• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma 6E död

EnostheDog

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Hörby
HBK-Nr
12045
Medlemskap
2025
Hej,
Min Truma la av helt plötsligt. Den går inte igång och lilla gröna lampan i reglaget tänds inte.

Kretskortet är ett 05.00.00
Blink kod kkkl lllk ”Fel på panelkrets eller förbränningsluftsmotor”

Så min fråga är: Ska man chansa och byta kretskort själv eller ska man lämna in för felsökning?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej,
Min Truma la av helt plötsligt. Den går inte igång och lilla gröna lampan i reglaget tänds inte.

Kretskortet är ett 05.00.00
Blink kod kkkl lllk ”Fel på panelkrets eller förbränningsluftsmotor”

Så min fråga är: Ska man chansa och byta kretskort själv eller ska man lämna in för felsökning?

Risken är stor att det är fläkten som är orsaken och behöver bytas, om du bara byter kretskort finns det risk att det nya kortet går också!
 

EnostheDog

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Hörby
HBK-Nr
12045
Medlemskap
2025
Gör som sacce skriver. Har haft samma fel då fick jag lära mig hur det går till. Gå till pannan lyft av svarta avlånga kåpan där under finns en blå kabel att lossa då rensas felkoder bort. Sätt åter kabeln så skall det fungera. Hoppas det fixar sig för dig. Jan-Eric
Är det viktigt att bara lossa/återmontera blå minus?
Har redan haft av både + och - men då samtidigt och börjat med brun + men det har inte hjälpt.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Finns fler säkringar än 10A glassäkringen? För den ser i alla fall hel ut och det är motstånd i den.
Ja, det finns även en termisk säkring, den ser ut som ett motstånd med färgringar, den sitter på baksidan och kan vara ett elände att komma åt.
Det är inte alls säkert att det är den som är felet men kolla den först innan demontering av andra delar börjar.
 

PILOTERESA

FD HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
31958
Medlemskap
2022
Plocka loss säkringen och summra/mät säkringen, då ska det pipa i din multimeter.
Precis som Lisa skriver, så ska du inte ha nått motstånd över en hel säkring.
Lycka till!!!
 

EnostheDog

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Hörby
HBK-Nr
12045
Medlemskap
2025
Efter en del ytterligare felsökning kan jag nu konstatera att det högst troligt är kortis i fläktmotorn.
Om man kopplar bort fläktmotorn från kretskortet och startar värmaren på enbart varmvatten så går pannan igång.
Gammal motor bortmonterad och ny motor beställd. Hoppas den hinner hem innan semestern börjar.

Bra att veta är att kontakten sitter så in i hoppsan. Trodde det fanns en låsning på kontakten - men icke. Det var bara till att lirka och ta i ordentligt samtidigt fast det kändes som att kortet skulle gå sönder.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Efter en del ytterligare felsökning kan jag nu konstatera att det högst troligt är kortis i fläktmotorn.
Om man kopplar bort fläktmotorn från kretskortet och startar värmaren på enbart varmvatten så går pannan igång.
Gammal motor bortmonterad och ny motor beställd. Hoppas den hinner hem innan semestern börjar.

Bra att veta är att kontakten sitter så in i hoppsan. Trodde det fanns en låsning på kontakten - men icke. Det var bara till att lirka och ta i ordentligt samtidigt fast det kändes som att kortet skulle gå sönder.
Ett litet tips om man har kärvande kontaktstycken är att ge dem en liten dusch Glidex (eller annat spraybart glidmedel).
Sätt ett litet rör på ventilen så sprayen penetrerar skarven så lossar den lätt.
 

Svenstefan

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Jönköping
Efter en del ytterligare felsökning kan jag nu konstatera att det högst troligt är kortis i fläktmotorn.
Om man kopplar bort fläktmotorn från kretskortet och startar värmaren på enbart varmvatten så går pannan igång.
Gammal motor bortmonterad och ny motor beställd. Hoppas den hinner hem innan semestern börjar.

Bra att veta är att kontakten sitter så in i hoppsan. Trodde det fanns en låsning på kontakten - men icke. Det var bara till att lirka och ta i ordentligt samtidigt fast det kändes som att kortet skulle gå sönder.
Min kontakt satt lika hårt och fick just denna felsökning av truma supporten, men trots motorn borta starta inte pannan. Får man fråga hur gammal din panna var när ditt fel kom fram?
 
Toppen