• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tråkigt husbilsuppförande 1

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Stod i natt utanför ett statligt museum. Där var tidigare en jättegräsmatta markerad husbil. Denna stängd och försedd med bommar. Man kan stå på parkeringen. När jag kom dit stod en husbil parkerad på asfaltsparkeringen. Övriga fyra husbilar och en husvagn valde att campa på gräsmattan bredvid parkeringen. Är det så konstigt att husbilar blir hatade? Synpunkter!
 

H.B.Isak

HBK Medlem
Inlägg
245
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
Stod i natt utanför ett statligt museum. Där var tidigare en jättegräsmatta markerad husbil. Denna stängd och försedd med bommar. Man kan stå på parkeringen. När jag kom dit stod en husbil parkerad på asfaltsparkeringen. Övriga fyra husbilar och en husvagn valde att campa på gräsmattan bredvid parkeringen. Är det så konstigt att husbilar blir hatade? Synpunkter!
Tror jag vet vilken plats du stod på.... Malmslätt vid flygvapenmuseet?
Upplysningsvis kom bommarna upp efter att Irlänska/brittiska asfaltsläggare/diverse arbetare tillbringade flera veckor där. Gjorde sina behov i buskarna och lämnade sopor i säckvis efter sig.
Polisen var där och försökte avhysa, men Sveriges lagstiftning.....
Museet fick sanera för 25-30000 kr. efter de lämnat.
Tyvärr försvann då en fin ställplats också.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Nu är det Svenska idioter som campar. För mig ett bra ställe för övernattning utan service. För andra en gratis campingplats. Synd om den försvinner. Parkerar man här på gräsmatta = terräng kan man Campa i vilken stadspark man vill , eller varför inte i Kungsträdgården
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Tror jag vet vilken plats du stod på.... Malmslätt vid flygvapenmuseet?
Upplysningsvis kom bommarna upp efter att Irlänska/brittiska asfaltsläggare/diverse arbetare tillbringade flera veckor där. Gjorde sina behov i buskarna och lämnade sopor i säckvis efter sig.
Polisen var där och försökte avhysa, men Sveriges lagstiftning.....
Museet fick sanera för 25-30000 kr. efter de lämnat.
Tyvärr försvann då en fin ställplats också.
Jag tycker att man ska ange informationskälla (t.ex. åtminstone titel av tidskrift eller tidning och datum) varifrån har man hämtat information som innehåller ganska otrevliga påståendena.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag tycker att man ska ange informationskälla (t.ex. åtminstone titel av tidskrift eller tidning och datum) varifrån har man hämtat information som innehåller ganska otrevliga påståendena.
Jag läste en notis om det i Corren, så det kan nog stämma...
Det var på flera platser i länet de hade haft liknande problem och fått sätta upp bommar.
 

H.B.Isak

HBK Medlem
Inlägg
245
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
Jag tycker att man ska ange informationskälla (t.ex. åtminstone titel av tidskrift eller tidning och datum) varifrån har man hämtat information som innehåller ganska otrevliga påståendena.
Det är märkligt att man inte kan bli trodd på ens ord.
Min källa är mig själv, då jag bor i närheten och cyklat förbi där ett flertal gånger.
För övrigt som andra nu nämner, så är det bara att söka i Östgöta Correnspondentens arkiv för mer information.
Om du nu vill forska mer i ämnet...
Finns det något annat du vill slå ner på?
 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Jag tycker att man ska ange informationskälla (t.ex. åtminstone titel av tidskrift eller tidning och datum) varifrån har man hämtat information som innehåller ganska otrevliga påståendena.
Ja detta var en liten följetong i Linköping för några år sedan. Corren rapporterade att det var stora problem och museichefen var förvivlad. Städkostnad på 20 tkr nämns i artikeln. Minns att det var stora problem att avhysa dom. Jag kan inte länka till artikeln då jag misstänker att den ligger bakom betalväggen.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.164
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
När jag besökte museet så reagerade jag på exakt samma beteende. Den stora asfalterade parkeringen var inte ens halvfull, men ändå hade några husbilar valt att parkera (eller campade de!?) på gräset intill. Varför? Lagstiftningen är helt klar på denna punkt; att parkera på gräsmatta eller plantering är ett regelbrott och påföljden är p-avgift/kontroll-avgift. Undantaget kan vara att ytan kan särskilt erbjudas för uppställning vid enskilda arrangemang eller vid ordnad ställplats. Platsen måste tydligt erbjudas.

Jag skriver varför igen? När jag som gammal husbilsåkare reagera negativt, vad ska då allmänheten tycka? Jag finner det aktuella beteendet olämpligt
och påverkar den allmänna uppfattningen av husbilar negativt. Jag förordar mer repressiva åtgärder - lappa dem!
 
Toppen