• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips inför kameraköp

F

F.d. 55383

Guest
Har du funderingar kring kameraköp, läs det här.
Perfektionist som jag är ville jag ha en kamera med kanon (jag menar kanon – ej canon J) egenskaper. Systemkameror har jag bakom mig och efter ett antal digitala kompaktkameror har jag äntligen hittat det -för mig - den rätta och den är en Olympus (mju) µ 1030 SW, eller motsvarande som kostar ca 3000 kr men det är den värd. Den har allt som en resenär önskar.
Läs egenskaperna på Olympus hemsida. Här är några viktiga egenskaper: den är liten, stöttålig, (du kan tappa den utan att den går sönder) vattentät, har vidvinkel (28 mm) kan lägga in micro sd kort i medföljande adapter. Sd kortet lägger du i en usb adapter så kan du kolla dina bilder i datorn, etc. Ett nagelstort kort på 8 GB med USB adapter kostar idag 229 kr. Webhallen a.nr: 103541. Och 8 GB räcker länge med superupplösning, vilket du skall ställa in på din kamera. Då blir bildvisningen på Tv-n riktigt njutbar. Bilden blir inte kornig ens på en 52 ” högupplöst skärm. Kameran är strömsnål men köp ett extra batteri. Sd kortet kan du använda som extra minne i datorn när du inte är ute och plåtar.
Kameran är en kompromiss. Jag har större nytta av att den har en hugglig vidvinkel på 28 mm då jag plåtar mest mina upplevelser i trånga utrymme och nära håll.(de flesta kameror har 35-38 mm). Tele läge är på 102 mm som räcker för mig när jag inte plåtar fåglar andra sidan sundet. 10,7 Megapixel är en hugglig bra upplösning. Digital Zoom 5x /18 x. Jag har haft kameran snart två år och vad jag mest uppskattar med den är att den är liten, stöttålig, vattentät, objektivet åker inte ut och in, etc. Det finns massor med funktioner i den som jag inte har utnyttjat än.
Bildernas kvalitet ligger oftast i handen som håller kameran.

Mvh Stefan
 
Senast redigerad av en moderator:

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Tips inför kameraköp

Bra med tips men försök och få över den till Fotohörnan för där tittar ju folk som är intresserade av foto.
Annars kanske lätt att missa ./susanne
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Tips inför kameraköp

Hej Uppfinnaren.
Jag är nöjd med min OLYMPUS Visserligen bara en DIGITAL 500.
Kameran har några år på "nacken" tror den kostade i din prisklass då jag köpte den.
Men jag förstår att din nya Olympus är ju kanon i gämförelse med den jag har.
Men jag tycker att kameran tar bra bilder den också. Fast i sista hand är det ju den som tar motiver som i slutändan avgör hur resultatat blir.
Lycka till med kameran.
/Vidhem
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Tips inför kameraköp

Tyvärr har den för litet zoomomfång! Olympus och de flesta andra kameratillverkare har idag kameror med zoomomfång x10-20 och mer. Tack vare bildstabilisatorer kan man idag få skärpa även utan stativ på längre brännvidder.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Tips inför kameraköp

Behöver köpa ny kompakt kamera inför sommarens USA resa - verkar kanon! Ska kolla den.
:yes:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Tips inför kameraköp

Det sägs att New York är den billigaste platsen att köpa kamera på.:)
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Tips inför kameraköp

Må så vara, men NY ingår inte i resplanen. Kommer nog att köpa här hemma. Brukar behöva lite tid för att komma underfund med nya apparaters finesser.

Foto tillhör inte mina starkaste sidor så jag behöver något lättanvänt. Kommer att besöka Grand Canyon bland annat och vill ha lite bilder med mig hem. Önskar jag hade Anettes förmåga men inser min begränsning...

Inser åxå att telefonens kamera förmodligen inte riktigt räcker till i det läget.
:eek:
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Tips inför kameraköp

Det här är senaste trenden från kameratillverkarna, direktöverföring till nätet via wifi. Underligt att det inte har anammats tidigare!
 

Bilagor

  • samsung.jpg
    samsung.jpg
    3,9 KB · Visningar: 974
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Tips inför kameraköp

Behöver köpa ny kompakt kamera inför sommarens USA resa - verkar kanon! Ska kolla den.
:yes:

Panasonic Lumix DMC-FZ38 svart


Med denna kan du inte misslyckas och du ligger i närheten av en proffskamera.
Du har alla funktioner mellan tummen och pekfingret när du ställer in kameran och skall fotografera.Det fick bli min Julklapp för i år.Kolla med din lokala fotohandlare,jag fick den för 4000:- med ett 4GB minneskort till; väskan 219:-Så Cyber rymden behöver inte vara billigast.
Lycka till o en riktig God Jul
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Tips inför kameraköp

Tack för tipset,
titttade på Panasoncis sida - modellen FZ38 hittade jag inte. Finns den fortfarande kvar eller har den ersatts av någon annan?
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Tips inför kameraköp

OK,
hittade den. Jag söker på kompaktkameror - den ser mera ut som en systemkamera.

