• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Torkarblad Hymer tre armar

Rydén

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
24994
Medlemskap
2025
Hej alla husbilsvänner,

Vi köpte vår Hymer B798 SL sent ifjol och har ännu inte lärt oss allt om den.
Bland annat vet vi inte vilka torkarblad som passar.
Det är tre torkar-armar med likadant blad på alla. De är ca 53 cm långa.
Infästningen är klassisk metallbåge.
Har kollat på Biltema och där hittat en gammal modell som förmodligen passar men jag skulle vilja hitta lite mer moderna blad av plattare modell.
Någon vänlig själ här som kan hjälpa mig hitta rätt?

MVH

Gunilla & Christoffer Rydén
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.569
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, Biltema har ju flera sorters torkarblad även med lite modernare utseende så länge det är "normal" fastsättning av bladen på torkararmen.
Biltema
Torkarblad1.JPG
Biltema
Torkarblad2.JPG

JULA
Torkarblad3.JULA.JPG
Sedan finns det ju finare och dyrare fabrikat men det är nog kanske bättre ibland med billigare sorter och byta oftare i stället.
Om du gör någon sökning så skriv även 21" för torkarblad mäts fortfarande ibland med tummått.

M.v.h. JANKRO.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.499
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Jag köpte från jula Bosch torkarblad till våra Hymer Eriba ...halva priset jämfört, Mekonomen
 

Rydén

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
24994
Medlemskap
2025
Hejsan, Biltema har ju flera sorters torkarblad även med lite modernare utseende så länge det är "normal" fastsättning av bladen på torkararmen.
Biltema
Visa bilaga 195567
Biltema
Visa bilaga 195568

JULA
Visa bilaga 195569
Sedan finns det ju finare och dyrare fabrikat men det är nog kanske bättre ibland med billigare sorter och byta oftare i stället.
Om du gör någon sökning så skriv även 21" för torkarblad mäts fortfarande ibland med tummått.

M.v.h. JANKRO.
Hejsan,

Biltemas platta modeller i den längden har utgått men tack för tipset om Jula.
jag visste inte att Jula hade sådant!
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Har samma bil själv och efter att ha kollat priset på Hymercenter, kostade flera hundra/st, försökte jag med olika "pirat" men dem funkade aldrig, ruttlade och hoppade och skrek över rutan. Passade istället på att köpa i Tyskland när vi var där till halva priset.
 

Rydén

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
24994
Medlemskap
2025
Har samma bil själv och efter att ha kollat priset på Hymercenter, kostade flera hundra/st, försökte jag med olika "pirat" men dem funkade aldrig, ruttlade och hoppade och skrek över rutan. Passade istället på att köpa i Tyskland när vi var där till halva priset.

Tack för tipset!
Kommer testa Bosch-bladen från Jula. Om de är som du skriver får vi köpa i Tyskland nästa år när det går att resa igen.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.861
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Mina 3 "Hymer-armar" är märkta Volvo, nya blad kostar hos en Volvo lastbilsverkstad nästan 500kr styck.
Hittade Bosch på en AD-verkstad betydligt billigare
 

Rydén

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
24994
Medlemskap
2025
Mina 3 "Hymer-armar" är märkta Volvo, nya blad kostar hos en Volvo lastbilsverkstad nästan 500kr styck.
Hittade Bosch på en AD-verkstad betydligt billigare

Våra torkararmar har ingen märkning.
Vår Hymer är från 2014.
Tack för tipset med AD-bildelar!
 

Hasse&Ulla

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Örebro
HBK-Nr
17475
Medlemskap
2024
Hej
Har köpt till vår Hymer från "wipers.se" perfekt service och snabb lev.
Var noga med att smörja torkararmen vid infästningen, plåt i armen och aluminium i axeln, smörj det så slipper ni att torkarbladen hoppar och släpper i genom vatten.
Hasse
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Hej
Har köpt till vår Hymer från "wipers.se" perfekt service och snabb lev.
Var noga med att smörja torkararmen vid infästningen, plåt i armen och aluminium i axeln, smörj det så slipper ni att torkarbladen hoppar och släpper i genom vatten.
Hasse
Köpte där också, service etc förvisso perfekt men tyvärr bara "gnissel och knirr" innan originalen i Tyskland jag köpte kom på
 

Rydén

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
24994
Medlemskap
2025
Hej
Har köpt till vår Hymer från "wipers.se" perfekt service och snabb lev.
Var noga med att smörja torkararmen vid infästningen, plåt i armen och aluminium i axeln, smörj det så slipper ni att torkarbladen hoppar och släpper i genom vatten.
Hasse

Hejsa,

Hur söker du fram rätt torkarblad på den siten?
Kan bara söka på reg.nr. och det blir ju inte rätt.
 

Hasse&Ulla

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Örebro
HBK-Nr
17475
Medlemskap
2024
Ringde till honom och dom fixade ett specialpaket med 3 st torkarblad,
Han skulle lägga in det på hemsidan i våras?
Hasse
 

Punx8

FD HBK Medlem
Inlägg
234
Kommun
Örebro
HBK-Nr
12674
Medlemskap
2021
På min funkar det inte med 3 "moderna" torkarblad, det går bra på vänster och högerbladet men mittenarmen vill ha gammalt traditionellt blad för att ta hela ytan. Försökt böja torkararmen och alla tricks men vill helt enkelt inte..
 
Toppen