• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tjuvström

Puzzel

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
32701
Medlemskap
2024
Utgångsläget är 0.33 A läckström, har hittat att säkring (instrumentpanelen+batteri) läcker 0.17 A. Vad syftar manualen på då det står batteri? Hur kan man gå vidare för att lokalisera läckaget i instrumentpanelen/batteri? Är det acceptabelt att det läcker 0.16 A? (Fiat Ducato 2017)
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
475
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
PÅ BILTEMA finns brytare som samtidigt utgör baterianslutning.
En grön ratt som man skruvar upp så bryts strömen.
En sådan polsko lär man komma åt bara man får in handen och kan skruva.

Den heter batteifrånskiljare på pol, artnummer 80-517 38,9 kronor.
Sidan 90 i Biltemkatalogen
Den passar på batteriets minuspol, och den gamla kabelskon sätts sen på batterifrånskiljaren som har en ny batteripol.

Roysan
 
Senast ändrad:

Heidi & Ivar

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Tønsberg
HBK-Nr
27697
Medlemskap
2025
På vanlige personbiler ble det tidligere regnet max. 30mA ( 0,03A ), normalt 10-15mA. 0,33A X 24timer=7,92A X 7dager = 55,44A = mulig startproblem etter en uke.
På enkelte bilfabrikanter tar det opptil 40-45minutter før alle styreenheter har slått seg av. Dette gjelder komfortfunksjoner som kjøre vindu opp og ned, varmeapparatvifte, radio, disse brytes vanligvis når du åpner førerdøren.
Hvis jeg ikke tar feil, så har du startbatteriet i gulvet mellom forsetene. Nøkkel ut av tenningslås, lukk (ikke lås) alle dører, ikke bodelsdør, vent 30minutter, gå inn i bilen gjennom bodelsdøra. Nå kan du måle lekasjestrøm. hold sort pinne på selve minuspolen på batt. og rød pinne på polskoen eller kabelen, skru så løs polskoen og løft den opp fra batt.polen UTEN att kretsen blir brutt, da vil du få en riktig måleverdi på lekasjestrømmen. Det er veldig lett å måle for høy lekasjestrøm, ett øyeblikk med litt dårlig kontakt på den ene målepinnen så er det gjort. Det er ikke bare batteriet som begynner å bli dårlig? 4år gammelt?
Hvis du har brukt ett tangampermeter så er min erfaring att disse ikke er brukbare på strøm under 1-2A.
Lykke til med feilsøkningen.

Ivar
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Utgångsläget är 0.33 A läckström........... Är det acceptabelt att det läcker 0.16 A? (Fiat Ducato 2017)

Hejsan, det är nog fel att kalla det läckström kanske, det är nog mera rätt att kalla det underhållsström till minnen och funktioner i bilen.
Ämnet har varit uppe rätt ofta, och uppåt 0.5Amp verkar helt ok. och normalt i de flesta bilar.
Det är ju minnen i radio, hålla larm/frärrkontrollsfunktionen vid liv även om själva larmet inte är påslaget, ev. lite till styrdatorn m.m.

Även bodelen kan dra lite även om huvudbrytaren är avstängd, bl. a. frostvakten, så den inte dumpar v.v. beredaren så fort man stänger av strömmen i bodelen.

Båda dessa är olika beroende på bil, årsmodell och funktioner. Men man får nog räkna med att knappt någon/ troligen ingen bil med elektronik klarar ett halvår med "allt" avstängt och inkopplade batterier utan någon underhållsladdning.

Problemet började väl för länge sedan när elektroniken gjorde sitt intåg i bilvärlden, och bilen inte gick igång efter två veckor på charterflygplatsens parkering o_O.

M.v.h. JANKRO.
 

AnSan

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
32813
Medlemskap
2024
Som nämnts tidigare om larm o radiominnen så drar ju även klockan lite ström.
9 volt räcker för att hålla larm o radiominnen intakt när man bryter strömmen, när jag bytt batterier i kunders bilar har jag ett 9volts ficklampsbatteri, en dm kabel, och en cigtändarkontakt i uttaget för att inte nollställa radion eller aktivera larmet. Inget vidare om batteriet tar slut och utlöser larmet, men det går ju att stänga av, flest inbrott i husbilar sker nog trots allt sommartid. Det förekommer ju att radion har en kod som inte alltid följt med till nästa ägare, och då är detta tips mycket värdefullt. (Jag inser nog att 9v inte räcker för säsongsförvaring så det behöver inte kommenteras)
Anders
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
475
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Mycket smart ide AnSan!!!
Ett litet blybatteri på 4 Ah passar oxo till detta.
Och i de flesta husbilar verkar cig jacken vara inkopplad även med tändningen avstängd.
I bilar där cigjacken är avstängd med tändningen avslagen kan man ju ha detta lilla batteri med krokodilklämmor anslutna till battripolskorna som man tagit loss fån startbatteriet.
Numera är ju en bilradio inte så stöldbegärlig som förr, så koden på bilradion har väl mer eller mindre tjänat ut.
Så att ha en lapp med koden liggande i bilen är inte så farligt.
Men larm etc kan ju bli påverkade av strömavbrottet vid batteribyte.

