• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tickande ljud från motorn

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
vart ute och akt en del senaste veckan, da jag horde ett tickande ljud fran motorn, runt cylider 9&10.
borjade fundera vad det kan vara, da det nastan lat som en tandspole gnista mer an mekaniskt tick. Det markliga var att det borjade forst nar motorn var uppe i temp, efter kallstart var det inget tickande, vilket jag tyckte det borde vara om en "vippa" var kass. Akte till en bilfirma som lyssnade, de sade genast att det ar en kam foljare med kasst nallager i rullen som ligger an mot kammen. kommer ta ca tva dagar att byta dem... $$$$ tankte jag men bokade en tid i slutet av manaden da det maste fixas...

Nu pa morgonen led jag av rodvinsinduceradhuvudvark, men tankte anda att jag maste kolla vad det kan vara..
Oppnade huven och lossade pa tandspolen (En per stift) pa cylinder 10. Korde ner tanstifts hylsan och skruvade ur stiftet forhand... tandspolens "strumpa" var sotig och luktade bensin. Kollade gangan, allt ok. Pa med silicon fett som man ska enligt verkstadshandboken, och monterade ett nytt stift. varmkorde och inget mer tickande. $$$ att spara tankte jag o kommer avboka tiden hos bilverkstaden.

det visar hur viktigt det ar att forsoka felsoka en del sjalv, innan man later verkstaderna borja spendera pengar pa vad de "Tror" ar fel, vilket oftast ar det mest kostsamma de kan komma pa....
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
japp, en Ford Triton V10 pa 6.8L, kors pa bensin och gasol fortilfallet, men overvager att konvertera till CNG (naturgas), haller ogonen pa hur utbredningen i EU sker just nu med naturgas, om det fortsatter att oka med tillgangligheten sa blir det nog en konvertering vart det lider...
 
Toppen