• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasol Truma duocontrol cs

rollet

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
10860
Medlemskap
2024
Truma duocontrol cs monterad i bilen helt plötsligt slutar den släppa fram gasol, dock så kommer det lite. Inhandlar en ny, dyr som attan, monterar men felet kvarstår exakt samma bristfälliga funktion. Båda gasolflaskorna fulla nybytta. Förstår inte var felet ligger fungerade klanderfritt tidigare.
 

Kenneth Göteborg

HBK Medlem
Inlägg
204
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
14616
Medlemskap
2024
Truma duocontrol cs monterad i bilen helt plötsligt slutar den släppa fram gasol, dock så kommer det lite. Inhandlar en ny, dyr som attan, monterar men felet kvarstår exakt samma bristfälliga funktion. Båda gasolflaskorna fulla nybytta. Förstår inte var felet ligger fungerade klanderfritt tidigare.
Enklast att lossa anslutning efter regulator och kolla om det kommer gas.Har du filter,slangbrottsventiler?
 

Anders W

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
25924
Medlemskap
2024
Jag hade ett liknande problem, att det inte gick att köra Trumavärmaren, kylskåpet och spisen. För min del var det
att solcells regulatorn var deffekt och hade överladdat och förstört bodelsbatteriet så efter byte till en ny mppt-regulator
och ett nytt batteri så fungerade gasol-anläggningen OK.
Men ingen av de två anlitade HB verkstäderna kunde lösa det - en sa att de inte förstod vad som är fel ! ! !
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Jag hade ett liknande problem, att det inte gick att köra Trumavärmaren, kylskåpet och spisen. För min del var det
att solcells regulatorn var deffekt och hade överladdat och förstört bodelsbatteriet så efter byte till en ny mppt-regulator
och ett nytt batteri så fungerade gasol-anläggningen OK.
Men ingen av de två anlitade HB verkstäderna kunde lösa det - en sa att de inte förstod vad som är fel ! ! !
Du har elektronisk flamvaktventil som behöver ström till spis och kylskåp
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.130
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Vår monocontrol (samma, fast för en enda flaska) satte igen sig efter ca 2 månader. Det blev som du beskriver, bara pyttelite gasol kom fram.
Det berodde på att jag inte hade satt dit något filter före regulatorn, något som Truma föreskriver. Utan filter gäller inte garantin fick jag reda på.
Efter montering av filter och en ny regulator har det nu funkat flera år
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
700
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Truma duocontrol cs monterad i bilen helt plötsligt slutar den släppa fram gasol, dock så kommer det lite. Inhandlar en ny, dyr som attan, monterar men felet kvarstår exakt samma bristfälliga funktion. Båda gasolflaskorna fulla nybytta. Förstår inte var felet ligger fungerade klanderfritt tidigare.
Har du monterat den precis nyss?
Ett "vanligt montörs fel" är att man inte öppnat upp "stoppskruven" som man stänger när man trycktestar systemet. Kan vara att detta inte blivit helt öppnat? Du kan nog kolla detta själv, sitter under en liten "kåpa/skyddshatt" vid regulatorn.

Värt att kolla kanske
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.779
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Har du monterat den precis nyss?
Ett "vanligt montörs fel" är att man inte öppnat upp "stoppskruven" som man stänger när man trycktestar systemet. Kan vara att detta inte blivit helt öppnat? Du kan nog kolla detta själv, sitter under en liten "kåpa/skyddshatt" vid regulatorn.

Värt att kolla kanske
Hej. Jag är på gång att montera en duokontroll. Det ned stoppskruven lät intressant. Hur ska den skruvas för att det ska bli rätt?
 
Toppen