Bodelens frostskydd drar omkring 30 mA, men i många bilar är frostskyddet helt mekaniskt och drar ingen ström.
Men på vinter har man ju frostskyddet öppet, dvs avstängt.

Roysan
 

Stig Lifvendahl

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Lerum
HBK-Nr
25073
Medlemskap
2024
Hejsan, det är nog fel att kalla det läckström kanske, det är nog mera rätt att kalla det underhållsström till minnen och funktioner i bilen.
Ämnet har varit uppe rätt ofta, och uppåt 0.5Amp verkar helt ok. och normalt i de flesta bilar.
Det är ju minnen i radio, hålla larm/frärrkontrollsfunktionen vid liv även om själva larmet inte är påslaget, ev. lite till styrdatorn m.m.

Även bodelen kan dra lite även om huvudbrytaren är avstängd, bl. a. frostvakten, så den inte dumpar v.v. beredaren så fort man stänger av strömmen i bodelen.

Båda dessa är olika beroende på bil, årsmodell och funktioner. Men man får nog räkna med att knappt någon/ troligen ingen bil med elektronik klarar ett halvår med "allt" avstängt och inkopplade batterier utan någon underhållsladdning.

Problemet började väl för länge sedan när elektroniken gjorde sitt intåg i bilvärlden, och bilen inte gick igång efter två veckor på charterflygplatsens parkering o_O.

M.v.h. JANKRO.
Hej, bästa sammanfattande svaret i den här tråden.
 

Puzzel

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
32701
Medlemskap
2024
Hej, bästa sammanfattande svaret i den här tråden.
Har svårt att ta till mej att en underhållsström på upp till 0,5 A skulle va ok. ( 0,5x24= 12A / dygn. Förstås inga problem vintertid då batteriet står utan spänning.
Blir att skaffa solpanel alltså, kopplar man den isåfall till EBL för att även ladda startbatteriet?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Har svårt att ta till mej att en underhållsström på upp till 0,5 A skulle va ok. ( 0,5x24= 12A / dygn.
Hej igen, nej man kan väl knappast säga att det är ok. men tyvärr så har ämnet varit uppe rätt ofta här med relativt hög viloförbrukning, och det kan väl kanske ibland vara påbyggnaden till husbil som av någon anledning ger lite extra sug i batteriet/batterierna. Man får väl trösta sig med att huvudsaken är att man vet om det så man vet att det behövs någon åtgärd om det handlar om lite längre stillestånd även på sommaren.
Det finns ju flera åtgärder på sommaren för att försäkra sig om att startbatteriet inte går för lågt.
Det finns ju solpanelsregulatorer till bobatterierna som skickar lite laddström till startbatteriet, fast i många fall sker det inte förrän bobatterierna är fulladdade, även om det finns andra varianter.
Det behövs ju inte så mycket laddning för att hålla startbatteriet fullt.
En enkel variant med bara lite pyssel är ju att ha en lös liten solpanel med en färdig liten enkel laddregulator som man lägger framme på instrumentpanelen vid fönstret när man vet att det kommer att dröja ett tag innan nästa start.
Enklaste inkopplingen kan då vara att bara ha en cigplugg på sladden och plugga in den i ciguttaget på instrumentpanelen. Men som påpekas ovan, man måste kolla upp så uttaget är kopplat till startbatteriet när bilen är avstängd, för det finns en del som går över relä och blir frånkopplade när bilen inte är igång.
Men funkar uttaget att ta ström ifrån när bilen är avstängd, så går det även att ladda in ström i batteriet den vägen.
(Man måste ju även kolla upp så uttaget verkligen är kopplat till startbatteriet och inte bobatterierna även om uttaget sitter på instrumentpanelen.)
Man kan ju även koppla in en liten solcell bara till startbatteriet med kabeldragning och en enklare regulator på ett "riktigt" sätt uppe på taket med allt vad det innebär.

M.v.h. JANKRO.
 

