• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma Duo C visar grönt, trots tom flaska

kebi

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Malmö
HBK-Nr
28898
Medlemskap
2024
Är i Spanien och kör kylskåp ich Aldevärmare på gasol. Tyckte väl att gasolen varade länge men fjärrkontrollen DuoC inne i bilen lyste fortfarande grönt. Vid kontroll i gasolskåpet såg jag att fönstet på toppen i Duocontrol lyste rött och att jag nästan tömt båda flaskorna. Den gröna lampan på fjärrkontrollen borde växlat om till orange(rött). Är det någon annan som varit ute för detta och kan tipsa om var felet ligger.
Hälsningar kebi
 

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Vi har också en DuoC, men på vår Aldepanel visas en symbol som indikerar vilken flaska som är aktiv.
Råkade ut för att den visade fel, och då hade den delen som sitter inne i gasolutrymmet ovanpå DuoC hoppat loss så att den satt snett. Då den återplacerades funkade indikeringen som den skulle,

Hälsar
Bettan o Einar
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Vi har samma fel, oavsett om jag väljer vänster eller höger flaska som huvudflaska.

Tar jag loss den mikrokontakt som sitter ovanför Duocontrolens lilla pelare som växlar grönt/rött så växlar min fjärrvisning när jag trycker på mikrobrytaren som jag lossat.

Har pratat med Truma/Alde som säger att det är fel på min DuoC.
 

kebi

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Malmö
HBK-Nr
28898
Medlemskap
2024
Tack för responsen. Jag har gjort en egen analys idag. Tror att det är microbrytaren i locket till Duo Combi som inte är tillräckligt känslig. Känns, när jag trycker på brytaren, som om det är ett motstånd, vill alltså inte gå lätt till ändlägena. Och när jag sätter på locket visar den lite av både röd och grön. Utan locket på fungerar den som den skall, men fjärrkontrollen i bilen visar grönt hela tiden. Får väl skaffa ny kabel med microbrytare, men sladden försvinner i ett hål i väggen. Ska tydligen gå till ett kretskort var det nu sitter. Fårväl leta vidare.
 

Silverfox

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
3210
Medlemskap
2024
Vet att denna tråd är gammal men känns ändå aktuell.

Jag har samma fel på den duocontrol som är monterad i vår bil som ”kebi” beskriver.
Den satt original monterad med filter i bilen vid nyköpet 2017.
Ni som haft liknande problem vad har ni gjort?

Om ni har bytt till den nya ”svarta duocontrolen” så passar ju inte givaren som indikerar flaskbytet på
panelen inne i bilen.
Eisex värmen passar väl inte heller antar jag.
Hur har ni gjort med dessa funktioner?

Om det måste bytas till den nya ”svarta duocontrolen”.
Min fundering är då.
Går det att använda det gamla kablaget från panelen inne i bilen, som går till givaren för flaskbytet och Eisex värmen och skarva på den nya givaren och Eisex värmen?
Att byta kablaget ser ut att vara svårt i vår bil där kablaget är väl inbyggt. (Pössl Roadcruiser)
Jag har inte haft kontakt med Truma utan vill kolla här på forumet först.
 
Toppen