• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma Aventa

F

F.d. 27278

Guest
Hej,

Har nu bytt hb mot husvagn, men har en fråga till detta förträffliga forum som jag hoppas att någon kan ge input kring.

Har på vagnen monterat en Truma Aventa. I helgen som var väl egentligen första gången som den behövdes sedan den monterades.
Det var c:a 28 grader i skuggan, vagnen stod mitt på en solig plan, så jag vågar inte tänka på vilken temp det var på taket.

AC'n var först inställd på 22 grader och det var inga problem, när vi dock sedan sänkte temperaturen till 20 grader tog det inte lång stund c:a 1h innan det var en stor pöl på golvet. Det rann formligen kondensvatten ur AC'n. Efter att återigen höjt tempen till 22 grader upphörde problemet.

Följande dagar kunde vi köra 20 grader utan problem, dock sjönk även utetemperaturen till c:a 22 grader dessa dagar.
Är det någon annan med en Aventa som upplevt samma problem?
Vi har tidigare endast haft Dometic på taket och då inte haft dessa problem.

Vi har kunnat utesluta läckage, dels har taket under vintern i Kläppen haft en massa snö, som smält, varit utsatt för regn etc utan problem, dessutom provade vi att spola med vattenslang runt AC'n samtidigt som den gick på full effekt utan att något vatten kom.
 

Forsmyr

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
7520
Medlemskap
2024
Sv: Truma Aventa

Hade själv samma upplevelse förra sommaren när vi kom fram till Rivieran och använde AC för första gången.

Första dagen blev det kondensvatten så att det blev blött på golvet men sedan funkade det perfekt! I vårt fall blev det varmare ute för varje dag...

Tidigare har även vi haft Dometic och inte upplevt detta men nu hände det med Aventa.

För övrigt fungerade den mycket bra och vi håller den som något bättre än Dometic.
 
F

F.d. 27278

Guest
Sv: Truma Aventa

Hade själv samma upplevelse förra sommaren när vi kom fram till Rivieran och använde AC för första gången.

Första dagen blev det kondensvatten så att det blev blött på golvet men sedan funkade det perfekt! I vårt fall blev det varmare ute för varje dag...

Tidigare har även vi haft Dometic och inte upplevt detta men nu hände det med Aventa.

För övrigt fungerade den mycket bra och vi håller den som något bättre än Dometic.

Då hoppas jag att det är ett förstagångs användande problem :spinny:
Vi åker nämligen ner till Kroatien på fredag och hoppas givetvis att vi skall behöva använda AC'n rejält därnere, dock utan tillhörande inomhuspool
 
Toppen