• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Thetford N3000-A-serien med pekskärm

stigge44

HBK Medlem
Inlägg
91
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1591
Medlemskap
2024
Thetford kylskåp N3000-A-serien med pekskärm.

Får ingen kyla fast både gas och el fungerar o rören blir varma utan felkod!
Har hänt en gång tidigare och fick då rådet av en husbilskompis att stänga ner i 24 timmar innan återstart (konsten var att låna kyl o frysutrymme för 24 timmar, men flera goda vänner ställde upp) och det fungerade tills nu 1,5 år senare.

Idag har jag problemet igen med samma fenomen. Fick tips om att det kunde vara gasblåsa i kylsystemet?

Tar nu alla kyl o frysvaror och lämnar husbilen på campingen med nedstängt kylskåp och åker hem i minst 24 timmar, tack o lov är jag inte i Spanien denna gången!
Finns det fler som upplevt liknande problem eller hört lösningar på problemet.
Verkstäder vet ej!
Hör av mig om det fungerade med 24 timmar denna gången också!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, jag tror att vi som upplevt plötsligt katastrofläge med våra kylskåp, både äldre och nyare varianter är rätt många.
Ofta händer det när man tänker (om man vågar). "Vad kallt och bra kylskåpet har hållt sig nu ett tag."
Ibland när det händer, (i mitt fall med ett äldre kylskåp som vanligtvis funkar bra och håller -21° i frysfacket och lagom temp. i kylen om det inte blir alldeles för varm i omgivningarna), så verkar det som man får ta till uttrycket att det "storknar". Helt plötsligt så höjs temperaturen betydligt utan påverkan av yttertemperatur. Möjligen för min del så kan det ev. hända i samband med att det har bildats rätt mycket is på kylflänsarna inne i kylskåpet efter någon vecka eller två.
Efter lite olika stök och ev. ta bort gallren och knacka på rören bakom skåpet så brukar det vakna till liv igen lika oförklarligt som det tappade kylan.
Jag tycker det verkar, i alla fall i mitt skåp som cirkulationen stannar upp av någon anledning.
Jag har termostatstyrda fläktar både på kylflänsarna bak och i utrymmet genom gallren så det kan inte vara problemet så länge det inte blir rejält varmt i omgivningarna.

M.v.h. JANKRO.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det kan vara en gasblåsa som du har fått i ditt kylskåp.
Det kan vara att det är varmt bakom kylen som Jankro skriver.
Du kan testa att starta kylen på lägre effekt.
Har du kollat att gallren inte är igensatta, det kan bli ganska varmt bakom kylen.
Håll även rent bakom kylen.
Bilen måste även stå i våg, men det du säkert redan.

Mitt kylskåp är från 1989 och fungerar fortfarande.
Det lång lång tid innan det blir kallt.
Jag har aldrig fått stopp i cirkulationen, peppar peppar.

Nyare skåp har mycket bättre effekt och kylan kommer snabbare.
Även utrymmet bakom kylen värms då upp snabbare.
Då kanske kylen kan storkna som Jankro skriver.

Åke
 
Toppen