• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips vid fukt i golv

Jcb

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Nacka
HBK-Nr
31371
Medlemskap
2021
Hej! Första inlägget här! Köpte nyss familjens första husbil. En äldre bil som jag hoppas vi ska få härliga semestrar med tids nog.
Dock stötte vi snabbt på problem efter vi fått hem den. Vi mätte fukt och fick en hemsk offert från en firma.
Hur som helst... Lång historia kort.

Vi har rivit ut köket bak och kollat golvet, ser inte så illa ut som det först lät. Det är fuktigt men materialet är ej synbart skadat. (Ej heller någon lukt) Vi har tagit bort plastmattan på den yta som mätt fukt och kör nu avfuktare några dagar för att torka ut.

Nu till det jag undrar över. Orsaken (teorin) till fukten är att det kommit upp via bottenplattan bakom bakhjulen. (Som saknat stänkskärm, ska nu monteras.) Botten består av en plastskiva som är tätad mot chassit med någon svart gegga i denna tätade skarv har det letat sig upp vatten när man kört regniga dagar.
Vad ska man använda för att täta detta på nytt? Samt har någon något tips på hus man kan förebygga att det kommer upp den vägen igen? Kan man sätta en extra skärm mot botten under?

Golvet består av (ovanifrån till botten): plastmatta-plywood-frigolitlager-plastskyddet.

Tack på förhand för eventuella kloka råd :)
 

annette.bengt

HBK Medlem
Inlägg
225
Kommun
Svedala
HBK-Nr
8123
Medlemskap
2024
Tufft jobb, men byt ut rubbet och lägg dit plastskivan men isolering dock inte frigolit det binder fukt.
hellre mark frigolit om du inte får köpa någon Xps isolering av en på byggare typ Nordic/Kabe,
täta med butyl alt Bostik ISR70-03 sitter som berget och blir inte upplöst som silikon vilket är helt fel att använda
avfukta rejält och bygg upp på nytt så har ni flera säsonger att njuta av er ny husbil
Lycka till / Bengt
 

Jcb

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Nacka
HBK-Nr
31371
Medlemskap
2021
Tack för tips! Måste man verkligen riva upp golvet om plywooden inte ser skadad ut? Dvs såga upp golv och isolering och byta? Handlar om en trekant i hörnet på ca 20 cm som är fuktig.
 

annette.bengt

HBK Medlem
Inlägg
225
Kommun
Svedala
HBK-Nr
8123
Medlemskap
2024
Du kan prova att ta bort det som ser blött (svart ut ) och köra avfuktaren där
har du tur räcker det men ibland måsta man tyvärr ta mer än det ser ut i första läget
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Mät om det går och se om du har fukt i isoleringen... Finns det fukt Så river du bara ut där det är fukt.
Har du inga fukt skador på trä konstruktionen så behöver du inte byta ut den..... Men när du stänger igen vid skadan så måste all fukt vara borta annars får du med tiden värre skador.... Lycka till
 

Jcb

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Nacka
HBK-Nr
31371
Medlemskap
2021
Tack för svaren. Skulle tagit en bild och visat. Nu står den i ett garage långt bort med avfuktaren.
Golvet ser inte svart ut alls utan en svag nyansskillnad bara, tydligaste tecknet var att golvmattan lossnade enklast i det hörnet. Har således inte brutit upp golvet och undersökt isoleringen, när det såg så oskadat ut var vi rädda att det skulle göra mer skada än nytta att såga upp golvet.
Om två veckor ska vi åter till bilen, så får mäta på nytt då samt kan ladda upp en bild på hörnet.
Kan man i annat fall lossa plastskivan underifrån och byta/undesöka isoleringen tror ni?
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Är du säker på att fukten bara kommer från stänk från hjulen. Det borde krävas en hel del körandes i rejält regnslask för att det skall blir riktigt surt inne i golvet. Det borde också kunna torka ut neråt samma väg som det i så fall kom in.

Om det är ett hörn skulle jag trippelkolla väggen uppåt/utåt för att vara säker på att det inte kommer in den vägen och sen går ut i golvet där det blir liggandes.
 
  • Gilla
Reaktioner: Jcb

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Et normalt problem er at det på mange husbilar er en aluprofil som avstiver i hjørnene bak, i nordisk høst blir det lett litt kondens på denne. Kondensen renner ned og trenger ned mellom golv og vegg, typisk for denne fuktskaden er at skaden er konsentrert om hjørnet. Om det ikke er mugg så kan det være tilstrekkelig å tørke godt ut slik dere har startet. Om det er XPS isolasjon i golvet så er den fri for vatn. Om plywood skiven er svellet kutt vekk det skadde og erstatt med epoksy - en kan da og sørge for en drenering ved å borre et hull og tre et tynnt rør gjennom golvet som festes på undersiden med en PU masse (Sikaflex, Tec7 eller lignende). Denne reparasjonen var standard rutine for 90 talls N+B Flair med fuktskade i golvet bak - fabrikken anbefalte bruk av et 8 mm rør i hjørnen. Gjorde selv jobben på en 1999 modell jeg hadde og fikk epoksy levert fra N+B etter at fuktgarantien hadde gått ut.
 

