• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trasig Reich E-Box till Burstner

gnillib65

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
SVEDALA
HBK-Nr
11353
Medlemskap
2024
Min E-box från 2005 har lagt av totalt. Verkar som den har blivit för varm. Någon som känner till en verkstad eller person som kan reparera eller byta boxen? Helst i Skåne!Reich  E-box front med kablar.JPG
 

japo1

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
6842
Medlemskap
2024
Tyvärr mycket vanligt. Det börjar med att kylfläkten lägger av och sedan tar det inte lång tid förrän elektroniken skadas. Tror inte den går att ersätta längre, i alla fall inte till rimlig kostnad. Själv använder jag den endast som distribution av el till förbrukare och ersätter laddaren med en DC/DC laddare och en AC/DC laddare. Fungerar utmärkt. Förutsätter att det inte är mer omfattande skador på EBL förstås.
 

maxi95

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
8614
Medlemskap
2024
Jag har samma problem och har också löst det med en yttre laddare. Fungerar gör det, men jag har pratat med en man på husbilsmässan för något år sen som sa att hans firma lagar dessa e-boxar. jag bifogar hans visitkort. //Conny
 

Bilagor

  • rep e-box.jpg
    rep e-box.jpg
    1,7 MB · Visningar: 120

Cresendo

HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Lomma
HBK-Nr
13455
Medlemskap
2024
Jag har också problem med min e-box Reich Burstner 2007 Delfin. Vid längre färder signalerar den overloud på displayen och avger et singnal
Signalen slutar efter en stund. Ett byte är dyrt. Frågade Instek om de kunde reparera boxen. Svaret jag fick är att slutat reparea dessa boxar
Det finns inga reserverar att få tag i och man slängt mätutrustningen. Kan beställa en ny för nästan 19000:-.
Det blir osäkert att köra på resa med den befintliga boxen om den skulle paja ihop. Ingen kyl, vatten, toa.och övrig utrustning.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.389
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag har också problem med min e-box Reich Burstner 2007 Delfin. Vid längre färder signalerar den overloud på displayen och avger et singnal
Signalen slutar efter en stund. Ett byte är dyrt. Frågade Instek om de kunde reparera boxen. Svaret jag fick är att slutat reparea dessa boxar
Det finns inga reserverar att få tag i och man slängt mätutrustningen. Kan beställa en ny för nästan 19000:-.
Det blir osäkert att köra på resa med den befintliga boxen om den skulle paja ihop. Ingen kyl, vatten, toa.och övrig utrustning.
Inlägg #2 kan vara ett bra alternativ. Felet verkar vara knutet till laddning av bodelsbatteriet eftersom det händer när du kör med bilen. Har du kollat om det är en massa damm i och runt EBL:n. Det är troligt att EBL:n blir för varm och därför larmar den.

Kan vara värt att kolla upp.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.787
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Inlägg #2 kan vara ett bra alternativ. Felet verkar vara knutet till laddning av bodelsbatteriet eftersom det händer när du kör med bilen. Har du kollat om det är en massa damm i och runt EBL:n. Det är troligt att EBL:n blir för varm och därför larmar den.

Kan vara värt att kolla upp.
Blåsa med tryckluft kan vara bra idé
 

morcam20

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
12109
Medlemskap
2024
Jag hade bekymmer med vår förra bil, LMC årsmodell 2013, som hade REICH elblock. Kolla i den tråden jag skapade och se om du hittar något som kan vara tillämpligt på ditt bekymmer. Tråden hette:

Högfrekvent ljud från laddblocket​

Lycka till!

Mvh M Hall
 

Cresendo

HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Lomma
HBK-Nr
13455
Medlemskap
2024
Jag hade bekymmer med vår förra bil, LMC årsmodell 2013, som hade REICH elblock. Kolla i den tråden jag skapade och se om du hittar något som kan vara tillämpligt på ditt bekymmer. Tråden hette:

Högfrekvent ljud från laddblocket​

Lycka till!

Mvh M Hall
Tack för tipset. Jag söker på alla trådar jag kommer över och alla som jag pratar med som har någon kompetens i ämnet har aldrig hört talas om det problem som jag upplever. Verkstäderna som jag sökt vill bara sälja på mig en arsenal av prylar som inte löser problemet. En lösning är att köpa en ny box för 20000:- + plus montering.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.389
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Tack för tipset. Jag söker på alla trådar jag kommer över och alla som jag pratar med som har någon kompetens i ämnet har aldrig hört talas om det problem som jag upplever. Verkstäderna som jag sökt vill bara sälja på mig en arsenal av prylar som inte löser problemet. En lösning är att köpa en ny box för 20000:- + plus montering.
Vad har du för typ av batteri, bly eller Lifepo4 (LFP).
Med LFP ökar strömmen genom EBL. Med blybatterier brukar laddningen sjunka relativt snabbt medans LFP suger åt sig så mycket de kan. Då ökar nog värmen i EBL också.
 

Cresendo

HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Lomma
HBK-Nr
13455
Medlemskap
2024
Det finns en firma i uk som reparerar och även säljer nya

En annan lösning kan vara att byta till den här
Elektroversorgungs-Box Basic
Tack för god ide. Frågan är om det finns ett beskrivning om överflyttning från den gamla typen. Just nu är jag inne på att plocka ut kredtskoret ock skicka denna till en firma i Gävle som reparerar kretskort. Om detta inte hjälper mig köper jag en ny e-box.
 

Cresendo

HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Lomma
HBK-Nr
13455
Medlemskap
2024
Har nu plockat ut hela e-boxen, öppnat den och konstaterat efter en okulärbesiktning att boxen sannolikt är intakt. Inga avtryck
av överhettning eller smut/damm i boxen. Det som orsakar överladdningen är troligtvis den inbyggda laddaren i boxen.
Vet någon hur man frigör denna? ( har en separat laddare) Och hur får man tag i ett kopplingsscheman till Reich e-box. Den svarta modellen.
Myck tacksam för svar från den som sitter inne med sådan kunskaper.
 
Toppen