• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips på TV - hiss?

Jonna Fälth

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
35738
Medlemskap
2024
Original(?) placering av TV i vår Sonic är inte riktigt optimal, den sitter i skåpet längst upp över kylen, utrymmet tillåter bara en liten TV, som hamnar alltför långt bort från framstolarna, och "bakom" passagerarsoffan.

Jag har sneglat på typ Carthagos lösning med en hiss bakom sidobänkens ryggstöd, och letat en del på nätet efter lämpliga hissar, men de jag lyckats hitta än så länge är onödigt stora. Dels är utrymmet på höjden, mellan gasolskåpet under bänken och fönstret över den, begränsat, och så bör den ju även vara så tunn som möjligt.
Går det att hitta en med motor är det så klart ett plus, men jag är nöjd om det bara går att hitta en enkel skena där man kan dra upp TVn och låsa den, de få ggr den används!

Kanske det finns någon här i forumet som har något bra tips?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Original(?) placering av TV i vår Sonic är inte riktigt optimal, den sitter i skåpet längst upp över kylen, utrymmet tillåter bara en liten TV, som hamnar alltför långt bort från framstolarna, och "bakom" passagerarsoffan.

Jag har sneglat på typ Carthagos lösning med en hiss bakom sidobänkens ryggstöd, och letat en del på nätet efter lämpliga hissar, men de jag lyckats hitta än så länge är onödigt stora. Dels är utrymmet på höjden, mellan gasolskåpet under bänken och fönstret över den, begränsat, och så bör den ju även vara så tunn som möjligt.
Går det att hitta en med motor är det så klart ett plus, men jag är nöjd om det bara går att hitta en enkel skena där man kan dra upp TVn och låsa den, de få ggr den används!

Kanske det finns någon här i forumet som har något bra tips?

Vet inte om detta är gångbart för er, men eftersom vi använder den väldigt sällan, bor den normalt i ett skåp och plockas fram och ställs på lämplig plats när vi vill titta. Detta tar ca 1 minut. :)
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
671
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Original(?) placering av TV i vår Sonic är inte riktigt optimal, den sitter i skåpet längst upp över kylen, utrymmet tillåter bara en liten TV, som hamnar alltför långt bort från framstolarna, och "bakom" passagerarsoffan.

Jag har sneglat på typ Carthagos lösning med en hiss bakom sidobänkens ryggstöd, och letat en del på nätet efter lämpliga hissar, men de jag lyckats hitta än så länge är onödigt stora. Dels är utrymmet på höjden, mellan gasolskåpet under bänken och fönstret över den, begränsat, och så bör den ju även vara så tunn som möjligt.
Går det att hitta en med motor är det så klart ett plus, men jag är nöjd om det bara går att hitta en enkel skena där man kan dra upp TVn och låsa den, de få ggr den används!

Kanske det finns någon här i forumet som har något bra tips?
Det kan vara värt att kolla bland båttillbehör. I vår motorbåt, som vi hade före husbilslivet, fanns en elektrisk TV-hiss. TV'n var en 20" och hisslyftet var alltså lika mycket. Hissen var inte "tjockare" än LCD TV'n så den kom upp bakom en sittgrupp.
 

Jonna Fälth

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
35738
Medlemskap
2024
Det kan vara värt att kolla bland båttillbehör. I vår motorbåt, som vi hade före husbilslivet, fanns en elektrisk TV-hiss. TV'n var en 20" och hisslyftet var alltså lika mycket. Hissen var inte "tjockare" än LCD TV'n så den kom upp bakom en sittgrupp.
Ja, det är just något sådant jag söker! Jag ska prova att lägga till båt i sökord, om det kanske kan hjälpa. Generell sökning "TV hiss" ger bara träff på större varianter.
 

Jonna Fälth

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
35738
Medlemskap
2024
Vet inte om detta är gångbart för er, men eftersom vi använder den väldigt sällan, bor den normalt i ett skåp och plockas fram och ställs på lämplig plats när vi vill titta. Detta tar ca 1 minut. :)
Tanken var delvis att skaffa förvaring bakom soffryggen, för att inte offra skåputrymme. Eftersom vår Sonic är franskbäddad så är inte förvaringsutrymmena direkt överdrivna, men annars är det en lösning tills vidare.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
671
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tanken var delvis att skaffa förvaring bakom soffryggen, för att inte offra skåputrymme. Eftersom vår Sonic är franskbäddad så är inte förvaringsutrymmena direkt överdrivna, men annars är det en lösning tills vidare.

Om du har ett tillräckligt djupt skåp kan du ställa den längs ena sidan, då tar den inte mycket plats, runt 5 cm. :)
 

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Här kommer två tips (varianter).
Jag valde att "avstå" från ett fönster över lilla sidosoffan. Satte dit en 32-tummare permanent där!!
Annars har jag även en projektor (Kodak 450) och en projektorduk som dras ner från taket.

Jack43
 

Bilagor

  • IMG_3305.JPG
    IMG_3305.JPG
    4,4 MB · Visningar: 38

Jonna Fälth

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
35738
Medlemskap
2024
Här kommer två tips (varianter).
Jag valde att "avstå" från ett fönster över lilla sidosoffan. Satte dit en 32-tummare permanent där!!
Annars har jag även en projektor (Kodak 450) och en projektorduk som dras ner från taket.

Jack43
Ja, det är där jag vill placera TVn, men inte blockera fönstret annat än när TVn används. Fönstret är visserligen litet, men naggande gott att ha!
Någonstans måste ju lämpliga hissar finnas, eftersom en del premium husbilar har den monteringen från fabrik?
 

Sysk167

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
31099
Medlemskap
2024
Om TVn är minst 26 tum (verkar vara samma lika men viss skillnad i pris?):
 

Jonna Fälth

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
35738
Medlemskap
2024
Om TVn är minst 26 tum (verkar vara samma lika men viss skillnad i pris?):
En av de jag redan hittat, alldeles för stor, 107.4 cm hög i lägsta position:(
 

Sysk167

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
31099
Medlemskap
2024

Sysk167

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
31099
Medlemskap
2024
En av de jag redan hittat, alldeles för stor, 107.4 cm hög i lägsta position:(
Kolla på Kabe återförsäljare om de kan skaka fram en åt dig. Vi hyrde en Kabe årsmodell 2018. Där fanns det en TV i ryggstödet mot köket.
Inte motoriserat, men det var väldigt lätt att dra upp/ner med handkraft.
Annrs...
Denna åxå lite oklar funktion/storlek kanske?
 

Jonna Fälth

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
35738
Medlemskap
2024
Kolla på Kabe återförsäljare om de kan skaka fram en åt dig. Vi hyrde en Kabe årsmodell 2018. Där fanns det en TV i ryggstödet mot köket.
Inte motoriserat, men det var väldigt lätt att dra upp/ner med handkraft.
Annrs...
Denna åxå lite oklar funktion/storlek kanske?
Tack för tipset om Kabe, har ju bara ca 10 mil till fabriken:msn_thumbup:
Hissen på amazon var inte mycket fakta om, tveksamt med både mått och drivspänning...
 
Toppen