• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Trasig luftfjädring Niesmann Flair 8000, 2010

Peter_lorensson

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
33638
Medlemskap
2024
Hej!
Upptäckte i höstas att ena bälgen bak var tom. Verkstaden konstaterade att styrmodulen var trasig.
Men det verkar omöjligt att få tag på en ny styrmodul enlig Hymer Center i Örebro som är Goldschmitts åf.
Någon som har en ide hur man kan "går runt" detta? Kan man koppla ihop bälgarna och köra manuellt?
 

Bilagor

  • IMG_5307.jpeg
    IMG_5307.jpeg
    405,6 KB · Visningar: 58

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Hej!
Upptäckte i höstas att ena bälgen bak var tom. Verkstaden konstaterade att styrmodulen var trasig.
Men det verkar omöjligt att få tag på en ny styrmodul enlig Hymer Center i Örebro som är Goldschmitts åf.
Någon som har en ide hur man kan "går runt" detta? Kan man koppla ihop bälgarna och köra manuellt?
Hej har du kollat med Goldschmitt i polch Tyskland.? Tror att det går att fylla just denna fram med luft själv. Vet att det har skrivets tidigare i några trådar om detta.
 

Peter_lorensson

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
33638
Medlemskap
2024
Hej har du kollat med Goldschmitt i polch Tyskland.? Tror att det går att fylla just denna fram med luft själv. Vet att det har skrivets tidigare i några trådar om detta.
Har mailat till Goldschmitt i Polch men har inte fått något svar ännu. Fram är det luft i bälgarna utan det är höger bak som inte har någon luft.
 

Peter_lorensson

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
33638
Medlemskap
2024

Master

HBK Medlem
Inlägg
942
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Hej!
Upptäckte i höstas att ena bälgen bak var tom. Verkstaden konstaterade att styrmodulen var trasig.
Men det verkar omöjligt att få tag på en ny styrmodul enlig Hymer Center i Örebro som är Goldschmitts åf.
Någon som har en ide hur man kan "går runt" detta? Kan man koppla ihop bälgarna och köra manuellt?
Det måste ju finnas nipplar för att nödfylla bälgarna. På min Niesmann så går det ju att koppla bort automatiken och köra helt manuellt. En nippel i motorrummet för varje bälg. På äldre Flair så sitter det ju någon funktion för luftfjädringen till vänster om ratten.
 

Peter_lorensson

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
33638
Medlemskap
2024
Det måste ju finnas nipplar för att nödfylla bälgarna. På min Niesmann så går det ju att koppla bort automatiken och köra helt manuellt. En nippel i motorrummet för varje bälg. På äldre Flair så sitter det ju någon funktion för luftfjädringen till vänster om ratten.
Tack för tipset. Får kolla upp detta och det låter väl rimligt att man måste kunna "nödköra" systemet på något sätt.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
942
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Kan ju vara så att att något i systemet släpper luften så att bälgen töms oavsett om man nödfyller. För att inte bli ståendes med bilen så kan man ju klippa luftledningen till bälgen på lämpligt ställe och montera en luftnippel i ena änden och ett ändstopp i den andra. Hydroscand har alla möjliga kopplingar för luftledningar.
 

Peter_lorensson

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
33638
Medlemskap
2024
Kan ju vara så att att något i systemet släpper luften så att bälgen töms oavsett om man nödfyller. För att inte bli ståendes med bilen så kan man ju klippa luftledningen till bälgen på lämpligt ställe och montera en luftnippel i ena änden och ett ändstopp i den andra. Hydroscand har alla möjliga kopplingar för luftledningar.
Fick samma tips av en firma som håller på med luftfjädringar. Sen får man kanske bita i det där sura äpplet och byta ut systemet. Verkar omöjligt att få besked från Goldschmitt när dom väntas ha delen i lager. Har nu väntat i 5 månader och har gått från att den finns i lager till att dom inte har en aning om när den väntas in. Har lämnat delen till en MacGyver som skulle kolla om det gick att reparera den men...
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Hej!
Upptäckte i höstas att ena bälgen bak var tom. Verkstaden konstaterade att styrmodulen var trasig.
Men det verkar omöjligt att få tag på en ny styrmodul enlig Hymer Center i Örebro som är Goldschmitts åf.
Någon som har en ide hur man kan "går runt" detta? Kan man koppla ihop bälgarna och köra manuellt?
Hej
Hade själv en sådan Niesmann och hade en del problem.
Hade kontakt med Goldschmitt i Waldurn ( deras huvudanläggning).
Om delen du söker har nummret på din bild, så finns den på bl a e bay.
Den används bl a av VAG och Mercedes.
Du kan nödköra systemet genom att hitta en plåt högt upp i motorrummet me fyra luftnipplar och två vippströmbrytare.
Man bryter all elekronik med den mindre av dom ( om jag kommer ihåg rätt ) sen kan man fylla med luft till varje bälg, ca 4 bar.

Hejs
Claes 105
 

Peter_lorensson

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
33638
Medlemskap
2024
Hej
Hade själv en sådan Niesmann och hade en del problem.
Hade kontakt med Goldschmitt i Waldurn ( deras huvudanläggning).
Om delen du söker har nummret på din bild, så finns den på bl a e bay.
Den används bl a av VAG och Mercedes.
Du kan nödköra systemet genom att hitta en plåt högt upp i motorrummet me fyra luftnipplar och två vippströmbrytare.
Man bryter all elekronik med den mindre av dom ( om jag kommer ihåg rätt ) sen kan man fylla med luft till varje bälg, ca 4 bar.

Hejs
Claes 105
Tack Claes, ska be verkstaden kolla detta omgående. Dom jag hittar på E-bay har nästan samma artikelnr. FSN 28-3582-0306 istället för att sluta med -0310. Den modellen verkar sakna den mindre högra anslutningen.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Tack Claes, ska be verkstaden kolla detta omgående. Dom jag hittar på E-bay har nästan samma artikelnr. FSN 28-3582-0306 istället för att sluta med -0310. Den modellen verkar sakna den mindre högra anslutningen.
Helt rätt ang art nummer, uppmärksammade inte detta.
Mitt förslag är att kontakta Goldschmitt i Walldurn via mail.
Hymergruppen i Sverige verkar inte ha nåt större engagemang enl egen erfarenhet ( tjänar väl för lite pengar på dylika uppdrag).
Önskar lycka till.

Hejs
Claes 105
 

Peter_lorensson

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
33638
Medlemskap
2024
Helt rätt ang art nummer, uppmärksammade inte detta.
Mitt förslag är att kontakta Goldschmitt i Walldurn via mail.
Hymergruppen i Sverige verkar inte ha nåt större engagemang enl egen erfarenhet ( tjänar väl för lite pengar på dylika uppdrag).
Önskar lycka till.

Hejs
Claes 105
Tack, har nu mailat till Goldschmitt i Walldurn. Hoppas dom i alla fall svarar. Skickade in en förfrågan via formuläret på deras hemsida för ett tag sedan men den avdelningen verkar ha tagit semester.
 

Peter_lorensson

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
33638
Medlemskap
2024
Tack Claes 105 för tipset om Goldschmitt i Walldurn. Har fått tag på en ny styrenhet den vägen. Men tyvärr är allt inte helt ok ännu. Verkstaden letar förbrilt efter var Servicebrytare finns så man kan läsa av felkokderna. Någon som var den sitter?
 
Toppen