• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips på backkamera

GbgLasse

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
30033
Medlemskap
2024
Hej, jag har precis köpt min första husbil och skall köpa navigation och backkamer. Jag funderar på Garmin 780, men vilken backkamera rekommenderar ni? Garmins bc 30 eller bc 40? Kanske någon annan kamera som är bättre?
 
Inlägg
18
Kommun
Umeå
HBK-Nr
28907
Medlemskap
2024
Hej, jag har precis köpt min första husbil och skall köpa navigation och backkamer. Jag funderar på Garmin 780, men vilken backkamera rekommenderar ni? Garmins bc 30 eller bc 40? Kanske någon annan kamera som är bättre?
Jag har en garmin bc 40 lätt att montera,ingen kabeldragning, går på batterier,bra bild,man måste ha en garmin gps som den är konvertibel med.
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Håller helt med om att en backkamera med två objektiv där ett fungerar som backspegel är suveränt!
Backspegelobjektivet bör ha rätt smal vinkel för att det skall se naturligt ut bakåt, jag har 45gr men det skulle vara bättre med ännu smalare.
Tycker man sedan som jag att 12000kr är vansinnigt för en backkamera kan man skicka efter en från UK för £217 istället (£241 inkl frakt)...

7 inch colour dash monitor and twin lens reversing camera - Reversing Cameras UK
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Hej! För något år sedan var det någon här på forumet som tipsade på en Tysk kvalitetskamera för yrkesfordon som ersättare för waeco. Har sökt men kan tyvärr inte hitta den tråden.

Hälsningar Sanddammaren
 

Niclas Sundström

HBK Medlem
Inlägg
65
Kommun
Borås
HBK-Nr
29391
Medlemskap
2024
Hej, jag har precis köpt min första husbil och skall köpa navigation och backkamer. Jag funderar på Garmin 780, men vilken backkamera rekommenderar ni? Garmins bc 30 eller bc 40? Kanske någon annan kamera som är bättre?
När vi letade husbil så tyckte vi att det var viktigt att bilen har backamera.
Men nu ett halvår senare så använder jag i princip aldrig den.
Den går iofs igång automatiskt när jag lägger i backen men bra speglar är
så mycket enklare att backa efter. Har för övrigt Waeco RVS 594.
När det gäller navigation så har vi det också, men mobilen är så
mycket enklare att använda. Mina synpunkter ang ditt inägg och frågor.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Jag köpte en 7” display och två kameror, trådbundet. Sätter på den manuelt och väljer vilken kamera som skall visas för tillfället, den ena som backspegel dendra pekar nedåt som back kamera. Tror allt kostade 3-4 tusen i sverige.
 

LageLindstrom

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
19524
Medlemskap
2026
Hej, jag har precis köpt min första husbil och skall köpa navigation och backkamer. Jag funderar på Garmin 780, men vilken backkamera rekommenderar ni? Garmins bc 30 eller bc 40? Kanske någon annan kamera som är bättre?
Jag har en Garmin navigator som är kopplad till bc40 fungerar alldeles utmärkt. Du behöver inte någon backspegel, du har ju sidospeglar.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag har en Garmin navigator som är kopplad till bc40 fungerar alldeles utmärkt. Du behöver inte någon backspegel, du har ju sidospeglar.
Du har ingen möjlighet att bedöma avstånd rakt bakom bilen med backspeglarna,när det gäller lins 2 som används under färd, är den mycket bra för att avgöra om en omkörning är möjlig på motorväg,jag ger mig inte gärna ut i omkörningsfilen på autobahn utan att vet att det är klart långt bakåt.
 

Raasken

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
26429
Medlemskap
2025
Gud välsigne Back-kameran!

Utan kameran hade jag kvaddat min nuvarande garageport flera ggr om,
har t.o.m kompletterat kameran med ett vedträ
som ligger där vänster bak-hjul ska landa.

Begär inte att jag skulle mäta uppfarten före jag köpte bilen,
det funkar inte så för mig! ;-)
Och trä-räcket vid surfklubben,
fortfarande både rakt o helt tack vare Back-kamera-ten!