Jag söker nåt som jag kan ha i fickan, som lite bättre alternativ till kameran i mobilen
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tips inför kameraköp

Panasonic har og DMC-TZ6 og DMC-TZ7 - det som skiller disse to kompakte superzoom er TZ7 sin HD video, desverre bare med mono lyd :D:cool:
Rimlig greit med 25 - 300 mm zoom med bildestabilisering som funker.
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Tips inför kameraköp

Om man vill ta närbilder på blommar och fjärilar eller vad det nu kan vara, så är det bra om den även har manuell fokusinställning.

Birger
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tips inför kameraköp

Jeg har testet autofokus på TZ6 i macromode, både på langmacro (300 mm brennvidde) og mer normal kort avstand. Den klarer jobben bedre enn jeg ville klart det med LCD skjermen. Legger ved et bilde med 300 mm brennvidde av en ca 2 cm stor blomst på bakken, selv stod jeg uten å bøye meg.
P1000082-hbk.jpg
Har komprimert bildefilen fra 5,8MB til 2,8 - mistet noen detaljer.
 
H

hianders

Guest
Sv: Tips inför kameraköp

Hej!
Att välja ny kamera är inte lätt.
Om man vill att den ska få rum i skjortans bröstficka då har man begränsat urvalet lite grann.
Om kravet är ljusstarkt objektiv då har man sorterat bort ytterligare minst 90%.
Om man vill ha så brusfritt i bilderna som möjlig återstår det max en handfull kameror.
På sådana kameror står det t.ex. Canon S90 eller Ricoh GR III eller Canon G11 (passar i jackans bröst ficka).
Tittade f.ö. på en bedömning av Panasonic FZ38 där framgår att bruset är tydligt redan vid ISO 400. Inte bra.
Men ……om man nu vill ha en riktigt liten kompetent kamera titta då på Canon IXUS 100IS / 120IS, en riktigt trevlig sak, faktiskt!

Så var det historien om den entusiastiske fotoamatören som träffade den Store Berömde Fotografen på en bildutställning och frågade; Ni som har så stor erfarenhet av att fotografera och har publicerat Er i alla världens fotomagasin, vilken kamera rekommenderar ni? Fotografen blev lite överraskad av frågan, strök sig om hakskägget och funderade en stund och svarar ”den som Ni bär med er”.
Hasse A
 
F

F.d. 55383

Guest
Sv: Tips inför kameraköp

Hej Roland och Viola.
Ja ser att här kan man få hur många tips som helst.
Men tänk till innan du väljer.
Det var inte av en slump att jag rekommenderade just en Olympus kamera µ 1030 SW , eller senare modell. Hittills har jag använt en uppsjö av kamera typ, men aldrig varit så lycklig med en som med den här. Alla andra kameror stora klumpiga är väldigt känsliga för stötar. Det utkommande objektivet är lagrat på små glaskullager som inte tål stöt, smuts och fukt. När optiken rör sig ut drar den batteri, blir smutsig, tar tid och kameran blir större.
Att den här är så liten kommer du att vara så lycklig över när du reser med den och kan ha den osynlig i fickan. Ta med dig extra sdhc. minnesort typ 8 Mb som är nagelstor, så kan du ta många tusen bilder med högsta pixel kvalitet.
Mera tips:
Visa aldrig att du är en turist, för då är du ett rånobjekt. Jag blev nedslagen och avplockad på 3:e dagen i San Francisco. Mitt på da´n.
När du står på klippan vid Grand Canyon, då har du användning av vidvinkeln. Det är mäktig panorama. Gå gärna upp tidigt på morgonen och ta många bilder när solen går upp. Upplev skuggan hur den förflyttar sig. Det är magiskt.
Det är också smart att köpa kameran här hemma, så att man kommer underfund med kamerans möjligheter. Så kan du undvika att köpa kamera som en aggressiv försäljare vill pracka på dig. ( Mig tog en vid örat och skrek när jag inte ville köpa den kamera han har visat mig. Det hände i New York på 5 Avenyn 1980. Sedan när jag väl har köpt en kamera las den i en brödpåse så att jag inte skulle bli rånad)
Det är mycket att tänka på innan man har valt en kamera!
Mvh
Stefan
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Tips inför kameraköp

Hej Stefan,
tack för alla tips. Kommer nog köpa dina tips om kamera.

Har ägnat en stor del av mitt yrkesliv åt att resa, mest i USA, så den delen tror jag att jag har koll på. Älskar SF och vill dela den stan med hustrun som inte varit där.

Har däremot bara åkt flyg och hyrt bil lokalt. Nu ska vi ut och åka bil mellan städerna - Nevadaöknen mitt i sommarhettan! Knäppt? Kanske - men vi ska försöka. Tror att det kan bli skitspännade!
:D
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Tips inför kameraköp

Hej
Jag har en Canon SX10 Is som är en jättebra kamera som är lätt men tyvärr inte så liten så den går att ha med sig i bröstfickan, men nästan.
20x optisk zoom upp till 80 digital zoom med bildstabilisator.
Har alltid med mig den när jag går ut för min andra canon kamera är ju ngt tyngre.
Har även filmat Gustav när han segelflugit och det tyckte jag blev canonbra. En kamera med lite längre objektiv tycker jag är ett måste om man skall åka till Usa.
Annars blir det ju bara som flugskit på korten.
Och sen var det är för kamera?
Jag tror alla kameror nu är någorlunda likvärdiga i dom klasserna./susanne
 
Senast ändrad:
Toppen