Jcb

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Nacka
HBK-Nr
31371
Medlemskap
2021
Är du säker på att fukten bara kommer från stänk från hjulen. Det borde krävas en hel del körandes i rejält regnslask för att det skall blir riktigt surt inne i golvet. Det borde också kunna torka ut neråt samma väg som det i så fall kom in.

Om det är ett hörn skulle jag trippelkolla väggen uppåt/utåt för att vara säker på att det inte kommer in den vägen och sen går ut i golvet där det blir liggandes.
Nja, det troligaste i alla fall. Verkstaden som gjorde fuktkontrollen angav det som orsak. Det går också att se att tätningen under är dålig i detta hörn.
Ska se om man kan komma åt väggen så man inte missar något där, det var inget som anmärktes på fuktmätningen att det skulle vara i väggen också, men som du säger finns ju en risk när det är i hörnet.
 

Jcb

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Nacka
HBK-Nr
31371
Medlemskap
2021
Et normalt problem er at det på mange husbilar er en aluprofil som avstiver i hjørnene bak, i nordisk høst blir det lett litt kondens på denne. Kondensen renner ned og trenger ned mellom golv og vegg, typisk for denne fuktskaden er at skaden er konsentrert om hjørnet. Om det ikke er mugg så kan det være tilstrekkelig å tørke godt ut slik dere har startet. Om det er XPS isolasjon i golvet så er den fri for vatn. Om plywood skiven er svellet kutt vekk det skadde og erstatt med epoksy - en kan da og sørge for en drenering ved å borre et hull og tre et tynnt rør gjennom golvet som festes på undersiden med en PU masse (Sikaflex, Tec7 eller lignende). Denne reparasjonen var standard rutine for 90 talls N+B Flair med fuktskade i golvet bak - fabrikken anbefalte bruk av et 8 mm rør i hjørnen. Gjorde selv jobben på en 1999 modell jeg hadde og fikk epoksy levert fra N+B etter at fuktgarantien hadde gått ut.
Tack för svar! Ska undersöka om det är en sådan aluminiumprofil på vår bil, jag tror inte det men ska kika efter.
Det finns inga mögelspår eller svällt material. C:a 20 cm från skadan så finns det två ventilstions rör som går igenom golvet ner till undersidan där kan man se isoleringen och där är den inte fuktangripen. Men precis vid hörnet går det inte att se. Jag tror tyvärr det är vanlig frigolit och inte xps, men är inte helt säker då jag inte är så bra på sånt.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Jeg ville tatt ut en liten trekant av plywood i hjørnet og sjekket om det er fukt i isolasjonen. Er det ikke fukt i isolasjonen så fyll trekanten med epoksy . Fuger på undersiden av golvet fylles med PU masse, gjør godt rent først - T-Rød er et godt middel å vaske med her.
 

Jcb

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Nacka
HBK-Nr
31371
Medlemskap
2021
Hej, har nu torkat ur. Såhär ser hörnet ut. Fuktmätaren har tyvärr gått sönder så får nog åka och köpa en ny. Man ser var limmet har lossnat från plastmattam och det var detta hörn som det larmade. Sen en bild på utsidan.
 

Bilagor

  • 20210513_094956.jpg
    20210513_094956.jpg
    2,2 MB · Visningar: 137
  • 20210513_094311.jpg
    20210513_094311.jpg
    1,2 MB · Visningar: 133

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Har du kollat så fukten inte har gått upp i väggen... :rolleyes:

När du har tätat fogen så hade jag låtit golvskadan vara.... När skadan är torr kan du mätta den med epoxy.. finns att köpa på biltema.. :bye:
 

Jcb

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Nacka
HBK-Nr
31371
Medlemskap
2021
Har du kollat så fukten inte har gått upp i väggen... :rolleyes:

När du har tätat fogen så hade jag låtit golvskadan vara.... När skadan är torr kan du mätta den med epoxy.. finns att köpa på biltema.. :bye:
Nej, har ju inte det... det mätte inte något märkvärdigt där på fuktmätningen. Sen är det mersvåråtkomligt då det är en plywoodskiva och sedan en luden skiva limmad ovanpå denna. 10 cm upp på väggen över skadan är det ingen plywood alls utan baklyktan sitter där.
Har svårt att tro det skulle se värre ut än golvet och det har ju stått med avfuktare och fläkt i ett par veckor nu. Rädd att vi inte kommer kunna återställa om vi börjar bryta sönder väggpanelen endast för att kolla efter... Men kanske är korkat att inte göra det.

Vad är det för epoxy? Ska det läggas på plywooden innan man återställer plastmattan?

Tack för svar!
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det kan vara bättre att vänta med att ha på epoxy. Om nytt vatten tränger in kan kanske skadan förvärras. Fukten blir instängd.
På min bil kom vattnet in uppe vid taket. En fastskruvad aluminium plåten taket.
Vattnet rann på isoleringen en bra bit under plåten och gick ner innanför plåten på baksidan av bilen. Det blev blött på ungefär samma ställen som på din bil.
Jag har dock en gammal hymmer.
Som Roger skrev, viktigt att ta reda på var vattnet tränger in!
Om du ska använda epoxy rekommenderar jag system westepoxy.
Den är helt diffusionstät, används bla till att bygga båtar.
Lite dyrare.
 
  • Gilla
Reaktioner: Jcb

Jcb

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Nacka
HBK-Nr
31371
Medlemskap
2021
Det kan vara bättre att vänta med att ha på epoxy. Om nytt vatten tränger in kan kanske skadan förvärras. Fukten blir instängd.
På min bil kom vattnet in uppe vid taket. En fastskruvad aluminium plåten taket.
Vattnet rann på isoleringen en bra bit under plåten och gick ner innanför plåten på baksidan av bilen. Det blev blött på ungefär samma ställen som på din bil.
Jag har dock en gammal hymmer.
Som Roger skrev, viktigt att ta reda på var vattnet tränger in!
Om du ska använda epoxy rekommenderar jag system westepoxy.
Den är helt diffusionstät, används bla till att bygga båtar.
Lite dyrare.
Okej, tack för tips. Lägger bara på en ny plastmatta kanske för syns skull.

Verkstan trodde på underredet. Och vi tror det samma med tanke på hur det ser ut.
Har tagit bort en del tätningsmassa nu, men det var rätt dåligt tätat under I skarv mellan plastskivan i botten och karossen. Se bilder.
 

Bilagor

  • 20210513_115924.jpg
    20210513_115924.jpg
    1,5 MB · Visningar: 82
  • 20210513_115834.jpg
    20210513_115834.jpg
    3,5 MB · Visningar: 81
  • 20210513_115901.jpg
    20210513_115901.jpg
    1 MB · Visningar: 82

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det kan vara bättre att vänta med att ha på epoxy. Om nytt vatten tränger in kan kanske skadan förvärras. Fukten blir instängd.
På min bil kom vattnet in uppe vid taket. En fastskruvad aluminium plåten taket.
Vattnet rann på isoleringen en bra bit under plåten och gick ner innanför plåten på baksidan av bilen. Det blev blött på ungefär samma ställen som på din bil.
Jag har dock en gammal hymmer.
Som Roger skrev, viktigt att ta reda på var vattnet tränger in!
Om du ska använda epoxy rekommenderar jag system westepoxy.
Den är helt diffusionstät, används bla till att bygga båtar.
Lite dyrare.
? :rolleyes: epoxy lägger du ju på när skadan är torr.... Precis som jag skrev i inlägg no 13..
Inom båtvärlden använder man tidigare (kanske också i dagsläget) epoxy på vattenskada trä.... När du väl har mättat skadan med epoxy så kommer det aldrig mer in fukt/vatten i trädet som är behandlad med epoxy . :yes:
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Får hoppas det kommer underifrån. Jag är dock skeptisk.
Jag får inte ihop det att sådana mängder vatten skall kunna piska på den ytan så länge så att det letar sig hela vägen upp och in i golvet. Speciellt som det är en husbil som förmodligen inte körts varje dag året runt.

Så här såg mitt bakre hörn i garaget ut som jag fixade förra våren.
Vattnet kom in via det högt placerade bromsljuset i mitten på bakväggen och letade sig sen ner innanför hörnprofilen och blev sen ståendes innanför den.

Golvet.jpghöger bak.jpg
 

Jcb

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Nacka
HBK-Nr
31371
Medlemskap
2021
Får hoppas det kommer underifrån. Jag är dock skeptisk.
Jag får inte ihop det att sådana mängder vatten skall kunna piska på den ytan så länge så att det letar sig hela vägen upp och in i golvet. Speciellt som det är en husbil som förmodligen inte körts varje dag året runt.

Så här såg mitt bakre hörn i garaget ut som jag fixade förra våren.
Vattnet kom in via det högt placerade bromsljuset i mitten på bakväggen och letade sig sen ner innanför hörnprofilen och blev sen ståendes innanför den.

Visa bilaga 210107Visa bilaga 210108
Okej... har tätat underintil nu i alla fall, märkligt om en husbilsverkstad har så fel i så fall, dom var tvärsäkra. Men konstigare saker har ju hänt...

Får kanske undersöka vidare. Har ju också ett bakljus strax bakom. Där saknades det en skruv som är åtgärdad och tätad.
Enda möjliga som är kvar är plastlisten som syns på en av de första bilderna. Den ser fin ut, men kanske svårt att veta. Risk att plastlisten går sönder om jag tar bort den för att undersöka under. Ska kika noga igen imorgon uppe vid taket, täta där jag kommer åt.
Sen tänker jag att vi sätter tillbaka köket och håller hörnet under uppsikt om det kommer ny fukt.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ja dom kan säkert ha rätt. Läckt in underifrån har det ju säkert gjort men det är just mängden vatten som verkar mysko. Men bilen kanske har körts väldigt mycket och långa sträckor i kraftigt regnväder.
Bra ide att försöka kolla sen igen. Kanske efter några dagar med mycket regn så du kan utesluta att det kommer in på annat ställe.
 
Toppen