Vill tydligt minnas, att under min militära förarutbildning 1977,
lades mycken tid och möda att lära de värnpliktige chaufförerna
att backa säkert m.h.a ledare/lots, framför bilen.
Back-kamera-ordet fanns öht inte! på den tiden.

Vpl Jönsson som jag körde rote med,
han var däremot trådlös, redan på den tiden!
Dock icke rådlös!
Han drevs troligen av sk. "Bröd-ånga" även då... :)
Det fanns militärt fastslagna tecken som skulle användas,
troligen tvärs över de olika vapenslagen.

Så i det stora hela är både jag och Vpl Jönsson,
eniga med hela Sveriges försvar:
Ska vi kunna försvara framtiden,
är det av största vikt att kunna se klart bakåt!
Särskilt för oss seniorer som gärna vill backa in i framtiden...
Många husbilsförare, har dessutom framtiden, till stor del, redan bakom sig.
Det kan vara ett gott argument för att kunna se med önskvärd tydlighet,
särskilt bakåt då alltså!

Som den Ryske diplomaten sa,
när han blivit av med jobbet i Stockholm:
"- Det är alltid lätt att se bakåt, särskilt i efterhand!"
Fina internationella visdomsord att lära av!

Förvånansvärt många tillverkare av så fullkomligt o-nödiga prylar som Back-kamera,
Farthållare, Servostyrning, ABS-bromsar, Epillecksriskt* fotsteg, mm, osv.
Hur kan de försörja sig på att tillverka sånt onödig krims-krams
som ingen varken behöver eller köper?
*1. Jag stavar medvetet fel för att provosera språkpoliset! ;-)
*2. -What do You Zink about that? Haha :)

Summa summarum:
Köp den bästa Back-kameran du kan hitta,
men köp den också till bästa pris du kan hitta!
Hälsar medlemmen med klubbens absolut längsta
och intet-sägande "one-liners" :)

PS. Kan någon ärligt vittna om att ha hört en chaufför säga typ:
-Tusan också!
Vad jag ångrar att jag backade långsamt och försiktigt med god överblick.
Jag bara frågar,
träd i.s.f. fram o vittna! ;-)
DS
 

GbgLasse

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
30033
Medlemskap
2024
Du har ingen möjlighet att bedöma avstånd rakt bakom bilen med backspeglarna,när det gäller lins 2 som används under färd, är den mycket bra för att avgöra om en omkörning är möjlig på motorväg,jag ger mig inte gärna ut i omkörningsfilen på autobahn utan att vet att det är klart långt bakåt.

Jag har en Garmin navigator som är kopplad till bc40 fungerar alldeles utmärkt. Du behöver inte någon backspegel, du har ju sidospeglar.
Tack, jag funderade just på den lösningen. Kan man se bakåt Även under färd? Tänker på vid omkörning etc?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tack, jag funderade just på den lösningen. Kan man se bakåt Även under färd? Tänker på vid omkörning etc?
Min backkamera skiftar automatiskt från nedåtriktad bild till rakt bakåt när jag lägger ur backväxel,använder den sedan som vanlig backspegel.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej, jag har precis köpt min första husbil och skall köpa navigation och backkamer. Jag funderar på Garmin 780, men vilken backkamera rekommenderar ni? Garmins bc 30 eller bc 40? Kanske någon annan kamera som är bättre?

Jag har en 760, och då fanns nog bara bc30, så troligast att jag har den.
Kopplat så att själva kameran får spänning när tändningen är påslagen, då kan jag använda den som t.ex "backspegel", kameran har vidvinkel, jag kan se marken nedanför, och samtidigt horisonten bakåt, jag är nöjd med den.
Med min koppling växlar inte 760 från kartan till kameran automatiskt när jag lägger i backen, utan jag måste klicka på skärmen för det.
Jag är nöjd med grejerna för priset, finns bättre kameror, men de är ockerpris på dem.
 
Toppen