Puzzel

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
32701
Medlemskap
2024
Hej igen, nej man kan väl knappast säga att det är ok. men tyvärr så har ämnet varit uppe rätt ofta här med relativt hög viloförbrukning, och det kan väl kanske ibland vara påbyggnaden till husbil som av någon anledning ger lite extra sug i batteriet/batterierna. Man får väl trösta sig med att huvudsaken är att man vet om det så man vet att det behövs någon åtgärd om det handlar om lite längre stillestånd även på sommaren.
Det finns ju flera åtgärder på sommaren för att försäkra sig om att startbatteriet inte går för lågt.
Det finns ju solpanelsregulatorer till bobatterierna som skickar lite laddström till startbatteriet, fast i många fall sker det inte förrän bobatterierna är fulladdade, även om det finns andra varianter.
Det behövs ju inte så mycket laddning för att hålla startbatteriet fullt.
En enkel variant med bara lite pyssel är ju att ha en lös liten solpanel med en färdig liten enkel laddregulator som man lägger framme på instrumentpanelen vid fönstret när man vet att det kommer att dröja ett tag innan nästa start.
Enklaste inkopplingen kan då vara att bara ha en cigplugg på sladden och plugga in den i ciguttaget på instrumentpanelen. Men som påpekas ovan, man måste kolla upp så uttaget är kopplat till startbatteriet när bilen är avstängd, för det finns en del som går över relä och blir frånkopplade när bilen inte är igång.
Men funkar uttaget att ta ström ifrån när bilen är avstängd, så går det även att ladda in ström i batteriet den vägen.
(Man måste ju även kolla upp så uttaget verkligen är kopplat till startbatteriet och inte bobatterierna även om uttaget sitter på instrumentpanelen.)
Man kan ju även koppla in en liten solcell bara till startbatteriet med kabeldragning och en enklare regulator på ett "riktigt" sätt uppe på taket med allt vad det innebär.

M.v.h. JANKRO.
Tack för input!
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
.......
Blir att skaffa solpanel alltså, kopplar man den isåfall till EBL för att även ladda startbatteriet?
I vår bil var det radion som drog mest från startbatteriet, ca 3 A vid användning.
Därför har jag kopplat den på bodelsbatteriet.
Jag har även kopplat bort solcellsladdningen av startbatteriet. Viloströmmen är knappt 0.2 A vilket inte är något problem under våra resor.

Viloströmmen för startbatteriet är ju ett visst problem när vi INTE använder bilen.
Jag har därför en ctek-laddare MSX 5.0 som underhållsladdar startbatteriet under denna tid.

Bilens inbyggda laddare ("nödladdare" enl tidningen Husbilen Test) använder jag enbart när bilen används under resor och solcellsladdningen inte räcker till
 

Puzzel

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
32701
Medlemskap
2024
I vår bil var det radion som drog mest från startbatteriet, ca 3 A vid användning.
Därför har jag kopplat den på bodelsbatteriet.
Jag har även kopplat bort solcellsladdningen av startbatteriet. Viloströmmen är knappt 0.2 A vilket inte är något problem under våra resor.

Viloströmmen för startbatteriet är ju ett visst problem när vi INTE använder bilen.
Jag har därför en ctek-laddare MSX 5.0 som underhållsladdar startbatteriet under denna tid.

Bilens inbyggda laddare ("nödladdare" enl tidningen Husbilen Test) använder jag enbart när bilen används under resor och solcellsladdningen inte räcker till
Varför koppla bort solcellsladdningen till startbatteriet?
Jag planerar just solpanel för att slippa underhållsladda vid längre stillestånd.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
475
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Andra saker som kan dra stbyström, är USB laddare som sätts i cig jackarna.
Cig jackar finns ju både i bilen och i bodelen.
De kan lätt bli sittande avglömda.
Stbyströmmen för en sådan kan vara mellan 10 och 50 mA, vissa har en LED som lyser lite svagt.
Men ex 25 mA, tar ju en ampertimme på 40 timmar, dvs två dygn.
Efter en månad har den sugit ur 30 Ah från batteriet.
Inte så mycket men efter två månader är batteriet slut och under tiden är det känsligare och känsligare för kyla.
Urladdat tar batteriet sryk av frost.
Fulladdat tål batterierna frost och kyla, vilket gör att dessas kemiska aktivitet bara blir långsammare.

En GPS som ansluts i en Cigjack har även den en stby ström, jag laddade min inne och den drar fulladdad c:a 18 mA.

En backkamera, jag har ingen, men hur den är ansluten, har nog betydelse för hur stor stbyströmmen blir.
Den drar säkert en del avstängd.

En "trådlös" backkamera är ändå ansluten till elen och bara kameran kanske ligger på hela tiden.
Själva kameran stängs ju inte av även om man stänger av monitorn.
Kan tänka mig att där bak på bilen är det enklast att koppla den till bodelsbatteriet.

Roysan
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Det är till och med så att en liten solpanel (3-5 w) utan regulator går bra att ansluta direkt på startbatteriet. Ligger den i fönstret orkar den inte ge så mycket ström att batteriet blir överladdat, bara kompensera för läckströmmar. Det förutsätter dock att panelen har inbyggd backströmsdiod.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Varför koppla bort solcellsladdningen till startbatteriet?
Jag planerar just solpanel för att slippa underhållsladda vid längre stillestånd.
Bodelsbatteriet används ju när vi står på t.ex. ställplats. Radio, TV, belysning mm.
Startbatteriet klarar sig minst 1 vecka utan laddning och längre står vi inte på samma plats.
Om jag tar en del av solcellsladdningen till startbatteriet blir det ju mindre över till bodelsbatteriet
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja, som Göte J och nica skriver, mer avancerat än så här behöver det ju inte vara för placering på instrumentpanelen, i alla fall bara vid lite längre uppehåll på sommaren.


Eller

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen