• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värmare Truma cp plus uppgradering

RoZa

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
30570
Medlemskap
2024
Någon som uppgraderat sin Truma combi 6e från manuellt vred till den digitala varianten Truma cp plus? Vad behöver man byta. Kan man göra det själv och vad kan det kosta. Troligen är kretsortet väck då det blivit kortis på kabeln till styrenheten för att legat i kläm vilket ser ut som om den gjort sedan bilen var ny år 2009.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Jag "uppgraderade" till den digitala panel för några år sedan. (Årsmodell 2016. Har dock inte kvar den bilen längre)
Panel och busskabel behövs samt 12V-matning (som jag tog från pannan om jag minns rätt). Se bara till att pannan klarar cp-plus-panelen
Det var inga större problem. Enkel inkoppling med busskabeln. Styrningen blev mycket bättre och mer överskådlig.
 
Senast ändrad:

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Jag uppgradera också för något år sedan min bil en 2008
panna måste vara från efter 2007 vilket din bör vara
Hej. Jag uppgraderade min Truma Combi 6E från 2012 för 2 år sedan. Du måste byta kretskort och den digitala panelen naturligtvis. Är du normalhändig är det inga problem att göra det själv. Matningen till den nya panelen ska dras så att den och 12V matningen till pannan går på samma säkring. Normalt behöver man inte byta manöverkabeln mellan pannan och manöverpanelen, det går bra med den gamla även till den digitala panelen men i ditt fall måste den bytas vad jag förstår. Ett tips när du byter kretskortet är att du jordar dig själv mot pannan så att det inte uppstår statisk elektricitet mellan dig och kortet/pannan, det kan förstöra komponenter på kortet. Kostnaden var då ca 9000 för kretskort och manöverpanel, vad den är idag vet jag inte exakt. Jag tycker i vilket fall som helst att det är värt slanten för man får mycket jämnare värme och det är lättare att ställa in önskad temperatur.
Om jag förstår dig rätt så är du tvungen att byta kretskort oavsett så då blir merkostnaden för att uppgradera gissar jag till runt 4000:-. Om du tycker det blir för dyrt att uppgradera har jag det gamla kretskortet kvar från min panna. Jag tror att jag har en manäverkabel också.
Mvh / Roland
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Hej. Jag uppgraderade min Truma Combi 6E från 2012 för 2 år sedan. Du måste byta kretskort och den digitala panelen naturligtvis. Är du normalhändig är det inga problem att göra det själv. Matningen till den nya panelen ska dras så att den och 12V matningen till pannan går på samma säkring. Normalt behöver man inte byta manöverkabeln mellan pannan och manöverpanelen, det går bra med den gamla även till den digitala panelen men i ditt fall måste den bytas vad jag förstår. Ett tips när du byter kretskortet är att du jordar dig själv mot pannan så att det inte uppstår statisk elektricitet mellan dig och kortet/pannan, det kan förstöra komponenter på kortet. Kostnaden var då ca 9000 för kretskort och manöverpanel, vad den är idag vet jag inte exakt. Jag tycker i vilket fall som helst att det är värt slanten för man får mycket jämnare värme och det är lättare att ställa in önskad temperatur.
Om jag förstår dig rätt så är du tvungen att byta kretskort oavsett så då blir merkostnaden för att uppgradera gissar jag till runt 4000:-. Om du tycker det blir för dyrt att uppgradera har jag det gamla kretskortet kvar från min panna. Jag tror att jag har en manäverkabel också.
Mvh / Roland
Oops, det blev lite fel. Mitt svar är riktat till TS och inte till "Ulla-Britt o Sune" men det har ni väl troligen förstått.
Mvh / Roland
 

