• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Thetford kylskåp, tänder ej på gasol

F

F.d. 14324

Guest
Hej, jag har en del strul just nu och skulle behöva hjälp med det senaste i raden av problemen..

Mitt kylskåp tänder ej på gasol, det började i går efter en färjeöverfart, efter att jag slagit på kranen på flaskan igen så startade kylskåpet på gas.
Vid nästa stopp hade de lagt av och när jag försöker tända det händer inget. Det brukar höras ett tickande men det gör det inte nu längre.

Kollade snabbt på den här grejen och konstaterar att det är konstant 12 volt fram till den, det känns som den inte borde ha det konstant om jag gissat rätt och att det är själva tändgrejen:

IMG_20170719_094708.jpg

Ganska novis på problem angående gaskylskåp, behovet av hjälp är stort.
Gasolflaskan är kontrollerad och det finns gasol kvar.

Mvh jocke
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Thetford kylskåp, tänder ej på gasol

Ja, du har gissat rätt. Det är tändspolen som ger gnistan. Det skall ligga 12 volt spänning på den så länge 12 volts drift är på. Ta loss tändkabeln ( den grova röda) från tändspolen & mät om du har ledning ner till tändstiftet, likaså att tändstiftet har kontakt med minussidan. Om detta är ok så befarar jag att tändspolen "har gått till de sälla jaktmarkerna" & du får skaffa en ny. Det går med vilken 12 volts tändspole som helst till gasolkylskåp. Jag bytte på min förra HB & den var begagnad från ett kasserat kylskåp.

Bennie
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Thetford kylskåp, tänder ej på gasol

Det löste sig, hittade en äldre tråd om att elektroniken kan få spel och att man då kan bryta strömmen en stund, alltså en helt vanlig svensk/norsk reset. :)

Samtidigt gjorde jag rent tändsäkringen, "tändstift" och gasolröret utifall det var så enkelt som loppa på stiftet.
Nu brinner lågan, vad jag gjorde som löste det vet jag inte och hade inte lågan startat så hade nog min plan B med en tändare fungerat.

Mvh jocke
 
Toppen