Ingrid o Pålle
HBK Medlem
Det test som Trafikverket genomförde, anser jag vara missvisande på många punkter.
Bl.a.:
1) Man har testat 2 fabrikat av det dryga 70-tal som finns representerade på den svenska marknaden. Vad vet vi om övriga fabrikat?
2) I den halvintegrerade bilen kan man se startnyckeln med tillhörande nyckelbricka där registreringsnumret är synligt. Registreringnumret visar att bilen är av 2011 års modell. Vad säger en mer än 10 år gammal konstruktion om dagens konstruktioner?
3) Gemensamt för båda bilarna är att de är baserade på Fiat Ducato. Gemensamt är också, att allt från front till torpedvägg (alltså det som kommer från transportbilen) deformeras kraftigt i båda fallen. Om man på nätet letar upp krocktester med Fiat Ducato, kan man se att detta parti deformeras på samma sätt på en ren transportbil. Varför inriktar Trafikverket sig enbart på husbilsägarna, och inte på alla de hantverkare, budbilschaufförer och andra som dagligen kör omkring i Ducato och desssyskon? Dessa torde vara mer än fyra gånger så många som de som kör husbilar. (Knappt 20 % av produktionen i Sevel Sud förvandlas till husbilar.)
Pålle
Bl.a.:
1) Man har testat 2 fabrikat av det dryga 70-tal som finns representerade på den svenska marknaden. Vad vet vi om övriga fabrikat?
2) I den halvintegrerade bilen kan man se startnyckeln med tillhörande nyckelbricka där registreringsnumret är synligt. Registreringnumret visar att bilen är av 2011 års modell. Vad säger en mer än 10 år gammal konstruktion om dagens konstruktioner?
3) Gemensamt för båda bilarna är att de är baserade på Fiat Ducato. Gemensamt är också, att allt från front till torpedvägg (alltså det som kommer från transportbilen) deformeras kraftigt i båda fallen. Om man på nätet letar upp krocktester med Fiat Ducato, kan man se att detta parti deformeras på samma sätt på en ren transportbil. Varför inriktar Trafikverket sig enbart på husbilsägarna, och inte på alla de hantverkare, budbilschaufförer och andra som dagligen kör omkring i Ducato och desssyskon? Dessa torde vara mer än fyra gånger så många som de som kör husbilar. (Knappt 20 % av produktionen i Sevel Sud förvandlas till husbilar.)
Pålle
Senast ändrad: