• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Thetford toa spolar inte / tömning vattenberedare

uffej

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
30808
Medlemskap
2024
Kan och är förmodligen ett enkelt problem.........

Vi har för några månader köpt en Ford Eura Mobil Profila SB 2007.
Spolningen har funkat tidigare för oss så jag tror inte att det är svårlöst, men vill ändå ställa några frågor som nybliven husbilsägare :)

Fundering #1:
Spolningen på toa, Säkringen är hel och spänning finns fram till den men pumpen startar inte....
Enl. bilderna så finns en, om det kan vara en magnetbrytare för att kolla att kassetten är inskjuten innan spolningen skall kunna fungera. Möjligen felaktig....
Kan det vara så.....vad tror ni??
Varken Thetford- eller Eura Mobilmanualerna nämner något om detta.....
20210108_161502.jpg 20210108_162850.jpg

Fundering #2:
Det finns två "kranar" vid pilen, som vad jag förstått har något med tömningen av varmvattenberedaren att göra......men jag vet inte varför och vad vill man åstadkomma med dessa? Är väl inget direkt problem men lite nyfiken är man ju vad syftet är....:confused:
Varken Truma- eller Eura Mobilmanualerna nämner något om dessa.....
20210108_165939.jpg

Trevlig Helg på er alla och förhoppning om ett fantastiskt Husbilsår :mh3::)
 
Lösning
Hmmm..... möjligen, men jag har värme på och frågan är om toan har en egen pump eller inte. Allt annat funkar med vattentillförsel till diskho och tvättställ.
Mycket dålig information i manualerna.......
Det hade nog frysit i någon slang till toan. Efter lite kraftigare värme i bodelen så släppte det.....:msn_thumbup::msn_smiley:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Kan och är förmodligen ett enkelt problem.........

Vi har för några månader köpt en Ford Eura Mobil Profila SB 2007.
Spolningen har funkat tidigare för oss så jag tror inte att det är svårlöst, men vill ändå ställa några frågor som nybliven husbilsägare :)

Fundering #1:
Spolningen på toa, Säkringen är hel och spänning finns fram till den men pumpen startar inte....
Enl. bilderna så finns en, om det kan vara en magnetbrytare för att kolla att kassetten är inskjuten innan spolningen skall kunna fungera. Möjligen felaktig....
Kan det vara så.....vad tror ni??
Varken Thetford- eller Eura Mobilmanualerna nämner något om detta.....
Visa bilaga 204408 Visa bilaga 204409

Fundering #2:
Det finns två "kranar" vid pilen, som vad jag förstått har något med tömningen av varmvattenberedaren att göra......men jag vet inte varför och vad vill man åstadkomma med dessa? Är väl inget direkt problem men lite nyfiken är man ju vad syftet är....:confused:
Varken Truma- eller Eura Mobilmanualerna nämner något om dessa.....
Visa bilaga 204410

Trevlig Helg på er alla och förhoppning om ett fantastiskt Husbilsår :mh3::)
Ventilerna i golvet är till för att tömma systemet på vatten,skall vara uppfälld vid minusgrader inne i bilen,kan finns ytterligare någon i vattensystemet,låt även pumpen till toaletten gå tills vattnet är slut gäller vid vinteravställning,allt vatten måste ut för att undvika frostskador.
 

uffej

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
30808
Medlemskap
2024
Ventilerna i golvet är till för att tömma systemet på vatten,skall vara uppfälld vid minusgrader inne i bilen,kan finns ytterligare någon i vattensystemet,låt även pumpen till toaletten gå tills vattnet är slut gäller vid vinteravställning,allt vatten måste ut för att undvika frostskador.
Okej, men när jag trycker ner säkerhets- tömningsventilen (längst upp på bilden) så tappar jag ur varmvattenberedaren med ventilerna i golvet (enl. bilden) i ned fällt läge. I uppfällt läge av ventilerna i golvet stoppar jag tömningen. Så min fundering är vilken funktion har dessa.....?
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Magnetbrytaren som sitter på vänster sida i utrymmet, känner av att kassetten är full, och en varningslampa tänds! En fottör inne i kassetten har en magnet fastlimmad och när flottören kommit upp tillräckligt högt aktiveras magnetbrytaren!
Du kan kolla funktionen genom att närma en yttre magnet mot magnetbrytaren och se att lampan tänds. Inget roligt alls om man tror den fungerar men den inte gör det. Jag vet, - av erfarenhet!
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Okej, men när jag trycker ner säkerhets- tömningsventilen (längst upp på bilden) så tappar jag ur varmvattenberedaren med ventilerna i golvet (enl. bilden) i ned fällt läge. I uppfällt läge av ventilerna i golvet stoppar jag tömningen. Så min fundering är vilken funktion har dessa.....?
Märkligt frostvakten löser ju ut å ska tömma beredaren utan att ska finnas andra ventiler som hindrar detta. Frostvakten är ju en säkerhets pryl så man inte spränger beredaren
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Okej, men när jag trycker ner säkerhets- tömningsventilen (längst upp på bilden) så tappar jag ur varmvattenberedaren med ventilerna i golvet (enl. bilden) i ned fällt läge. I uppfällt läge av ventilerna i golvet stoppar jag tömningen. Så min fundering är vilken funktion har dessa.....?

Din säkerhetsventil som du skriver om fungerar tydligen perfekt... jag har en likadan.... Den fungera såhär vid för låg spänning så går knappen ner och tömmer beredaren .... och vid låg temperatur (tror det är 4gr plus) så går också knappen ner och tömmer beredaren.... så lång allt väl....
Så vad är nästa fundering ?
 

uffej

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
30808
Medlemskap
2024
Magnetbrytaren som sitter på vänster sida i utrymmet, känner av att kassetten är full, och en varningslampa tänds! En fottör inne i kassetten har en magnet fastlimmad och när flottören kommit upp tillräckligt högt aktiveras magnetbrytaren!
Du kan kolla funktionen genom att närma en yttre magnet mot magnetbrytaren och se att lampan tänds. Inget roligt alls om man tror den fungerar men den inte gör det. Jag vet, - av erfarenhet!
Ok, tack Göte J , då kan jag bocka av den. Då har den alltså inget med spolningen att göra...:msn_thumbup::msn_thumbup:
 

uffej

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
30808
Medlemskap
2024
Hmmm..... möjligen, men jag har värme på och frågan är om toan har en egen pump eller inte. Allt annat funkar med vattentillförsel till diskho och tvättställ.
Mycket dålig information i manualerna.......
Det hade nog frysit i någon slang till toan. Efter lite kraftigare värme i bodelen så släppte det.....:msn_thumbup::msn_smiley:
 
Lösning
Toppen