vart ute och akt en del senaste veckan, da jag horde ett tickande ljud fran motorn, runt cylider 9&10.
borjade fundera vad det kan vara, da det nastan lat som en tandspole gnista mer an mekaniskt tick. Det markliga var att det borjade forst nar motorn var uppe i temp, efter kallstart var det inget tickande, vilket jag tyckte det borde vara om en "vippa" var kass. Akte till en bilfirma som lyssnade, de sade genast att det ar en kam foljare med kasst nallager i rullen som ligger an mot kammen. kommer ta ca tva dagar att byta dem... $$$$ tankte jag men bokade en tid i slutet av manaden da det maste fixas...
Nu pa morgonen led jag av rodvinsinduceradhuvudvark, men tankte anda att jag maste kolla vad det kan vara..
Oppnade huven och lossade pa tandspolen (En per stift) pa cylinder 10. Korde ner tanstifts hylsan och skruvade ur stiftet forhand... tandspolens "strumpa" var sotig och luktade bensin. Kollade gangan, allt ok. Pa med silicon fett som man ska enligt verkstadshandboken, och monterade ett nytt stift. varmkorde och inget mer tickande. $$$ att spara tankte jag o kommer avboka tiden hos bilverkstaden.
det visar hur viktigt det ar att forsoka felsoka en del sjalv, innan man later verkstaderna borja spendera pengar pa vad de "Tror" ar fel, vilket oftast ar det mest kostsamma de kan komma pa....
borjade fundera vad det kan vara, da det nastan lat som en tandspole gnista mer an mekaniskt tick. Det markliga var att det borjade forst nar motorn var uppe i temp, efter kallstart var det inget tickande, vilket jag tyckte det borde vara om en "vippa" var kass. Akte till en bilfirma som lyssnade, de sade genast att det ar en kam foljare med kasst nallager i rullen som ligger an mot kammen. kommer ta ca tva dagar att byta dem... $$$$ tankte jag men bokade en tid i slutet av manaden da det maste fixas...
Nu pa morgonen led jag av rodvinsinduceradhuvudvark, men tankte anda att jag maste kolla vad det kan vara..
Oppnade huven och lossade pa tandspolen (En per stift) pa cylinder 10. Korde ner tanstifts hylsan och skruvade ur stiftet forhand... tandspolens "strumpa" var sotig och luktade bensin. Kollade gangan, allt ok. Pa med silicon fett som man ska enligt verkstadshandboken, och monterade ett nytt stift. varmkorde och inget mer tickande. $$$ att spara tankte jag o kommer avboka tiden hos bilverkstaden.
det visar hur viktigt det ar att forsoka felsoka en del sjalv, innan man later verkstaderna borja spendera pengar pa vad de "Tror" ar fel, vilket oftast ar det mest kostsamma de kan komma pa....