• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Toaletten läcker

lars strandberg

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Malmö
HBK-Nr
21177
Medlemskap
2024
Hej Alla
Har en toalett som när du spolat läcker vi sidan av inne i toautrymmet från spolanordningen.
Är det en packning i spolningen som gått läck?
Hur kommer man åt delar i toaletten? Ser tv på öppnings och spolanordingen att om jag tar av den lilla täckskyddet så ser jag en liten skrev långt ner är det den som ska lossas för att kunna komma åt grejerna?
Elles ska jag bara köra till en husbils/husvagnsfirma och hoppas de har koll och kan fixa, vad sägs.
Ha det gott allihop.
Hälsningar Lars Strandberg
 

Bilagor

  • IMG_4296.jpg
    IMG_4296.jpg
    1,8 MB · Visningar: 34

Vildanden

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Nynäshamn
HBK-Nr
1545
Medlemskap
2024
Hej Alla
Har en toalett som när du spolat läcker vi sidan av inne i toautrymmet från spolanordningen.
Är det en packning i spolningen som gått läck?
Hur kommer man åt delar i toaletten? Ser tv på öppnings och spolanordingen att om jag tar av den lilla täckskyddet så ser jag en liten skrev långt ner är det den som ska lossas för att kunna komma åt grejerna?
Elles ska jag bara köra till en husbils/husvagnsfirma och hoppas de har koll och kan fixa, vad sägs.
Ha det gott allihop.
Hälsningar Lars Strandberg
Anslutning till magnetventilen troligen frusit sönder. Vildand 1545.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, det verkar som svar uteblev vid förfrågan om var och hur man kommer åt slangar ventil m.m. i toaletten.
Skruven som sitter långt ner i vrid och tryckhandtaget skall lossas om man skall ta bort hela mekaniska enheten som öppnar skivan i toakassetten och ger signal till magnetventilen att spola med en undangömd mickrobrytare m.m. som sker innifrån utrymmet där kassetten sitter.
Men för att komma åt slangarna och ventilen som öppnar vattenflödet till toaletten så tar man först bort locket/hållaren som toarullen sitter fast i. då har man ju själva utrymmet för rullen kvar i toan, som en liten hink..... Om man tar tag och vickar på den så lossar den och går att lyfta bort för den sitter bara med lite plaspluppar som klicklåsning (enl. bilden nedan). Där nere ser man då inkommande slang och magnetventilen som öppnar vattenflödet när man trycker ner stora vredet för spolning m.m.
Det är ofta som det ligger vatten kvar i den ventilen som då fryser under vintern och spränger och sabbar ventilen, så den läcker när man använder den igen.
För att veta att vattnet är borta i ventilen när man tömmer systemet så måste man trycka ner vredet så ventilen står öppen när man tömmer rör/slangsystemet på hösten och då helst även blåser ur slangarna med lite lätt tryckluft för att vara säker på att allt vatten är borta ur slangar, kranar och då inte minst ur magnetventilen till toaspolningen.
Det finns toaletter som har spolvattnet i själva toan också, men det är ändå hållaren till toarullen som skall bort om man skall komma åt där också.
Detta gäller alltså C-toaletterna av första generationen som Lars Strandberg's bild visar.
Toalett.JPG
M.v.h. JANKRO.
 

lars strandberg

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Malmö
HBK-Nr
21177
Medlemskap
2024
Hur gick det för dig? Jag har förmodligen samma problem.
Hej
Tog ur insatsen där toarullen sitter och hittade vattenslangen som går in i toaletten som hade släppt, så satte bara tillbaks den.
De problem jag haft berodde oftast på att folk som inte kan har varit inne och rotat överallt.
Ha det gott och trevlig sommar på er alla.
 
Toppen