• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips från nån klurig person mottages tacksamt..

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.416
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Köpte Batteri driven trimmer från Gardena, Helt plötsligt slutade den att fungera.
Plockade isär den och ett av stiften till motorn har vibrerat av, provade koppla in en trådbit och sedan in i batteriet, motorn fungera. Nu till problemet hur ska jag kunna fästa ett stift där igen, runt den lilla jacket var den sitter är det plast, funderat på att löda men tror inte det fungerar när plasten är såpass när.
Se bildtrimmerrr.jpg
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Prova med att skruva i en liten skruvögla sidan om resterna av kontaktblecket.

upload_2019-4-15_19-15-48.png
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag skulle nog säga att det är bortkastade pengar och ansträngning, det blir alldeles för små kontaktytor. Antingen ta isär motorn och löd i ett nytt kontaktbleck, eller eventuellt dra ut en kabel med ett flatstift. Möjligen kan det ju gå att få tag i ny motor från Gardena, om det är en dyrbarare trimmer.
 
Senast ändrad:

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Ta isär motorn mer, den, ser tyvärr ut att vara pressad, men om du får isär den mer så kommer stiftet att gå att dra ut bakåt, och sedan klämmer du bara på ett nytt stift och försöker få ihop motorn igen. Jag ser att motorn är en komplett enhet med hållare och plastkåpa och verkar kosta runt 600kr till gardenas batteridrivna trimmrar. Dyrt, men bättre än att köpa hela trimmern.
Här är en katalog med jättemånga gardenaprodukter, komplett med sprängskisser och alla reservdelsnummer.
https://hgcdn82.azureedge.net/qs_la...ucts and spare parts/etp 2019 wo pricing.ashx
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Gaŕdena har 24 mån. garanti på sina produkter... Har du kollat där?
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.416
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
De har förlängt garanti pga av detta fel, men Ekohallen Borås har under sommaren 2016 sålt denna maskin som är tillverkade 2011, och jag har inte kvitto kvar, med är i kontakt med Gardena och Ekohallen nu så får se hur de löser sig, annars får jag prova alla tips här ovan!
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
När min gamla 230v sladdbundna trimmer lade av för några år sedan slumpade det sej så att jag läste en test av olika batteridrivna trimmrar. Fastnade för Makita som fick betydligt bättre testresultat än det vanliga gänget, men inte lika bra som de riktigt dyra. Drygt två papp kunde det vara värt, tyckte jag, och drog iväg till bauhaus. Det visade sej att de hade buntat ihop trimmer och skruvdragare för 1999:-, så där fick jag med ett resevbatteri också. Jag är helnöjd med den, rekommenderas varmt. Såg att de hade ett liknande erbjudande förra året (eller var det förförra? Tiden går fort).
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.416
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Så har jag hämtat motorn, deras service man vägrar ta det på dem då maskinen är äldre än 3 år fast jag köpt den för 2 år och 9 månader sedan, får nog försöka att fixa den då motorn är ok, tycker det är bortkastade pengar att köpa en ny och även i miljö syn punkt! Nån som har fler tips , ska börja prova i kväll vad som kan fungera!
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Gör som Gunnar föreslog, dra i en mässingskrok (eller ögla), som du lött fast en sladdstump i, bredvid den avbrutna anslutningstråden! Det borde fungera.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
??...Du har ju 3 års reklamations rätt (från köpedatum) .... men nu är det du som måste bevisa att felet fans där från början (typ konstruktions fel) eller liknande....
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.416
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Gardena har haft ett problem med att stiften går av för att det blir obalans när plast kniven blir kortare, men problemet är att jag inte hittar mitt kvitto, Eko hallen i Borås gjorde bedömningen att jag måste haft den längre än 3 år då modellen kom ut 2011, men jag har inte haft den mer än 2 år och 9 månader. Gardena hänvisade till inköps stället och där nekar de, så blir till att försöka laga. Hittade inte min lödkolv igår så nya tag idag!
 
Toppen