• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trådlös backkamera som saknar monitor

F

F.d. 4220

Guest
Jag har en bil där det sitter en trådlös backkamera monterad men det saknas monitor, så den är just nu oanvändbar.
kameran har beteckning ac-5880 WC.
Jag har hittat kamera och monitor-paket när jag söker på den beteckningen, men inget som ger klara besked.

Men jag undrar om man kan köpa en sändare/mottagare som finns för att göra trådad backkamera trådlös och bara använda mottagardelen.
Min tanke där är att koppla in den i den dubbeldin-radion jag har med ingång för backkamera.
Kan det funka, eller är det liten chans att de är kompatibla?
Jag har inget bevis för att kameran sänder på 2.4GHz, men jag misstänker det.
Reservalternativ är att hitta en lös mottagare/monitor att använda.
Men dessa verkar inte säljas som reservdelar, så då blir det att köpa en helt ny komplett enhet. :/
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det er 3 frekvensbånd som har blitt benyttet, analog på noen få frekvenser i 4xx og 8xx MHz området (husker ikke nøyaktige frekvenser. 2,4 GHz er ofte Bluetooth, men også noen få frekvenser er benyttet analogt. Jeg hadde en tid noen 4xx enheter og en mottaker som kunne tunes for de forskjellige kamera. Har og sett tilsvarende på 8xx i Europa og Australia - 9xx i USA.

Men med din bakgrunn så kan du prøve med en SDR USB Dongle RTL2832U and R820T Tuner scanne til du finner bærefrekvensen og se på signalet om det er analogt eller digitalt. Det finnes programmer for dette både for Windows og Linux.
 
Toppen