• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Titta på TV i Portugal

carlosmonte

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Hjo
HBK-Nr
7957
Medlemskap
2024
Hej! Har en LTC TFT-1505 med DVB-T. Den fungerar utmärkt i andra länder, men dock inte i Portugal! Jag vill kunna se de Portugisiska fria kanalerna. Finns det någon här i Husbilsklubben som kan säga vad som är fel på min utrustning eller saknas? Tacksam för hjälp. Hälsningar Björn
 

carlosmonte

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Hjo
HBK-Nr
7957
Medlemskap
2024
Kompletterande uppgift: Antennen är en traditionell riktantenn på mast med strömmatad förstärkare.
Hälsningar Björn
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.133
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Kör Portugal med analog eller digital utsändning?
Om de kör digitalt är det inte säkert de använder samma teknik som Sverige...(och jag menar inte T/T2, det finns fler skillnader)
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Hej Björn

Har läst på lite, delvis av eget intresse, om Portugal och dess TV sändningar.

Man ligger tydligen sent i utvecklingen av markbaserad sändning och har oftast gamla DVB-T, men börjar få DVB-T2. Allt är digitalt sedan några år
Dåligt utbyggt marknät gör att många har satellit mottagare eller tar in TV via internet, kolla hus i närheten vilken antenn man använder.

Hittade en app DVBTMap.eu som visar på en karta var närmaste TV-sändare finns, verkar vara hela Europa, gratis med lite reklam. Ladda hem den och rikta antennen mot sändaren som rekommenderas, och gör en kanalsökning. Fungerar inte detta få du nog kontakta närmaste camping eller nån lokal installatör och få hjälp.
/Göran

Screenshot_20190809_141734.png
 

carlosmonte

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Hjo
HBK-Nr
7957
Medlemskap
2024
Tack för hjälpen! Skall försöka att grotta ner mej i detta. Om jag lyckas så återkommer jag i tråden. Bästa hälsningar Björn
 

carlosmonte

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Hjo
HBK-Nr
7957
Medlemskap
2024
Hej igen! Hittade en portugisisk sida som på svenska redogör för vad som behövs för att titta på de fria kanalerna. Mkt informativ. För min del tror jag att vår TV saknar MPEG-4/H264. Den är tydligen för gammal.
Länk till sidan: TDT - Televisão Digital Terrestre
Lycka till, Björn
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Hej, tycker du ska kontakta en lokal TV-handlare, du behöver en box som klarar kraven och som du kopplar till TVn med en HDMI-kabel, borde kosta ca 50 EUR.
Boxar av den här typen går oftast att driva med 12V, helst via en enkel spänningsomvandlare, som ger mer konstant 12V (varierar i bilen, upp till 14,5V).

Finns även på nätet, ex den här som även klarar Tysklands H265 och 12V.

https://www.amazon.de/Strom-505-Receiver-DVB-T2-DVB-T-Strom-505/dp/B06XWFGGKG

Lycka till /GB
 
Toppen