• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Time-lapse fotografering

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Jag testade idag time-lapse fotografering med appen TimeLapse på min iPhone.
I brist på intressanta motiv ställde jag mobilen i fönstret och fotograferade molnen med inställningen en bild varannan sekund.
Visningen ställdes in på 20 bilder per sekund och så här blev resultatet:

time.jpg

Moln - YouTube

Går att ställa in på 720 HD
 
Senast ändrad:

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Time-lapse fotografering

Jag testade idag time-lapse fotografering med appen TimeLapse på min iPhone.
I brist på intressanta motiv ställde jag mobilen i fönstret och fotograferade molnen med inställningen en bild varannan sekund.
Visningen ställdes in på 20 bilder per sekund och så här blev resultatet:

Visa bilaga 58921

Moln - YouTube

Går att ställa in på 720 HD

Kanonsnyggt!

Appen är hämtad, nu gäller det bara att lära sig den!

Ha det gott!
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Time-lapse fotografering

Ser jättekul ut det här,

Finns det något att köpa om kan filma under en månad. Jag har pratat med fotoaffärer men dom vet ingenting.

Vi håller på att tillverka en stor golfboll 6m och det skulle vara kul att filma händelseförloppet. Ena halvan har vi redan börjat med så det blir att vänta tills den andra halvan skall tillverkas.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Time-lapse fotografering

Det skulle kanske vara denna: StopShot - High Speed Photography Controller

Då kan du ställa in tid mellan tagningar, ställa in startupptider innan exponering för inkopplad dator för bildlagring eller starta upp belysning/blixtaggregat innan exponering osv. Dessutom kan den användas tillsammans med diverse fotoceller för att fotografera händelser utan att själv vara närvarande, fåglar som flyger in i ett bo till exempel eller djur som passerar en speciell punkt etc.
 

karlake

FD HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Luleå
HBK-Nr
20862
Medlemskap
2022
Sv: Time-lapse fotografering

Ser jättekul ut det här,

Finns det något att köpa om kan filma under en månad. Jag har pratat med fotoaffärer men dom vet ingenting.

Vi håller på att tillverka en stor golfboll 6m och det skulle vara kul att filma händelseförloppet. Ena halvan har vi redan börjat med så det blir att vänta tills den andra halvan skall tillverkas.

Har använt en åtelkamera till timelapse. Går att ställa hur ofta och hur många bilder den ska ta. Gjorde ett experiment och lät den ta bilder hela hösten och en del av vintern. Satte sen ihop dem till en lite film.

Resultatet kan ses här: Time lapse höst - vinter 2011, slutlig version - YouTube
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Time-lapse fotografering

I apparna finns en mängd inställningsmöjligheter men knappast bildtagning under en hel månad.

photo-732428.jpg
photo-733764.jpg
photo-735275.jpg
photo-736541.jpg


photo-737787.jpg
photo-739046.jpg
photo-740993.jpg
photo-742275.jpg


photo-743500.jpg
photo-744497.jpg
photo-745544.jpg
photo-751506.jpg
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Time-lapse fotografering

Gissningsvis vill man väl använda sin mobil under sagda tidsperiod också.. :p
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Time-lapse fotografering

Nja, mobil och mobil. För att ringa kan man använda en Androidmobil.

Det skulle vara intressant att ta time-lapse på åskväder med blixt och dunder nattetid. För att ta reda på detta installerade jag appen Lightning men den visar att jag borde befunnit mig i Halland eller Blekinge för att kunna få bra bilder.

photo-789608.jpg


OBS! Appen visar Greenwichtime.
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Time-lapse fotografering

Surfa in på bitzortung.org istället.. Tycker jag funkar kalas. Dock tror jag det blir svårt att fånga åska på bild. Antingen får du ha långa exponeringar för att lyckas få med nåt, eller också får du använda en blixtdetektor på en systemkamera, men det är kanske lite överkurs..
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Time-lapse fotografering

Det är Blitzortungs kartor som används i appen!
Blixtar går utmärkt att fånga men förutsätter att det inte är enstaka blixtar utan ett riktigt oväder.
Man kan ställa in ett kort intervall och redigera filen i efterhand.
 
Senast ändrad:

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Time-lapse fotografering

Hej

Man kan undra hur kartan såg ut över Berlin i början av juli när det registrerades 3000 blixtar mellan kl.2.30 och 3.00. Totalt registrerades över 8000 blixtar under natten.
Källa: Berliner Zeitung
Klas
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Time-lapse fotografering

Nja, mobil och mobil. För att ringa kan man använda en Androidmobil.

Det skulle vara intressant att ta time-lapse på åskväder med blixt och dunder nattetid. För att ta reda på detta installerade jag appen Lightning men den visar att jag borde befunnit mig i Halland eller Blekinge för att kunna få bra bilder.

photo-789608.jpg


OBS! Appen visar Greenwichtime.

Kan intyga att här i norra Halland har det dundrat ganska bra det senaste dynget. Problemet att ta timelapse när det åskar tror jag är att det är oerhört svårt att se till att ha kameran öppen precis när det blixtrar under en tiotusendels sekund eftersom den jobbar med intervalltagning. Tror inte heller det gör sig så bra, bilden blir nog bara helt vit om det kommer med.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Time-lapse fotografering

Om man sätter inställningen på autoexposure och 1/4 sekunds intervall borde väl några blixtar fastna vid häftigt åskväder?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Time-lapse fotografering

Eksponering i ett sekund og ingen pause før neste bilde skulle fange det meste.
Trenger er stabilt stativ for dette.

I mine unge år fotograferte jeg en del fyrverkeri, liten blenderåpning og mange minutter eksponering gjorde jobben med asa 100 film. Ekstremt blender 22 og en time eksponering.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Time-lapse fotografering

I mine unge år fotograferte jeg en del fyrverkeri, liten blenderåpning og mange minutter eksponering gjorde jobben med asa 100 film. Ekstremt blender 22 og en time eksponering.

Jo, även blixtar kunde fångas på detta sätt. Nackdelen med smarta telefoner och de flesta kompaktkameror är att de inte kan ställas med öppen slutare.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Time-lapse fotografering

För att ta en bildserie under en månad så är det nog lämpligt att använda en vanlig kamera med stativgänga. Sedan gäller det att bygga ett stativ som fixerar kameran i exakt samma läge varje gång den skruvas fast. Ett snabbfäste på kameran och motsvarande stativfäste med index samt objektiv med fast brännvidd underlättar för att få samma bildutsnitt och -vinkel i varje exponering.
 
Toppen