmnjngsproblematiken skall vara större i en plåtis än en traditionell husbil. Båda har ett plåtskal runt.

Jag tog plåtis som exempel. Att skärma av en radiosignal (vilket sker när man placerar sändaren i en plåtburk) begränsar räckvidden. Inget nytt under solen här.

Nu är det inte alla "vanliga" husbilar som har plåtväggar & tak som skärmar av signaler. Men om din husbil har är ju svaret du ger (att det fungerar bra) exakt det jag eftersöker. Tack.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Parkerar man på ställen med sämre mottagning (där mobilen går från 4G ner till 3G eller kanske till och med till 2G har man ju ett bra svar om det fungerar eller ej.

Nu är det kanske inte så vanligt (förkommer nästan inte i södra och mellersta Sverige) men i norra Sveriges inland.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Jag satte en självhäftande antenn (https://www.kjell.com/se/produkter/...dband/antenn/4g-antenn/4g-antenn-3-dbi-p30139) på insidan av sidorutan på passagerarsidan för säkerhets skull. Inga hål nödvändiga och glas är ju inget större hinder för de frekvenser det handlar om.

Jag kan uppleva påtagligt sämre mottagning med mobiltelefonen inne i bilen om jag inte är i närheten av ett fönster eller om närmsta (eller enda mast om man är norröver) mobilmast är bakom bilen när man står stilla.

MVH
Hans
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Funkar en mobiltelefon inne i bilen så funkar säkert boxen också.

Jag har, ibland, sämre mottagning inne i bilen med min iPhone än vad frugan har med sin Samsung. Uppenbarligen skiljer isg känsligheten åt på mottagarna.

Om iNet box är lika känslig i sin mottagare som frugans Samsung-telefon funkar det tillräckligt bra för oss utan extern antenn. Men är känsligheten lika låg som i min iPhone tål det att tänkas på.

Ibland har vi ingen mottagning alls inne i bilen medan vi har hyfsad ok mottagning utanför.
 
R

RobbeS

Guest
Jag har, ibland, sämre mottagning inne i bilen med min iPhone än vad frugan har med sin Samsung. Uppenbarligen skiljer isg känsligheten åt på mottagarna.

Om iNet box är lika känslig i sin mottagare som frugans Samsung-telefon funkar det tillräckligt bra för oss utan extern antenn. Men är känsligheten lika låg som i min iPhone tål det att tänkas på.

Ibland har vi ingen mottagning alls inne i bilen medan vi har hyfsad ok mottagning utanför.

Känner igen det där med iPhone. Kollegans Samsung har betydligt bättre täckning än min iPhone.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Känner igen det där med iPhone. Kollegans Samsung har betydligt bättre täckning än min iPhone.

Så hur känslig, i relation till Samsungs moderna mobiltelefoner, är då mottagaren i en Truma iNet box?
Frågan kvarstår med andra ord.

Någon som har egen erfarenhet även när ni står parkerad på plats med lite sämre mottagning än "normalt"?
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Vi var 5st som satte in iNet samtidigt i våra campingfordon. Ingen har haft problem med uppkopplingen, så jag kan lugnt stå fast vid att det funkar. Boxen har använts såväl i norra Sverige som södra Europa.
Har ni husdjur och vill hålla koll på klimatet i fordonet kan jag varmt rekommendera denna box. Larm för såväl max-temp som min-temp känns tryggt.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
SMS kan fungera utan att talkommunikation fungerar. SMS går över kontrollkanalen, inte över talkanalerna, och är det sista som ger upp när signalstyrkan sjunker.

Att olika telefoner har olika känslighet behöver inte bero på olika känslighet på själva mottagaren, det kan också bero på hur antennerna är placerade inuti telefonen och hur bra antennerna är.

MVH
Hans
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
SMS kan fungera utan att talkommunikation fungerar. SMS går över kontrollkanalen, inte över talkanalerna, och är det sista som ger upp när signalstyrkan sjunker.

Att olika telefoner har olika känslighet behöver inte bero på olika känslighet på själva mottagaren, det kan också bero på hur antennerna är placerade inuti telefonen och hur bra antennerna är.