RoZa

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
30570
Medlemskap
2024
Har nu fått prisuppgift från fritidsmetropolen. Nytt kretskort, kabeln samt ny styrpanel Trauma cp och inkl arbetskostnad går på 19000kr
Arbetskostnad för att öppna en skåpdörr böja sig ner och ta bort ett lock med ett klick sedan dra rakt upp samt 2 skruvar som håller ett annat plastlock sen är det bara att plocka ur kretskortet och lossa kablar.
Kostnad kretskort 3500-4500kr
Kostnad styrpanel 4500kr
Kostnad kabel ca 200kr
Prisvärt???
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Har nu fått prisuppgift från fritidsmetropolen. Nytt kretskort, kabeln samt ny styrpanel Trauma cp och inkl arbetskostnad går på 19000kr
Arbetskostnad för att öppna en skåpdörr böja sig ner och ta bort ett lock med ett klick sedan dra rakt upp samt 2 skruvar som håller ett annat plastlock sen är det bara att plocka ur kretskortet och lossa kablar.
Kostnad kretskort 3500-4500kr
Kostnad styrpanel 4500kr
Kostnad kabel ca 200kr
Prisvärt???
Hej. Som jag skrev tidigare ska du dra fram ström till manöverpanelen också och den ska helst komma från samma säkring som 12V försörjningen till pannan. (Jag tror inte det motiverar arbetskostnaden ). Du kan även använda den gamla signalkabeln mellan pannan och panelen, om du inte sätter den nya panelen på något annat ställe än där den gamla satt. Glöm inte att jorda dig själv mot pannan när du monterar det nya kretskortet. Lycka till !

Mvh / Roland
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.222
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Har nu fått prisuppgift från fritidsmetropolen. Nytt kretskort, kabeln samt ny styrpanel Trauma cp och inkl arbetskostnad går på 19000kr
Arbetskostnad för att öppna en skåpdörr böja sig ner och ta bort ett lock med ett klick sedan dra rakt upp samt 2 skruvar som håller ett annat plastlock sen är det bara att plocka ur kretskortet och lossa kablar.
Kostnad kretskort 3500-4500kr
Kostnad styrpanel 4500kr
Kostnad kabel ca 200kr
Prisvärt???
Prisvärt nja inte i mina ögon. Prylarna finns på Ebay för ca 6200:- kollade bara lite snabbt nu. Är du inte helt med tummen mitt i handen så, så max 3t jobb
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Hej. Som jag skrev tidigare ska du dra fram ström till manöverpanelen också och den ska helst komma från samma säkring som 12V försörjningen till pannan. (Jag tror inte det motiverar arbetskostnaden ). Du kan även använda den gamla signalkabeln mellan pannan och panelen, om du inte sätter den nya panelen på något annat ställe än där den gamla satt. Glöm inte att jorda dig själv mot pannan när du monterar det nya kretskortet. Lycka till !

Mvh / Roland
Hej igen . Glömde att din signalkabel legat i kläm och måste bytas. Kan vara lite jobbigt beroende på hur den är dragen.
Mvh / Roland
 

Kenneth Göteborg

HBK Medlem
Inlägg
204
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
14616
Medlemskap
2024
Har nu fått prisuppgift från fritidsmetropolen. Nytt kretskort, kabeln samt ny styrpanel Trauma cp och inkl arbetskostnad går på 19000kr
Arbetskostnad för att öppna en skåpdörr böja sig ner och ta bort ett lock med ett klick sedan dra rakt upp samt 2 skruvar som håller ett annat plastlock sen är det bara att plocka ur kretskortet och lossa kablar.
Kostnad kretskort 3500-4500kr
Kostnad styrpanel 4500kr
Kostnad kabel ca 200kr
Prisvärt???
Har nu fått prisuppgift från fritidsmetropolen. Nytt kretskort, kabeln samt ny styrpanel Trauma cp och inkl arbetskostnad går på 19000kr
Arbetskostnad för att öppna en skåpdörr böja sig ner och ta bort ett lock med ett klick sedan dra rakt upp samt 2 skruvar som håller ett annat plastlock sen är det bara att plocka ur kretskortet och lossa kablar.
Kostnad kretskort 3500-4500kr
Kostnad styrpanel 4500kr
Kostnad kabel ca 200kr
Prisvärt???
Jag har en styrpanel och kabel även ett kretskort modell äldre. Kenneth 0707181511
 

RoZa

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
30570
Medlemskap
2024
Har nu bytt kretskort samt ny styrpanel. Installationen tog 15min men jag gjorde ny ram för panelen som kommer att få usb-uttag då det saknas där panelen sitter i sovdelen och detta tog lite mer tid. Kostnad 7500kr för delarna är ändå rätt OK om man ser till kostnaden som en verkstad ville ha ca 19000kr.
Verkar som om styrningen av värmen blev lite bättre och möjligheterna fler med tidsstyrning mm.
 
Toppen