• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trolling

F

F.d. 8765

Guest
Hej på er därute.
Vi är nybörjare här i HB-klubben, men har åkt husbil i fyra år, före det husvagn sen 70-talet.
Nu är det så att vi har en båt på släp (Yamarin 4730, med en 60 hkr fyrtaktare) och är sugna på att prova på trolling. Har aldrig fiskat tidigare så kunnskapen är verkligen noll. Är det någon som kan tala om hur man gör och vilken utrustning som behövs som nybörjareutr. Inte 10 spö utan kanske bara 1 till att börja med. Kan man använda vårt båtekipage till detta ändamål och utan en extra motor, som jag har sett hos "de stora pojkarnas båtar"?
 
F

F.d. 346

Guest
Sv: Trolling

Hej!

Fiske är väl inte min starkaste sida längre, det tillhörde den glada ungdomstiden. Men jag hittade en sida med lite info att börja med. Tills någon annan "feskarpöjk" skriver nåt vettigt!

Trolling (Sverige)

Anders :):):):):):):):):)
 

Dalek

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1524
Medlemskap
2024
Sv: Trolling

Hej på er..
När jag hör ordet trolling så är min första tanke, lagom stor båt massor av spön och överlevnadsdräkt :).Ni har ju en stor båt som räcker långt för trolling, men ett tips är ju att börja i mindre skala. Ta er till en insjö lägg i eran båt med åror. Gör iordning erat enda spö och kroka på med en wobbler. Jag tycker att man max skall vara 2 stycken i båten, en som ror och en som håller i spöt. Det går oxå att vara ensam, men se då till att du har uppsikt över ditt spö. Sedan är det bara att ro ut, tips är att ni ror en liten bit eller alldeles intill vass kanten. Denna typ av fiske kan ge bra med fisk, då främst Gädda och stor Abborre. Glöm nu inte av att fiske är ROgivande, så glöm inte att stanna upp för fi(s)ka. SKIT FISKE hoppas ni får en bra fiske sommar Mvh Tomas
 
Senast ändrad:
F

F.d. 11791

Guest
Sv: Trolling

Hej det går alldeles utmärkt att köra trolling med er båt ,kör 2-3 knop med ett kastspö bakom båten ju större drag ni har desto större fisk får ni, en håv är ett måste annars blir fisken kvar i sjön , (färre spön mindre trassel) . Lycka till mvh Tom
 
F

F.d. 8765

Guest
Sv: Trolling

Hej Dalek och fleetwood.
Tack för tipsen. Det där med åror blir det nog inte nått utav (har inga åror), men fika är OK. Har bara ovan nämda båt, så det får bli den.
Det ni beskriver uppfattar jag som begreppet "ro drag". Är det så enkelt och jag som trodde det var en hel vetenskap.
Ok jag är fortfarande novis så jag undrar: Skall spöt stå lodrätt eller ligga vinkelrätt ut från båten. Hur regleras djupet på wobblern och hur djupt skall den gå.Skall det vara lång lina?
Ni ser det är många frågor som för andra är självklara, men så är det när man är nybörjare.
 

Dalek

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1524
Medlemskap
2024
Sv: Trolling

Hej igen..
Det klart att man kan trolla efter eran båt, det var inte det jag menade. Ni har ju alla förutsättningar till detta. Har ni då båten på trailer så ni kan prova lyckan på olika ställen är ju det det ultimata. Vad det gäller vinkel på spöt så är det lite vad man tycker själv, själv har jag spöna riktade snett bakåt(45grader). Det där med att draget skall vara nära eller långt ifrån är något du får känna dig fram. det beror på var du fiskar och hur mycket space du har. Fiskar du i havet så tycker jag att man inte skall snåla med lina. Fiskar man i insjö och skall hålla på med att runda vassruggar så passar det kortare lina. Det viktiga som ni bör tänka på är att spärren på rullen är såpass åtdragen så att fisken drar ut lina istället för att kapa den. En för hårt dragen spärr gör det lätt för fisken att dra av linan. Det handlar mycket om känsla och den infinner sig när draget är i vattnet. Mvh Tomas:)
 
F

F.d. 8765

Guest
Sv: Trolling

Tack Thomas o Lotta
Det ska bli spännande och prova hur detta går.
 
Toppen