MVH
Hans

Absolut, men en jämförelse är ändå relevant.

Nu har dock några svarat så jag får vara nöjd med det även om det hade varit intressant att få svar på hur många av dessa som har bil byggd på Farraday’s bur? Då vår bil har aluminiumplåt i väggar och tak.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Absolut, men en jämförelse är ändå relevant.

Nu har dock några svarat så jag får vara nöjd med det även om det hade varit intressant att få svar på hur många av dessa som har bil byggd på Farraday’s bur? Då vår bil har aluminiumplåt i väggar och tak.

De flesta bilar med aluminiumplåt i laminatet är en Faradays bur och plåten är ju dessutom kopplad till minus på 12V och skyddsjord om man står med 230V. Att det funkar hjälpligt ändå beror nog på alla fönster och luckor i plast och glas.

När det gäller iNet så märks det framför allt på Bluetooth (2.4 GHz). Räckvidden utanför bilen är högst begränsad. Jag har misstänkta Bluetooth-problem eftersom gasflaskorna står i ett skärmat (alu-plåt) utrymme och dessutom är flaskorna i sig i aluminium och har jordkontakt när de står på plåtgolvet i gasutrymmet. Har det fortfarande efter ett år på bevakning (skakig Bluetooth-kontakt mellan iNet och LevelControl) och är osäker på om det är all plåt som är problemet eller om det är något annat.

MVH
hans
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
De flesta bilar med aluminiumplåt i laminatet är en Faradays bur och plåten är ju dessutom kopplad till minus på 12V och skyddsjord om man står med 230V. Att det funkar hjälpligt ändå beror nog på alla fönster och luckor i plast och glas.

När det gäller iNet så märks det framför allt på Bluetooth (2.4 GHz). Räckvidden utanför bilen är högst begränsad. Jag har misstänkta Bluetooth-problem eftersom gasflaskorna står i ett skärmat (alu-plåt) utrymme och dessutom är flaskorna i sig i aluminium och har jordkontakt när de står på plåtgolvet i gasutrymmet. Har det fortfarande efter ett år på bevakning (skakig Bluetooth-kontakt mellan iNet och LevelControl) och är osäker på om det är all plåt som är problemet eller om det är något annat.

MVH
hans


Tack för detaljerat svar!

Med vänlig hälsning,!
// Niklas
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
De flesta bilar med aluminiumplåt i laminatet är en Faradays bur och plåten är ju dessutom kopplad till minus på 12V och skyddsjord om man står med 230V. Att det funkar hjälpligt ändå beror nog på alla fönster och luckor i plast och glas.

När det gäller iNet så märks det framför allt på Bluetooth (2.4 GHz). Räckvidden utanför bilen är högst begränsad. Jag har misstänkta Bluetooth-problem eftersom gasflaskorna står i ett skärmat (alu-plåt) utrymme och dessutom är flaskorna i sig i aluminium och har jordkontakt när de står på plåtgolvet i gasutrymmet. Har det fortfarande efter ett år på bevakning (skakig Bluetooth-kontakt mellan iNet och LevelControl) och är osäker på om det är all plåt som är problemet eller om det är något annat.

MVH
hans
När det gäller BT-uppkopplingen så håller jag med om att Trumas enheter inte är de bästa. Samtidigt så brukar de ändå visa korrekt efter en stunds blinkande.
Min jämförelse avseende BT är min batterimonitor Victron 712 vars BT fungerar klockrent varje gång
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Var i bilen, i förhållande till gasolflaskornas utrymme, har ni monterat er iNet box?

Det låter som boxen skulle behöva sitta så nära som möjligt för att underlätta BT-kommunikationen. Vilket blir en fight mellan god placering för GSM-kontakt då gasolflaskorna oftast står långt ner i bilen.

LevelControl driver lågt placerad installation av iNet box medan GSM-kommunikationen driver högt placerad.

Jag tänker: Så högt placerad som möjligt (gärna nära ett fönster) men där god kontakt via BT med LevelControll finns. Testing, testing blir modellen (låter det som).
 
Toppen